Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: Red link=msg=1284036 date=1405606337
Indien je echt van mening bent dat de regels hier onjuist zijn dan is het slimmer om je bezwaren op de juiste plek neer te leggen. Hier kunnen we er allemaal wat vinden, maar je veranderd er niets mee.
Vrees niet. Dat gebeurt wel. Het verdient echter aanbeveling vooraf even te informeren of je het juist ziet. Ik dank jullie voor de bevestiging.  O0
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Red link=msg=1284032 date=1405605198
Deze hele kwestie boeit mij niets. Ik maak me drukker om nuttige zaken. Misschien kan je het ministerie van infrastructuur mailen om ze hier op te wijzen. Dan hebben ze daar ook weer wat te doen. ::)

Niet doen !!! die zijn nog steeds voor mij aan het werk
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tja, zo ken ik er nog wel één: artikel 5 wvw, gevaar of hinder veroorzaken als wij de auto in fend-off op de snelweg zetten om bij een VO te ondersteunen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Voor een verdachte gaan rijden om deze te doen vertragen.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Als je het dan toch wilt vergelijken. Doe dan WVW 107 lid 2 b.
Heb je als politieman ontheffing om met een rijbewijs wat een halfjaartje over de datum is je opgedragen taak uit te oefenen?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Heb je als ijscoman ontheffing om onbeperkt ijs te eten?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Heb je als ijscoman ontheffing om onbeperkt ijs te eten?
Raar antwoord; raakt kant nog wal. Is er niemand die Feitelijk (en ook anderen) een gefundeerd antwoord kan geven?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Wat wil je horen dan? Feitelijk gezien heeft hij gelijk. Punt

Buiten alle 'feitelijkheden' kan de politie zich wellicht beroepen op (geschreven en ongeschreven) schulduitsluitingsgronden en/of rechtvaardigingsgronden.

Maar het blijft spijkers op laag water zoeken
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Maar blijkbaar hebben politiemensen net zomin ontheffing als gewone burgers/klusjesmannen om hun auto zomaar overal neer te gooien.

Het is toch ook niet wenselijk dat politiemensen hun auto zo maar overal neer mogen gooien?
Dus dan klopt het gewoon toch?

Jij stelt rechtshandhaving gelijk aan de letter van de wet. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Er zijn genoeg voorbeelden van zaken waarvan men het wenselijk acht dat deze bestraft kunnen worden, en dus strafbaar gesteld blijven in de Wet, maar in de praktijk niet/niet altijd bestraft worden.
Daarom vind ik het gewoon logisch dat politiemensen niet per definitie vrijstelling hebben van de Wvw, inclusief dit artikel. Voor mij ontbreekt de noodzaak om dit te moeten wijzigen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De politie doet wel meer dingen fout die ze niet mogen of niet zouden moeten doen.

Echter,

De politie doet wel meer dingen goed die ze niet mogen of niet zouden moeten doen.

Misschien op enkele uitzonderingen na doet de politie voor de (fatsoenlijke) burgers meer goed dan fout terwijl ze dat op grond van de regeltjes etc. niet mogen of zouden moeten doen.

De balans slaat nmm voor de politie in haar totaliteit en de betrokken agenten uit naar dit laatste.
Denk daarbij bijvoorbeeld eens aan te water springen door agenten of hulpbehoevenden die uit bed zijn gevallen weer even terug in bed helpen of bij brand het gebouw in gaan om mensen te redden.