Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265668 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ff een vraagje naar aanleiding van 2 situaties die me opvielen vandaag.

Het is bij mij bekend dat politie verkeersregels mag overtreden zonder licht en geluid. Nu begrijp ik ook goed dat de politie op enkele kruisingen even blauw aangooit om zichtbaar te zijn voor overig verkeer. Maar welk nut heeft het als je het licht zo kort aangooit dat net 1x links en 1x rechts flitst? Zo ben je toch niet zichtbaar? Heb t vandaag toevallig 2x zien gebeuren: 1x in Eindhoven, 1x in Roermond.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Heeft ook geen zin, maar doe ik het soms ook. Dit om o.a. soms iets af te dwingen of gewoon om te laten zien dat mijn overtreding gebeurd omdat ik haast heb.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304556 date=1414349646
Nu begrijp ik ook goed dat de politie op enkele kruisingen even blauw aangooit om zichtbaar te zijn voor overig verkeer. Maar welk nut heeft het als je het licht zo kort aangooit dat net 1x links en 1x rechts flitst? Zo ben je toch niet zichtbaar?

De brancherichtlijn zegt hier iets over:

"Indien hij gebruikmaakt van de optische en geluidssignalen voert hij deze in principe gedurende de hele rit. Mocht de bestuurder besluiten dat het gebruik van optische en geluidssignalen niet meer op zijn plaats is, dan vervolgt hij de rest van de rit zonder de status van voorrangsvoertuig. Het voortdurend aan- en uitzetten van de signalen wordt onwenselijk geacht."


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: scorpio link=msg=1304611 date=1414359085
De brancherichtlijn zegt hier iets over:

"Indien hij gebruikmaakt van de optische en geluidssignalen voert hij deze in principe gedurende de hele rit. Mocht de bestuurder besluiten dat het gebruik van optische en geluidssignalen niet meer op zijn plaats is, dan vervolgt hij de rest van de rit zonder de status van voorrangsvoertuig. Het voortdurend aan- en uitzetten van de signalen wordt onwenselijk geacht."
Er zit zowel juridisch als praktisch een significant verschil tussen rijden met alleen blauw, en rijden met blauw en geluid (optische en geluidssignalen)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: Dion link=msg=1304624 date=1414366150
Er zit zowel juridisch als praktisch een significant verschil tussen rijden met alleen blauw, en rijden met blauw en geluid (optische en geluidssignalen)

Zeker. Wat betreft het in/uit schakelen van optische en/of geluidsignalen bij kruisingen staat er ook nog wat anders:

"Het in- en uit schakelen van de optische en/of geluidssignalen dient op zodanige wijze te geschieden dat dit geen onvoorziene schrikreacties geeft bij de overige weggebruikers. Zeker moet worden voorkomen dat dit in- of uitschakelen gebeurt vlak voor of op een kruisingsvlak."


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Dat kan haast niet anders... moet je dan zeker altijd als je toeters en bellen aanzet een stil plekje zoeken om te voorkomen dat iemand schrikt. Dan zetten ze maar een fade-in sirene en lampen op de politiewagen. Zodat mensen even kunnen wennen. 😁


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Komt dat niet een beetje Amerikaans over zo'n fade-in sirene?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Gast

  • Gast
Citaat van: thetwin84 link=msg=1304983 date=1414507344
Komt dat niet een beetje Amerikaans over zo'n fade-in sirene?
Zelfs dat kennen ze in Amerika niet... Volle bak lawaai straight-up.


sylvester1986

  • Gast
Wat is een fade-in sirene?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Wat is een fade-in sirene?
Dat was sarcastisch. Een sirene die zacht begint en steeds harder wordt. Zodat mensen niet meer schrikken.