Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 266442 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1341623 date=1428219343
En voor mij is de uitspraak van de rechter wel duidelijk. Namelijk dat er in dit geval geen bijzondere omstandigheden waren waarom het OAT van de richtlijn zou mogen afwijken.
En dat vind ik dus juist een van de vagere punten uit de uitspraak. Want het blijft nu nog steeds in het ongewisse, wat dan wel die bijzondere omstandigheid is.

Het mag wel, in bijzondere omstandigheden. Dan moet je eerst zelf invullen wat een bijzondere omstandigheid is, (is dus altijd een eigen interpretatie) maar de rechter kan je daar later weer op terug fluiten.

Heel vreemd. Ik zou graag een hoger beroep zien in deze zaak. Maar ik verbaas me al veel langer over de rechtspraak in dit segment. De uitspraken bevatten eigenlijk altijd wel elementen die de wenkbrauwen doen fronsen omdat er elementen in terug komen die nergens in de regels vast gelegd zijn.

En als een AOT zich al niet kan beroepen op een inzet onder bijzondere omstandigheden... wie kan dat dan nog wel?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Het probleem is dat de rechter geen algemene definitie mag creëren voor het begrip "bijzondere situaties" in de zin van de richtlijn. Daarmee gaat de rechter immers op de stoel zitten van de opstellers van de brancherichtlijn. Daarom blijft het elke keer een casuïstische toetsing, waarbij het niet helpt dat dit onderwerp in de brancherichtlijn nogal summier is besproken. Er wordt daarin bijvoorbeeld ook geen kader gegeven waaraan getoetst zou kunnen worden. Er is dus in feite maar één partij die meer duidelijkheid kan geven omtrent het begrip "bijzondere situaties": de opstellers van de brancherichtlijn.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
En dat vind ik dus juist een van de vagere punten uit de uitspraak. Want het blijft nu nog steeds in het ongewisse, wat dan wel die bijzondere omstandigheid is.

Het mag wel, in bijzondere omstandigheden. Dan moet je eerst zelf invullen wat een bijzondere omstandigheid is, (is dus altijd een eigen interpretatie) maar de rechter kan je daar later weer op terug fluiten.

Mee eens, maar in mijn ogen zit de oorzaak van de vaagheid niet bij de rechters op dit gebied, maar bij de richtlijn zelf.
Die geeft geen omschrijving van die bijzondere omstandigheid, en laat de eerste beslissing daarover dus inderdaad aan de agent.

En ja, daar zit in opgesloten dat die agent achteraf strafrechtelijk ter verantwoording kan worden geroepen als er sprake lijkt te zijn van verwijtbare "onvoorzichtigheid" bij ongelukken met slachtoffers.

In mijn ogen is er ook geen "betere" manier om dit te regelen. Het lijkt mij ondoenlijk om buiten de bestaande richtlijn, tot in detail vast te leggen wat "bijzonder omstandigheden" zijn, want dat beperkt het werk van de Politie te zeer.
Natuurlijk zullen er best details anders kunnen en moeten, maar dat weet jij als ervaringsdeskundige beter dan ik.

Ik vind het ook prima dat er vertrouwd wordt op de professionaliteit van een agent om te beslissen dat de richtlijn niet gevolgd wordt, en heb daar ook vertrouwen in.
Maar bij beslissingen horen ook verantwoordelijkheid, dat kan je niet van elkaar los koppelen. Dus zal je altijd een zekere mate van onduidelijkheid en "beoordeling" achteraf houden, hoe onrechtvaardig dat soms ook voelt voor de agent.

Heel vreemd. Ik zou graag een hoger beroep zien in deze zaak.

Begrijpelijk, maar de vraag is of er voor de agent of het OM wel iets te winnen valt met een hoger beroep.
Wel kan ik me voorstellen dat bij een hoger beroep er om een verdere toelichting van deze rechter wordt gevraagd. Sommige delen van de uitspraak lijken uit te gaan van een specifieke context, maar die wordt dan niet expliciet genoemd.

En als een AOT zich al niet kan beroepen op een inzet onder bijzondere omstandigheden... wie kan dat dan nog wel?

In mijn ogen zegt de rechter dat een AOT inzet, voor een levensbedreigende situatie, niet per definitie zorgt voor die "bijzondere omstandigheid".
Maar de rechter doet ook geen principiële uitspraken over wat daar wel voor zorgt.
Elke inzet zal dus op eigen waarde geschat moeten worden. Niet anders dan voor deze uitspraak.


(Natuurlijk blijft in de gepubliceerde uitspraak de exacte reden voor inzet onbenoemd, dus ik ga hier ook niet speculeren over wat dat had kunnen zijn.
Als leek is het zowiezo niet aan mij om dat van achter een computer te beoordelen.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Volgens verschillende media was het AT onderweg naar Bergeijk waar een verwarde man dreigde met een vuurwapen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1341637 date=1428224454
Mee eens, maar in mijn ogen zit de oorzaak van de vaagheid niet bij de rechters op dit gebied, maar bij de richtlijn zelf.
Die geeft geen omschrijving van die bijzondere omstandigheid, en laat de eerste beslissing daarover dus inderdaad aan de agent.
Juist, en dat vind ik het lastige in deze kwestie. Een diender maakt de afweging op basis van de minimale richtlijnen die er zijn. Die vrije keus en dat recht heeft hij. Maar aangezien er nergens staat wat de bijzondere omstandigheden zijn kan een rechter nooit aangeven dat dit niet binnen die categorie zal vallen. Dat is namelijk per definitie dan een subjectieve conclusie vanuit deze rechterlijke macht. Eigenlijk schrijft men nu min of meer dat de bijzondere omstandigheden er nooit zijn. (want als dit er al niet onder valt...)

Dat is ook de reden dat ik voor een hoger beroep zou pleiten. De hoge raad kan hier namelijk heel andere conclusies aan verbinden. Dat is maar net hoe je het eea wil interpreteren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: silque link=msg=1341476 date=1428150803
Is wat nog steeds zo? Dat wij zonder optische en geluidssignalen verkeersregels mogen overtreden? Ja dat is nog steeds zo.
De uitspraak van de rechter heeft daar ook niets mee te maken, het AT reed namelijk wel met O&G. Wat de AT'er wordt verweten is dat hij met een te hoge snelheid over de kruising is gegaan.

Het zal altijd zo blijven dat wij zonder O&G verkeersregels mogen overtreden, anders is ons werk niet meer uitvoerbaar.
Dat klopt volgens mij ook wel. De AT-er is volgens mij vervolgd voor artikel 6 WVW.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: moppersmurf link=msg=1341588 date=1428187848
In mijn ogen vindt de rechter wederom ergens wat van maar is niet duidelijk in zijn rechtspraak. Er zit altijd een politiek randje aan (ruimte voor discussie) en het geeft weer ruimte voor discussie. Ben ik nou zo kortzichtig of moet een rechter nou niet juist de grenzen van de wetgeving aangeven? En juist de ruimte voor discussie c.q.eigen invulling daarvan beperken?

Kan natuurlijk aan mij liggen: maar is het voeren van OGS nou juist niet de reden om voorrang te hebben èn te krijgen? Moet de rest van de weggebruikers nou niet juist rekening houden met die uitzondering in plaats van dat die uitzondering rekening moet gaan houden met de rest van de weggebruikers?
Met dit soort uitspraken krijg je alleen maar meer hersenloze koeien en schaapjes op 's rijkswegen 98uiye Lekker met 101 km/u achter elkaar aan tuffen. Richtingaanwijzers massaal negeren, voorrangsregels? Nee joh! Nog sterker: wie denk jij dat je bent? Beetje blauwe lampen en een bak met herrie voeren? Het is rood, GEK!

 98uiye
Als je de wetgeving betreffende gebruik OGS bekijkt is deze zeer duidelijk de andere weggebruikers moeten u voorrang verlenen maar u mag die voorrang absoluut niet nemen en daar zit de denkfout van menig vakbroeder bij de politie.

In feite is het een gunst die verleent moet worden daarom mag je een rood verkeerslicht met OGS wettelijke gezien passeren met  een Vmax 20km/u maar zolang het goed gaat is er niets aan de hand


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1341650 date=1428229166
In feite is het een gunst die verleent moet worden daarom mag je een rood verkeerslicht met OGS wettelijke gezien passeren met  een Vmax 20km/u maar zolang het goed gaat is er niets aan de hand
Dat staat in de richtlijnen van de brandweer en ambulance. Voor de politie geld dit ook, maar daar staat juist de uitzondering in dat men hier vanaf mag wijken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Waarom "moet" dat? Heeft het betrokken slachtoffer al niet de ultieme prijs betaald voor haar fout? Denk je niet dat het voor haar familie, vrienden, getuigen en anderen die deze zaak volgen al een keihard lerend effect heeft?

Beter lezen! Er staat niet voor niets "burgerij". En niet specifiek die scooterbestuurster en haar familie.
In het algemeen kan iedereen er wel degelijk wat van leren. Ook elke andere Nederlander. En dat mag een rechter in welke rechtzaak tegen hv-ers dan ook best benoemen.
Nogmaals in het algemeen: De laatste decennia heerst er steeds meer een ikke ikke mentaliteit in de maatschappij. Ook in het verkeer.
Ik merk dat zovaak als ik met OGS rijdt.
Geef hulpverleners de ruimte en kijk verder dan 2 meter over je motorkap.
Er zijn er momenteel namelijk maar weinig die dat doen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Red link=msg=1341654 date=1428229901
Dat staat in de richtlijnen van de brandweer en ambulance. Voor de politie geld dit ook, maar daar staat juist de uitzondering in dat men hier vanaf mag wijken.

Wat is de wettelijke status van de branchrichtlijn?
Zo ver als ik kan overzien is er geen wettelijke status  in de vorm van, als je het zo doet zoals in de richtlijn staat mag je altijd afwijken van wat in de wet betreffende het gebruik van licht- & geluidssignalen staat vermeld, het is maar een richtlijn dus uiteindelijk met een mindere status als de wetgeving
En als je dan ook nog eens zelf moet gaan interpreteren wat een vaag begrip als bijzondere omstandigheden inhoud is de kans zeer groot dat je zoals deze AT chauffeur gewoon op basis van de wet wordt schuldig bevonden door de rechter.

Want op basis van de richtlijn is het nog steeds niet toegestaan om je dusdanig te gedragen in het verkeer dat je onverantwoord rijgedrag vertoond, iets wat vaak pas naderhand kan worden vastgesteld als het leed geleden is.