Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265537 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Ik weet het... maar af en toe heb ik nog eens hoop. Zwak momentje :-\

Ook als de agent correct heeft gehandeld, alle regels en aanwijzingen in acht genomen, zal de agent nog ter verantwoording geroepen worden. Recent is nog een maatje van mij hiervoor veroordeeld. Hij reed op weg naar een dringende melding een bromfietser aan op een kruisende weg die hij over het hoofd gezien had. Hij reed hierbij stapvoets. De bromfietser mocht daar niet rijden, droeg geen helm, bromfiets was technisch niet in orde (remmen, snelheid enz) maar uiteindelijk is de collega wel veroordeeld. Het OM en de rechter vonden hem toch schuldig.

Ik bedoel dus dit soort situaties. Er schijnen dan toch veroordelingen te volgen.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, we leven af en toe in een krom land....

waar agenten aangepakt worden als ze iemand achtervolgen die door zijn eigen amateurisme onderuit gaat met zijn brommer of motor. Ik denk dat wij het enige land zijn waar dat gebeurd....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Ter info:
Citaat van: Wegenverkeerswet 1994
Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik bedoel dus dit soort situaties. Er schijnen dan toch veroordelingen te volgen.

Je kan ook schuldig worden bevonden zonder oplegging van een straf. Dit zeg ik uit eigen ervaring.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Mooi artikel. Heb het doorgemaild naar afdeling communicatie van ons korps om er een tweet van te maken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Tja, we leven af en toe in een krom land....

waar agenten aangepakt worden als ze iemand achtervolgen die door zijn eigen amateurisme onderuit gaat met zijn brommer of motor. Ik denk dat wij het enige land zijn waar dat gebeurd....

Misschien wel het enige land wat door een gedoogcultuur tot zulke "rare" constructies komt.
Zoals het nu geregeld is word het gedoogd maar is er eigenlijk niets echt geregeld.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Politie Kennemerland heeft het bericht ook ontdekt..

http://twitter.com/#!/politieKEN
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Misschien wel het enige land wat door een gedoogcultuur tot zulke "rare" constructies komt.
Zoals het nu geregeld is word het gedoogd maar is er eigenlijk niets echt geregeld.

Kan je niet lezen of wil je niet lezen? Nog één keer dan:

Het is wettelijk geregeld dat een agent vrijstellingen heeft, ook zonder gebruik van OGS. Echter op het moment dat dat leidt tot een ongeval wordt dat logischerwijze onderzocht en indien er sprake is van strafbare feiten (evt via kapstokartikelen, zoals het veroorzaken van een ongeval) dan wordt diegene vervolgd. Er is immers niet geregeld dat een agent straffeloos ongevallen mag veroorzaken...

Net zo goed als dat tijdens het gebruik van OGS geregeld is voor alle hulpdiensten. Ook dan wordt er bij een ongeval een onderzoek ingesteld en is er grote kans dat de chauffeur zijn handelen mag komen verdedigen.

Het wordt dus niet gedoogd, het is gewoon wettelijk geregeld.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Politie Kennemerland heeft het bericht ook ontdekt..

http://twitter.com/#!/politieKEN
Mooi artikel. Heb het doorgemaild naar afdeling communicatie van ons korps om er een tweet van te maken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Kan je niet lezen of wil je niet lezen? Nog één keer dan:

Het is wettelijk geregeld dat een agent vrijstellingen heeft, ook zonder gebruik van OGS. Echter op het moment dat dat leidt tot een ongeval wordt dat logischerwijze onderzocht en indien er sprake is van strafbare feiten (evt via kapstokartikelen, zoals het veroorzaken van een ongeval) dan wordt diegene vervolgd. Er is immers niet geregeld dat een agent straffeloos ongevallen mag veroorzaken...

Net zo goed als dat tijdens het gebruik van OGS geregeld is voor alle hulpdiensten. Ook dan wordt er bij een ongeval een onderzoek ingesteld en is er grote kans dat de chauffeur zijn handelen mag komen verdedigen.

Het wordt dus niet gedoogd, het is gewoon wettelijk geregeld.
Zoals jij wilt man,maar ik vind het nog het meest op gedogen lijken en niet op goed geregeld,als ik een verhaal als het onderstaande lees.


Ook als de agent correct heeft gehandeld, alle regels en aanwijzingen in acht genomen, zal de agent nog ter verantwoording geroepen worden. Recent is nog een maatje van mij hiervoor veroordeeld. Hij reed op weg naar een dringende melding een bromfietser aan op een kruisende weg die hij over het hoofd gezien had. Hij reed hierbij stapvoets. De bromfietser mocht daar niet rijden, droeg geen helm, bromfiets was technisch niet in orde (remmen, snelheid enz) maar uiteindelijk is de collega wel veroordeeld. Het OM en de rechter vonden hem toch schuldig.