Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 265578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Nog zoiets wat de meldkamer dan zegt: "U heeft geen toestemming, maar mag wel een beetje doorrijden...." ::)

een andere dooddoener van de meldkamer is: "U heeft geen toestemming, maar u mag wel u ontheffingen gebruiken."

Hmhm duidelijk. Dat zijn van die fijne dooddoeners , geef dan gewoon toestemming. Weet ook van collega's van jullie dat ze soms zeggen dat jullie wat sneller mogen doorrijden als er nog geen voertuigen T.P. zijn.. mijn insziens een slechte ontwikkeling, die beoordeling is weggelegd voor de bestuurder van het voertuig.
Agh ik vind het als het rustig gaat en er is daar waar mogelijk oogcontact met mede weggebruikers geen probleem als je door rood heen komt. Ik ben op de één of andere manier altijd wat alerter als ik een hv voertuig aan zie komen rijden, blauw blauw of niet.

Dat is het verschil tussen een HV-er of een gewone burger die alleen af en toe zijn rondje rijd. De HV-er is altijd alerter op opvallende HV-vtgn. Ik zie ze zelf ook al van verre aankomen.

Bij sommige zie je aan de rijstijl of ze ergens naar onderweg zijn. Ze gaan dan overduidelijk in je spiegels rijden.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Maar als je taak niet spoedeisend is Jerom, waarom dan toch dat rode licht pakken, en niet die 30 seconden wachten? (En ja ik ken de regels en ik heb er verder geen problemen mee, meer voor mijn beeldvorming wanneer wel en wanneer niet).. Trek je voor je zelf zeg maar een grens wanneer je besluit om wel of niet door te rijden, is dat per wijkteam verschillend, is dat sowieso bij elke agent verschillend? Ik zelf zou het bijv. vreemd vinden dat agent A wel doorrijdt als hij naar een P3 rit onderweg is en rood pakt, en agent B niet.

Omdat we meer taken hebben als alleen spoedeisende zaken. Wat dacht je van de toezichthoudende taken in het verkeer.
Als ik op een veilige manier door rood kan rijden op een niet al te groot kruispunt om iemand aan de kant te zetten die zit te bellen achter het stuur, dan ga ik zeker niet al die tijd voor rood staan wachten. Is naar mijn idee het kruispunt te druk/te groot, tja dan wacht ik maar even.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Ik zie in deze discussie verschillende termen voorbij komen als "voor de uitoefening van de politie-taken" of "bij de uitoefening van mijn werk" of "iets met calamiteiten" ...........................................

Hoe staat deze ontheffing feitelijk in de wet omschreven?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
In de ontheffing is de volgende beperking opgenomen:
"bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is."

Het hele besluit kun je een paar pagina's terug lezen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54552.msg916073#msg916073
Senior GGP / Oost-Brabant


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Maar als je taak niet spoedeisend is Jerom, waarom dan toch dat rode licht pakken, en niet die 30 seconden wachten?

Het stukje omtrent de spoedeisende taak ging eigenlijk alleen even over de rij-opleiding, excuus voor de onduidelijkheid.

Om een aantal concrete voorbeelden te noemen waarvoor de politie de vrijstelling voor rood licht gebruikt:

Verkeerstoezicht
Bepaalde meldingen (overvalalarm, inbraakalarm, ''auto'tje er bij''), in veel gevallen zie je dat bepaalde meldingen een prioriteit krijgen van de meldkamer, een aanrijding zonder letsel op een autosnelweg is in veel gevallen prio 2 maar wordt regelmatig of prio1 (met alles dr op en dr aan) gereden. Een winkelboef is vaak prio1, maar wordt weer vaker als prio2 gereden (afhankelijk van de situatie met of zonder OGS).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Psssst, normale winkelboef is prio 2 in GMS. Lastige winkelboef prio 1.  Maar verder  O0


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
En aanrijding zonder op snelweg, maar nog op de rijbaan is toch echt prio 1...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
En aanrijding zonder op snelweg, maar nog op de rijbaan is toch echt prio 1...

Lijkt mij toch duidelijk, gezien de gevaarszetting.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
tsja, er zijn blijkbaar ook nog steeds journalisten die het niet weten...!


Politie te fiets overtreedt verkeersregels in centrum Nijmegen

dinsdag 20 september 2011 | 14:27 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 20 september 2011 | 16:05

NIJMEGEN - Bij een oefening in de binnenstad van Nijmegen heeft een aantal agenten dinsdagmiddag voor gevaarlijke situaties gezorgd. Een stuk of veertien dienders trokken per mountainbike door de straten, waarbij verkeersregels werden overtreden.

...
Samen sterk in de hulpverlening!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Bikers hebben ook ontheffingen right?  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.