door rood licht?

Auteur Topic: door rood licht?  (gelezen 14382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 23 augustus 2011, 14:42:30
Als je te laat doorhebt dat het rood is en je met de voorwielen over de lijn belandt, maar niet doorrijdt, ben je dan door rood gereden?


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2011, 14:52:15
Er zijn twee feiten;

Niet stoppen voor de stopstreep (R620 - 70 euro) of Niet stoppen voor een rood licht uitstralend verkeerslicht (R602 - 180 euro).

Het rode licht negeren is daadwerkelijk onder/voorbij het rode licht door rijden. Roodlicht camera's maken daarom altijd twee foto's, een van het passeren van de stopstreep én een (net) voorbij het verkeerslicht.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2011, 14:55:09
Het antwoord is dus nee, je bent niet door rood gereden maar je kan eventueel wel bekeurd worden voor het niet stoppen voor de stopstreep.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 16:59:25
dit kun je dus aantonen met behulp van de foto's?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


vlinder

  • HAP Politie Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 18:12:29
Als je doormiddel van een camera bent bekeurd wel, dan kun je de foto opvragen. Als je door een agent bent gespot dan niet!


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2011, 18:31:41
Als je doormiddel van een camera bent bekeurd wel, dan kun je de foto opvragen. Als je door een agent bent gespot dan niet!

Nou,
als je op de foto staat is er hard bewijs.
Als TS bekeurd wordt voor door rood licht rijden terwijl hij net achter de stopstreep is gestopt en een agent bekeurt hierop ( dmv kenteken opschrijven zonder staande houden) wil ik het bewezen hebben van deze agent.

Ik heb in het verleden weleens een bekeuring gehad (ook door rood licht per ongeluk) en kreeg er opeens een abbonnement van het CJIB van binnen terwijl ik op moment van het plegen van het feit geen agent heb gezien of gesproken,
netjes betaald...eigen fout.. maar achteraf had ik het bewijs wel willen zien van desbetreffende agent. !
Groetjes, Marco


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2011, 18:37:39
Nou,
als je op de foto staat is er hard bewijs.
Als TS bekeurd wordt voor door rood licht rijden terwijl hij net achter de stopstreep is gestopt en een agent bekeurt hierop ( dmv kenteken opschrijven zonder staande houden) wil ik het bewezen hebben van deze agent.

Ik heb in het verleden weleens een bekeuring gehad (ook door rood licht per ongeluk) en kreeg er opeens een abbonnement van het CJIB van binnen terwijl ik op moment van het plegen van het feit geen agent heb gezien of gesproken,
netjes betaald...eigen fout.. maar achteraf had ik het bewijs wel willen zien van desbetreffende agent. !
Je bent bekend met de integriteit van agenten en hun eed.. ofwel, als agenten in een PV beschrijven wat ze hebben gezien is dat een geldig bewijsstuk voor de rechter.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2011, 20:12:09
Nou,
als je op de foto staat is er hard bewijs.
Als TS bekeurd wordt voor door rood licht rijden terwijl hij net achter de stopstreep is gestopt en een agent bekeurt hierop ( dmv kenteken opschrijven zonder staande houden) wil ik het bewezen hebben van deze agent.

Ik heb in het verleden weleens een bekeuring gehad (ook door rood licht per ongeluk) en kreeg er opeens een abbonnement van het CJIB van binnen terwijl ik op moment van het plegen van het feit geen agent heb gezien of gesproken,
netjes betaald...eigen fout.. maar achteraf had ik het bewijs wel willen zien van desbetreffende agent. !

Bewijs? Wat voor bewijs... Een foto of video? Zo werkt dat dus niet. Zie je het voor je dat elke agent overtredingen gaat vast leggen. Als dat überhaupt al lukt. Vaak is de overtreding al begaan voordat je met je ogen kan knipperen. Dat klinkt niet realistisch... Wat nu als je wel langs de kant was gezet...? Had je hem dan wel geloofd?


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2011, 22:16:28
Bewijs? Wat voor bewijs... Een foto of video? Zo werkt dat dus niet. Zie je het voor je dat elke agent overtredingen gaat vast leggen. Als dat überhaupt al lukt. Vaak is de overtreding al begaan voordat je met je ogen kan knipperen. Dat klinkt niet realistisch... Wat nu als je wel langs de kant was gezet...? Had je hem dan wel geloofd?

Ja waarom niet ?
Als je verderop staande wordt gehouden en het feit je verteld wordt waarom je een abbo op het cjib krijgt is het duidelijk dat het goed gezien is.
Bij een toevallige opschrijving van je kenteken en opeens een acceptgiro van de vriendjes cjib heb ik dat niet.

En Jamama11,
ik sta ook onder een ambtelijk eed idd en weet wat integriteit inhoudt.
Lekker makkelijk om je bevindingen op een papiertje te schrijven en het rechstgeldig laten zijn,
zijn wij niet nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is ?

Flitscamera's langs zowat alle rijkswegen,VROS auto's met divers bewijsmateriaal aan boord maar een wijkagentje op een scootertje kan net zo goed ergens sneak gaan staan en zijn/haar pen leegschrijven puur en alleen op kenteken ?
Groetjes, Marco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2011, 22:21:15
Een "bekeuring" voor door het rode verkeerslicht rijden is een zo genaamde Muldergedraging. De Wet Mulder heeft een omgekeerde bewijslast. Dit houdt dus in dat niet de agent hoeft aan te tonen dat je door het rood reed, maar dat dus degene die de overtreding heeft begaan moet  aantonen dat het dus niet zo was.