'The day the world changed' - New York 11-09-2001

Auteur Topic: 'The day the world changed' - New York 11-09-2001  (gelezen 96928 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 9 september 2012, 18:37:20
Dat ik jou dat moet uitlegggen als ex-defensiewerknemer (beiden) bevreemd mij een beetje.
Dat was niet nodig geweest.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #81 Gepost op: 9 september 2012, 19:49:33
Laatste stukje radio verkeer van de brandweerlieden in de toren. Aan het einde valt de brom weg, dat is het moment wanneer de interne relais van de toren er mee stopt.

http://www.youtube.com/watch?v=_iS-amgh0qw


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #82 Gepost op: 11 september 2012, 10:18:42
9/11 is niet meer alleen het herdenken van de slachtoffers die bij de terreurdaden in 2001 zijn gevallen.
De herdenking en ook het 9/11 Memorial zijn voor álle slachtoffers die bij álle terreurdaden gevallen zijn.

Zo herdenken wij hier in NL op 4 mei niet meer alleen de slachtoffers uit de WO II, maar van álle slachtoffers die door oorlogsgeweld zijn omgekomen.

Dus ja, het is belangrijk om 9/11 te blijven herdenken.

Persoonlijk voor mij is 9/11 heel belangrijk omdat er zoveel (teveel) collega's zijn omgekomen.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #83 Gepost op: 11 september 2012, 10:49:12
Voor mij is 9/11 nog steeds een bijzondere dag. Een dag dat heel veel onschuldige burgers omkwamen. En nu hoor ik heel veel mensen zeggen, er komen dagelijks heel veel burgers om bij oorlogen etc. Kijk maar naar bijvoorbeeld Soedan, Irak, Afghanistan.
Deze aanslag ligt voor mij anders, dit kwam zo dichtbij. Ik vraag mij nog steeds af hoe zo'n beveiligd land zo getroffen kon worden. Het is een Westers land waar we heel veel gemeen mee hebben. Maar ik denk vooral dat al die beelden hebben bijgedragen aan de heftigheid van deze aanslag. Iedereen op deze wereld kon live volgen hoe het tweede vliegtuig de toren invloog en later hoe alles instortten. Ook de documentaire over de brandweer die gemaakt werd door twee franse broers maakt nog steeds veel indruk. Vooral om te zien hoe alle collega's naar boven gingen om nooit meer terug te keren. Ik en mijn collega's zouden precies hetzelfde gedaan hebben.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #84 Gepost op: 11 september 2012, 11:19:59
Erik Mouthaan

De lampen van Elf September

Geplaatst op 11 september 2012 om 04:44

Ik had gewoon uit het raam kunnen kijken, maar het is CNN dat me er op wijst; de lichtbundels zijn er weer. Het ‘tribute in light’ bestaat uit 68 lampen die samen twee lichtbundels de hemel in doen rijzen. En aan de vooravond van de grote herdenking zijn de lampen aan.
 
En dus stap ik het huis uit, metrolijn 2 in naar Clark Street, haal een kop thee bij het avondwinkeltje en loop naar de promenade in de wijk Brooklyn Heights die het mooiste uitzicht biedt op Lower Manhattan. Oog in oog met dit ontroerende fenomeen.
 
Verhalen
 
Toen ik net in New York kwam wonen, was het een ‘jubileumjaar’, vijf jaar na de aanslagen waarbij 2972 mensen omkwamen. En vorig jaar stonden we bij RTL groot stil bij ‘tien jaar later’. In de tussenliggende jaren heb ik veel verhalen gemaakt over Elf September: een interview met de vrouw die als laatste uit het puin werd gered, een kijkje in de hangar waar het verwrongen staal van de Twin Towers werd opgeslagen, gesprekken met bezoekers van een moskee die zich als terroristen behandeld voelen door de politie.
 
Dus dit jaar besloot ik in overleg met de chef van de buitenlandredactie om maar eens niet groot uit te pakken met verslaggeving van de herdenking. We zouden de herdenking even laten zien in onze uitzendingen maar daar blijft het dan wel bij. Elf september is dit jaar gewoon de dag voordat Nederland naar de stembus gaat.
 
Mijn stad
 
Maar zittend op een bankje met uitzicht op die lichtbundels besef ik dat dit eerbetoon voor mij inmiddels meer is dan een evenement om journalistieke afwegingen over te maken. Ik ben een New Yorker. Dit werd mijn stad aangedaan. Daar moet je bij stilstaan.
 
Net als veel New Yorkers ben ik blij om te zien dat niet ver van de lichtbundels een nieuwe toren verrijst, One World Trade Center is nu al de hoogste toren op het westelijk halfrond.
 
Ingeborg
 
Mijn thee drinkend en foto's van het uitzicht tweetend moet ik denken aan Ingeborg Lariby, het Nederlandse slachtoffer van de aanslagen. Ze was 42, had al veel van de wereld gezien en verhuurde in 2001 kantoorruimte op de 93ste verdieping van de zuidtoren van het WTC.
 
Volgens haar vrienden was ze een echte New Yorker: hard werkend, genietend van het leven, aan het daten met interessante mannen met accenten van over de hele wereld. Ingeborgs naam staat nu tussen al die andere op het monument.
 
Uit
 
En dan, opeens, om vijf voor half tien, gaan de lichten uit. Een gat in de hemel blijft over. Vanavond was de test. En – de lampen deden het allemaal. Op 11 september zelf blijven ze de hele avond en nacht aan.

http://blogs.rtlnieuws.nl/erik-mouthaan/698-de-lampen-van-elf-september.html


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #85 Gepost op: 11 september 2012, 17:30:22
9/11 is niet meer alleen het herdenken van de slachtoffers die bij de terreurdaden in 2001 zijn gevallen.
De herdenking en ook het 9/11 Memorial zijn voor álle slachtoffers die bij álle terreurdaden gevallen zijn.
Oh? Dat moet je dan ook even de Amerikanen vertellen.......   :-X

Over de Memorial day:
Citaat
In the United States, Patriot Day occurs on September 11 of each year, designated in memory of the 2,977 killed in the September 11, 2001 terrorist attacks. Initially, the day was called the Prayer and Remembrance for the Victims of the Terrorist Attacks on September 11, 2001.
http://en.wikipedia.org/wiki/Patriot_Day

En over het Memorial monument:
Citaat
The National September 11 Memorial is a tribute of remembrance and honor to the nearly 3,000 people killed in the terror attacks of September 11, 2001 at the World Trade Center site, near Shanksville, Pa., and at the Pentagon, as well as the six people killed in the World Trade Center bombing in February 1993.
http://www.911memorial.org/about-memorial


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #86 Gepost op: 11 september 2012, 18:00:30
Oh? Dat moet je dan ook even de Amerikanen vertellen.......   :-X

Ik doelde ook op de in jouw onderste citaat genoemde aanslagen van 2001 én 1993, en dat het dus niet alleen de slachtoffers die gevallen zijn in het WTC, maar ook bij het Pentagon en in Shanksville.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #87 Gepost op: 11 september 2012, 18:04:38
je schrijft toch echt:
Citaat
9/11 is niet meer alleen het herdenken van de slachtoffers die bij de terreurdaden in 2001 zijn gevallen.
De herdenking en ook het 9/11 Memorial zijn voor álle slachtoffers die bij álle terreurdaden gevallen zijn.
Ik zal het wel verkeerd lezen.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #88 Gepost op: 11 september 2012, 19:04:01
Nu op NatGeo de intrigerende aflevering van The Woman who wasn't there.

Wat bezielt mensen om zoiets te doen...schokkend.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


nikitacavia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #89 Gepost op: 11 september 2012, 19:06:53
Die heb ik gisteren gezien (10 uur s'ochtends). Mijn mond viel open van verbazing,werd er ook nog eens woedend van  :(
Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.