Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #100 Gepost op: 31 maart 2012, 21:13:23
Deze brand in Nederland zou helaas betekenen dat het pand volledig af zou branden. We zouden eerst met de HD proberen de brand te blussen en dan er achter komen dat dit niet werkt. Dan gaan we over op lage druk en lopen we volledig achter de feiten aan (nogmaals helaas).

Het is zo ver ik kan zien een vrij goede inzet. Natuurlijk zijn er min punten maar in Nederland is het (helaas) soms erger. Hier helpen burgers soms mee met het blussen. Laatst leden van een motorclub (http://tinyurl.com/burgers-blussen). Er zijn in Nederland korpsen die burgers laten helpen met de waterwinning. Dan liever een ambu pleeg die ook opgeleid is om brand te blussen. In Zweden zijn er vaak van die combi functies/opleidingen

Veder denk ik dat alle fouten en kritiek punten die genoemd word overal ter wereld wel voorkomen

Is het een perfecte inzet? nee zeker niet maar helaas denk ik dat het wel beter is dan sommige Nederlandse korpsen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #101 Gepost op: 31 maart 2012, 21:30:42
http://www.youtube.com/watch?v=HkmxnRQG5Tw
Geüpload door utryckninguppsala
Voor de liefhebbers, uit Zweden

Maar nu even naar de nederlandse situatie. wat zouden jullie doen. Is een binnen aanval mogelijk? wat "zegt" het G-RSTV model?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #103 Gepost op: 31 maart 2012, 21:34:46
Is er iemand hier die ooit heeft getelt hoe vaak dit al gebeurd is? En hoevaak dat mis gegaan is?  :-\
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 31 maart 2012, 22:20:55
Maar nu even naar de nederlandse situatie. wat zouden jullie doen. Is een binnen aanval mogelijk? wat "zegt" het G-RSTV model?
Puur op de beelden zie je dat de brand boven in het pand zit. Ik ga er vanuit dat er een zolder in zit, een zolder waar opslag??
De beelden zeggen mij doordat de rook naar buiten kolkt dat het erg heet is binnen, zeker gezien de kleur vaal bruin/grijze rook. Wat ik ook zie is dat er beneden weinig rook te bekennen valt, er wordt immers zelfs een binnenaanval zonder ademlucht gedaan. Dat houdt in dat de brand boven moet zitten, en zuurstof vanaf beneden naar boven zuigt. Vandaar ook weinig rook beneden, vermoedelijk zal het beneden niet of nauwelijks warm aanvoelen.

Een binnenaanval is zeker mogelijk maar wel direct inzetten met lage druk. We hebben boven hitte en vermoedelijk ook enige vuurbelasting. Gezien het pand kunnen we uitgaan van houten vloeren, dus de vloer zal niet in ene naar beneden komen daarvoor krijgen we zeker waarschuwingen. Waarschuwingen in de zin van gaten die in kunnen gaan branden. De vloerbalken zullen het wel uithouden, zeker omdat wij vanaf onder inzetten met lage druk.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #105 Gepost op: 1 april 2012, 00:49:43
Is er iemand hier die ooit heeft getelt hoe vaak dit al gebeurd is? En hoevaak dat mis gegaan is?  :-\

Als het over de amerikanen gaat:

Altijd en soms.
Ze gaan bijna altijd het dak op om te zorgen voor een vertikale ventilatie en soms gaat dit fout.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #106 Gepost op: 1 april 2012, 09:07:34
Als het over de amerikanen gaat:

Altijd en soms.
Ze gaan bijna altijd het dak op om te zorgen voor een vertikale ventilatie en soms gaat dit fout.
Wat heeft het voor meerwaarde om het dak op te gaan, om een gat in het dak te hakken?
 Laat de brand zelf een gat branden in het dak, en zolang dat nog niet is zoek dan naar andere openingen om te kunnen ventileren, of hak vanuit een redvoertuig een gat in het dak.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #107 Gepost op: 1 april 2012, 09:42:23
Wat heeft het voor meerwaarde om het dak op te gaan, om een gat in het dak te hakken?
 Laat de brand zelf een gat branden in het dak, en zolang dat nog niet is zoek dan naar andere openingen om te kunnen ventileren, of hak vanuit een redvoertuig een gat in het dak.

Op het moment dat je een industriebrand in een grote loods hebt (zoals volgens mij ook in het filmpje) zal je snel die rookgassen weg willen hebben. Naar binnen gaan zal in veel gevallen niet meer verantwoord zijn (zeker na De Punt wordt er toch wat voorzichtiger met branden in bedrijfshallen omgesprongen), dus zal je zelf een opening moeten creëren voor de ventilatie. Als je wacht tot de brand zelf een gat in het dak gemaakt heeft is het vuur hoogstwaarschijnlijk al zover ontwikkeld dat de rest van het pand (of compartiment) ook in vlammen opgaat.

Dus die Amerikanen zijn wat dat betreft wel te begrijpen. Maar inderdaad, zo op het dak is natuurlijk levensgevaarlijk. Jouw optie van het inzetten van een RV voor de zaagwerkzaamheden is dan veruit het beste. Je kan je dan in ieder geval zekeren aan het bakje........ ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #108 Gepost op: 1 april 2012, 09:48:39
Op het moment dat je een industriebrand in een grote loods hebt (zoals volgens mij ook in het filmpje) zal je snel die rookgassen weg willen hebben. Naar binnen gaan zal in veel gevallen niet meer verantwoord zijn (zeker na De Punt wordt er toch wat voorzichtiger met branden in bedrijfshallen omgesprongen), dus zal je zelf een opening moeten creëren voor de ventilatie. Als je wacht tot de brand zelf een gat in het dak gemaakt heeft is het vuur hoogstwaarschijnlijk al zover ontwikkeld dat de rest van het pand (of compartiment) ook in vlammen opgaat.

Dus die Amerikanen zijn wat dat betreft wel te begrijpen. Maar inderdaad, zo op het dak is natuurlijk levensgevaarlijk. Jouw optie van het inzetten van een RV voor de zaagwerkzaamheden is dan veruit het beste. Je kan je dan in ieder geval zekeren aan het bakje........ ;)
Maar is dat een probleem dat een bedrijspand of compartiment verloren gaat? Compartimenten zijn er zelfs voor bedoeld om verloren te gaan, als de brandscheidingen zijn gesloten kun je de rest van het bedrijf sparen behoudens dat ene compartiment.
We willen niet meer naar binnen na aanleiding van De Punt, maar we zouden wel een dak op gaan om daar een ventilatiegat aan te brengen. Let wel, de huidige daken van bedrijfspanden zijn veelal van allumminium gemaakt met daaroverheen dakleer. Dus zou de brand daar zo doorheen moeten zijn. Waarom onnodig risico,s nemen?
Ook deze brandweerlieden nemen onnodige risico,s, dat toont dit filmpje wel weer aan. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #109 Gepost op: 1 april 2012, 10:29:12
Maar is dat een probleem dat een bedrijspand of compartiment verloren gaat? Compartimenten zijn er zelfs voor bedoeld om verloren te gaan, als de brandscheidingen zijn gesloten kun je de rest van het bedrijf sparen behoudens dat ene compartiment.
We willen niet meer naar binnen na aanleiding van De Punt, maar we zouden wel een dak op gaan om daar een ventilatiegat aan te brengen. Let wel, de huidige daken van bedrijfspanden zijn veelal van allumminium gemaakt met daaroverheen dakleer. Dus zou de brand daar zo doorheen moeten zijn. Waarom onnodig risico,s nemen?
Ook deze brandweerlieden nemen onnodige risico,s, dat toont dit filmpje wel weer aan. ;)

Nouja, dat is het doel van die Amerikanen: redden wat er te redden valt, ook al is dat maar een klein deel van een bedrijf. Dat daarbij (onaanvaardbare?!) risico's genomen worden zit een beetje in de cultuur daar. Maar goed, zoals jij ook al aangeeft: wij zijn hier gewend het compartiment of bedrijf dan maar volledig uit te laten branden en overslag naar naastgelegen panden te voorkomen. Het is in ieder geval veiliger, maar voor effectieve brandbestrijding in grote loodsen is een ventilatieopening eigenlijk wel noodzakelijk... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding