Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #110 Gepost op: 1 april 2012, 11:06:48
Wat heeft het voor meerwaarde om het dak op te gaan, om een gat in het dak te hakken?
 Laat de brand zelf een gat branden in het dak, en zolang dat nog niet is zoek dan naar andere openingen om te kunnen ventileren, of hak vanuit een redvoertuig een gat in het dak.

Het is wel de bedoeling dat we een gat in het dak maken nog voor de brand volontwikkeld is en zelf idd een gat in het dak heeft gebrand.
Ik denk dat wanneer je zolang wacht, tot er een gat in het dak is, dat je dan beter met slechts 1 wagen komt om iedereen op een afstand te houden en de politie te adviseren hoe ver men moet gaan evacueren in sommige gevallen.

Nu zeg ik niet dat je onnodige risico's moet nemen, maar goed doordachte acties met beperkt risico en goed veiligheid moeten kunnen om een brand te blussen. Brandweerman spelen zonder risico (berekend risico) kan je niet vrees ik, tenzij je op de zijlijn gaat staan als professioneel ramptoerist.

zoals ik al aangaf, gaan ze in de states altijd het dak op om voor verticale ventilatie te zorgen, we zien dit pas op beelden verschijnen als het bijna fout ging of effectief fout ging. Door deze manier van werken, kan de aanvals ploeg veiliger het pand betreden omdat de hete rookgassen verdwijnen via de ventilatie opening. Het is de taak van de "truck company" om voor de ventilatie te zorgen, liefst vertikaal maar als het niet anders kan horizontaal. Maar de eerst optie geniet de voorkeur omdat dit de beste manier van ventileren is.
Het kan idd misschien veiliger vanuit een hoogtewerker, beperkter risico op vallen, een nadeel is dan natuurlijk wel weer dat je bewegingsvrijheid toch wel beperkt wordt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #111 Gepost op: 1 april 2012, 11:29:31
Ik hoor vaak dat daarom het bluswerk en ventilatie/sloop werk door 2 verschillende eenheden worden gedaan (Engine en Ladder/Truck). Verder weet ik niet heel veel over deze materie.

Wellicht dat dit filmpje het een en andere duidelijk maakt. Het is de helmet cam van een truck officer.

http://www.youtube.com/watch?v=ss8XfN0splM


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #112 Gepost op: 15 april 2012, 13:32:27
http://www.youtube.com/watch?v=BMQbfwmCJ7o
Kijkend naar de S en de T van het RSTV model was binnen enkele seconden video al duidelijk dat de uitstromende rookgassen zouden gaan ontsteken. Gelukkig was de Truck Operator alert en in de buurt van de bediening.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #113 Gepost op: 15 april 2012, 20:09:39
Zeker een geluk en inderdaad al vanaf het begin zichtbaar. Op andere plekken waren de rookgassen aan het ontbranden.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #114 Gepost op: 21 april 2012, 09:20:34
Zeker een geluk en inderdaad al vanaf het begin zichtbaar. Op andere plekken waren de rookgassen aan het ontbranden.

Wel bizar om te zien hoeveel brandgas (= brandstof, druk, temperatuur) er wordt afgevoerd door dat gat. Je kan het maar kwijt zijn ;)
Manier waarop er benaderd wordt met de ladder, moment waarop, doel?....tja


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #115 Gepost op: 1 augustus 2012, 19:11:06
Ik kwam deze tegen op Liveleak

http://www.liveleak.com/view?i=5ae_1343779731

In de beschijving van het filmpje wordt gesproken over een flashover, weet iemand of dit correct is, het doet mij namelijk meer denken aan ontbrandend gas.


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #116 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:39:10
Het heeft meer weg van een backdraft dan van een flashover.
Jammer genoeg zie je hem niet zuigen in het begin, maar het lijkt erop dat het vuur wat in gesmoord is wat zuurstof krijgt en daardoor de brandbare gassen die er hangen door de verbranding ontbranden, dat is een backdraft  ;D


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #117 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:49:01
Thnx, zat ik er toch niet helemaal naast  ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #118 Gepost op: 1 augustus 2012, 23:59:23
Tip 1 RSTV !
Uitslaande goed ontwikkelende brand. Aan de achterzijde dus een brandstof gecontroleerde brand. Vermoedelijk (ik ben er niet bij) veel brandbare rookgassen door het hele pand, en op eenhoping van deze uiterst brandbare gassen onder het dak. Brandstof en ontstekingstemperatuur bereikt, maar in die afgesloten ruimtes ontbreekt zuurstof.(mar zit ook gen brandhaard) En op de video hoor je roepen vlak voor de rookgasexplosie, Don't go in!  en na de klap zie je iemand bij de voordeur vandaan komen.
Mijn mening, een rookgasexplosie, zoals op alle oefencentra met containers wordt getoond.
Bckdraft: brand in afgesloten ruimte, zuurstof op, brand dooft, maaar door hoge kerntemperatuur is het wachten op het openen(toetreden van zuurstof) van een deur of raam.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #119 Gepost op: 2 augustus 2012, 16:12:16
Het filmpje geeft goed weer hoveel kracht nog achter zo,n rookgasexplosie kan gaan zitten. En dat je dan echt niet binnen wil zijn. Ik moet automatisch denken aan de brand op de Westvlietweg in de regio Haaglanden. :-X