Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #40 Gepost op: 15 december 2011, 14:18:49
Effectief? Absoluut.
Gevaarlijk? Absoluut.
Is het mij het gevaar waard om een houten huis wat waarschijnlijk toch al omgehaald moet worden op deze manier "te redden", met gevaar voor mijn manschappen? Absoluut niet.

Zoals de brandweerman op de veranda staat en achteloos troep naar beneden gooit terwijl er collegas van hem naar buiten komen lopen..

Effectiviteit is absoluut top, het vuur is zo uit omdat er meteen naar binnen geknald wordt.
Daarentegen staat er een brandweerman tegen een deur te trappen met zijn hak, met een bijl te rammen en die gooit hij weer achteloos achter hem op de grond..
Zou hier toch heel anders gaan, met als kant tekening dat ik een voorstander ben van offensief zolang ik zelf inschat dat het kan en vooral nog nut heeft..

Uitstekend verwoord! effectief is het indd!
Maar zonder vast te zitten het kozijn er uit trekken is toch wel echt levensgevaarlijk. En tja je kan niet voorzichtig genoeg zijn met houten vloeren
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 15 december 2011, 19:15:33
Niemand de collega op de ladder-engine gezien, hij zit al op het ladderpakket, terwijl de ladder nog niet naar de woning gericht staat. En laat ik daar ook nog iets van stroomdraden zien hangen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #42 Gepost op: 15 december 2011, 23:30:22
Bijzonder dat wel de min punten gezien worden maar de plus punten onderbelicht worden. Houten vloeren en doorbranden. Was het niet zo dat hout een lange draagkracht heeft en een massieve houten balk veel langer zijn draagkracht behoud tov bijvoorbeeld staal.
Wat mij vooral opvalt is de daadkracht, de snelheid en de inzetprocedures en tactiek. Eerste LD straal op de brand, tweede LD straal naar de eerste etage, let op de kleuren van de slangen, daardoor makkelijk te herkennen op het incident. Het plaatsen van ladders om een tweede vluchtweg te garanderen, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. De roofman op de ladder wordt door de collega op de draaitafel naar het dak gebacht, en hij weet echt wel dat er stroomdraden hangen.
Het werken op het afdak, oké is niet veilig volgens ons, maar als ik deze collega´s zo bezig zie, zou ik ze niet eens willen aanlijnen. Ze weten precies wat ze doen, voelen zich er prima op hun gemak, en let even op. Voordat ze door het raam gaan testen ze de vloer achter het raam door met de Haligan tool de vloer te testen.En hij kijkt wel voordat het kozijn in de voortuin wordt gegooid.
Dus vergeet de kleine details, bijl achter zich laten vallen, voor het raam staan zonder masker aangesloten. Maar deze inzettactiek, en zeer efficient werkende ploegen zouden een voorbeeld voor velen kunnen zijn. Er wordt in elk geval niet op de dakpannen gespoten of op de punten van de vlammen. :(
Citaat
Is het mij het gevaar waard om een houten huis wat waarschijnlijk toch al omgehaald moet worden op deze manier "te redden", met gevaar voor mijn manschappen? Absoluut niet.
Dit huis wordt niet gesloopt! Heel veel is behouden, en veel bezittingen van de eigenaren zijn gered. En met deze ploeg is er geen enkel gevaar geweest. Misschien zou het met sommige ploegen in Ned. onverantwoord zijn, maar met deze collega´s niet. En ik weet dat er genoeg collega´s in Nederland zijn die dit precies zo zouden (willen)doen. Binen 6 min, een uitlslaande brand onder controle  O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #43 Gepost op: 16 december 2011, 12:20:32
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #44 Gepost op: 16 december 2011, 12:24:39
Verschillende kleuren slangen gebruiken wij ook, handig om de verschillende aanvalslijnen uit elkaar te houden, 1ste lijn is geel, 2de lijn is rood (= back-up), 3de lijn is grijs.

Waarom stampen tegen de deur, om een zwak punt te vinden en om eventuele sloten te lokaliseren (bekijk maar eens filmpjes over forcible entry), daarna met bijl en/of hooligan tool deur forceren. Bij hun in dt geval tools aan de kant, want forcible entry wordt normaal niet gedaan door engine crew maar door truck crew.

En de rest zoals tower al heeft verteld.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #45 Gepost op: 16 december 2011, 14:01:10
@tower-ladder
Ik snap je frustratie dat er gelijk naar de "fouten"gekeken wordt. zeker gezien de topic titel:) Ik had dit ook toen ik de eerste keer het filmpje zag. Mijn eerste reactie was "daar ga je niet naar binnen als er geen mensen meer binnen zijn."

Echter als je even logisch nadenkt kan het best wel. Het is uitslaand dus de hitte kan weg. Zolang niemande van buiten naar binnen spuit is er niets aan de hand. Voorwaarde is wel dat je veel vertrouwen in elkaar moet hebben en je moet doorzetten.  

Kan je me vertellen wat de waterlevering is van de stralen? Hadden we dit in nederland ook gered met onze "geliefde"HD stralen?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #46 Gepost op: 16 december 2011, 16:08:09
Dat debiet van de straal pijpen zal rond de 400 ŕ 500 l/min liggen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 16 december 2011, 16:45:21
Bijzonder dat wel de min punten gezien worden maar de plus punten onderbelicht worden. Houten vloeren en doorbranden. Was het niet zo dat hout een lange draagkracht heeft en een massieve houten balk veel langer zijn draagkracht behoud tov bijvoorbeeld staal.
Wat mij vooral opvalt is de daadkracht, de snelheid en de inzetprocedures en tactiek. Eerste LD straal op de brand, tweede LD straal naar de eerste etage, let op de kleuren van de slangen, daardoor makkelijk te herkennen op het incident. Het plaatsen van ladders om een tweede vluchtweg te garanderen, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. De roofman op de ladder wordt door de collega op de draaitafel naar het dak gebacht, en hij weet echt wel dat er stroomdraden hangen.
Het werken op het afdak, oké is niet veilig volgens ons, maar als ik deze collega´s zo bezig zie, zou ik ze niet eens willen aanlijnen. Ze weten precies wat ze doen, voelen zich er prima op hun gemak, en let even op. Voordat ze door het raam gaan testen ze de vloer achter het raam door met de Haligan tool de vloer te testen.En hij kijkt wel voordat het kozijn in de voortuin wordt gegooid.
Dus vergeet de kleine details, bijl achter zich laten vallen, voor het raam staan zonder masker aangesloten. Maar deze inzettactiek, en zeer efficient werkende ploegen zouden een voorbeeld voor velen kunnen zijn. Er wordt in elk geval niet op de dakpannen gespoten of op de punten van de vlammen. :(Dit huis wordt niet gesloopt! Heel veel is behouden, en veel bezittingen van de eigenaren zijn gered. En met deze ploeg is er geen enkel gevaar geweest. Misschien zou het met sommige ploegen in Ned. onverantwoord zijn, maar met deze collega´s niet. En ik weet dat er genoeg collega´s in Nederland zijn die dit precies zo zouden (willen)doen. Binen 6 min, een uitlslaande brand onder controle  O0
Nou, voor wat betreft de inzet van LD heb je gelijk, binnen no-time waren de vlammen er af. Daar kunnen we hier nog wel wat van leren, dat ben ik met je eens  O0


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #48 Gepost op: 16 december 2011, 17:44:41
Citaat
Hadden we dit in nederland ook gered met onze "geliefde"HD stralen?
Waarschijnlijk niet. Ik had in dit geval ook een LD straal gekozen met instelbare waterlevering,en dan ergens rond de 250 l/m begonnen.
Waterwinning geen probleem. Je opent de straal elke keer maar enkele seconden. Maar met de juiste techniek, een goed team(blindelings op elkaar vertrouwen) waarbij elk teamlid zijn taak volgens de inzetprocedure uitvoert kun je dus dit soort branden heel snel onder controle krijgen.
Stel dat dit pand in Nederland had gestaan en was niet vrijstaand geweest. Hoeveel woningen waren er af gebrand en hoever hadden we opgeschaald? Ach laat maar daar hebben we voorbeelden genoeg van gezien.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #49 Gepost op: 16 december 2011, 17:53:33
Citaat
het valt me altijd op en dat vind ik vrij bizar dat ze niet bang zijn voor verbrande houten vloeren... nu stappen ze ook zo binnen zonder enig besef van de gevaren geloof ik.

Ook dit is in Nederland heel gebruikelijk. In de oude steden zijn ook alle vloeren van hout, maar toch gaan onze collega's daar ook gewoon naar binnen om de brand aan te pakken. Houten vloeren branden niet zo snel door en is dat wel het geval dan weet elke collega die in dat soort steden werken hoe daar mee om te gaan.
Ik denk dat wij veel te veel gevaren zien en bang zijn voor elk mogelijk gevaar dat er wel of niet zou kunnen opduiken door gebrek aan opleiding en ervaring. En dan de doctrine dat wannneer er geen mensen binnen zijn we niet naar binnen gaan, en de kreet we werken  niet voor de verzekeringsmaatschappij. Nee we laten liever hele complexen afbranden als dat we 1% risisco lopen.
Maar bedenk wel, deze collega's van Stockton, hebben ook een gezin, en willen ook niets liever als met elkaar terug naar de post. Maar ze doen wel het werk zoals de burger mag verwachten van de brandweer.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar