Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 16 december 2011, 19:06:21

Ook dit is in Nederland heel gebruikelijk. In de oude steden zijn ook alle vloeren van hout, maar toch gaan onze collega's daar ook gewoon naar binnen om de brand aan te pakken. Houten vloeren branden niet zo snel door en is dat wel het geval dan weet elke collega die in dat soort steden werken hoe daar mee om te gaan.
Ik denk dat wij veel te veel gevaren zien en bang zijn voor elk mogelijk gevaar dat er wel of niet zou kunnen opduiken door gebrek aan opleiding en ervaring. En dan de doctrine dat wannneer er geen mensen binnen zijn we niet naar binnen gaan, en de kreet we werken  niet voor de verzekeringsmaatschappij. Nee we laten liever hele complexen afbranden als dat we 1% risisco lopen.
Maar bedenk wel, deze collega's van Stockton, hebben ook een gezin, en willen ook niets liever als met elkaar terug naar de post. Maar ze doen wel het werk zoals de burger mag verwachten van de brandweer.
In feitte zeg je hiermee dus, handel doeltreffender, en gebruik je gezond boeren verstand 8)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #51 Gepost op: 18 december 2011, 22:50:53
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #52 Gepost op: 19 december 2011, 11:05:17
Tja, ik noem dit toch het gevolg van branden als De Punt. Té offensief denkend, lekker van buiten naar binnen spuiten, stoom en rook ontwikkeling ten top, zie mensen zonder handschoenen en ademlucht niet aangekoppeld er door heen banjeren..

Hier had zover je van afstand kunt beoordelen een binnenaanval veel meer effect kunnen hebben.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #53 Gepost op: 19 december 2011, 11:11:43
was dit een slooppand of waren er andere bijzondere gevaren om niet naar binnen te gaan?  98uiye
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #54 Gepost op: 19 december 2011, 11:19:42
was dit een slooppand of waren er andere bijzondere gevaren om niet naar binnen te gaan?  98uiye
Juist een slooppand ( leegstaand?) is perfect om naar binnen te gaan. Daardoor kan je voorkomen dat omliggende panden aangestraald worden..
Als er andere gevaren waren ben ik zeer benieuwd wélke.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #55 Gepost op: 19 december 2011, 11:24:48
Volgens de berichten een woning, bewoners niet thuis. Melding door de buren, zie topic bij incidenten. Op de foto's is een volledig uitslaande brand te zien, als snel teruggebracht maar dan wordt er desondanks nog steeds voor de buitenaanval gekozen.
En inderdaad te defensief. We worden bang gemaakt met de Punt, RSTV en andere schrikbeelden en de drempel om naar binnen te gaan is zo hoog dat je als BVD wel heel sterk in je schoenen moet staan om daar over heen te stappen.
Doctrine: we gaan niet naar binnen als er geen mensen meer in het pand zijn (laat Marianne Thieme het maar niet horen ;))= > betekent dat dan ook dat we wel naar binnen gaan als er wel mensen mogelijk aanwezig zijn, maar de RSTV scan het als gevaarlijk bestempeld >:D
Dat zou pas echt gekkenwerk zijn.  998765
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #56 Gepost op: 19 december 2011, 11:45:08
Juist een slooppand ( leegstaand?) is perfect om naar binnen te gaan. Daardoor kan je voorkomen dat omliggende panden aangestraald worden..
Als er andere gevaren waren ben ik zeer benieuwd wélke.
Een slooppand kan vaak gestript zijn wanden en vloeren kunnen verwakt zijn. Dat kan extra gevaar opleveren.Dat zou voor mij als BV een reden KUNNEN zijn om niet naar binnen te gaan. Dat is situatie afhankelijk en niet vanaf een filmpje of een burostoel te bepalen

Volgens de berichten een woning, bewoners niet thuis. Melding door de buren, zie topic bij incidenten. Op de foto's is een volledig uitslaande brand te zien, als snel teruggebracht maar dan wordt er desondanks nog steeds voor de buitenaanval gekozen.
En inderdaad te defensief. We worden bang gemaakt met de Punt, RSTV en andere schrikbeelden en de drempel om naar binnen te gaan is zo hoog dat je als BVD wel heel sterk in je schoenen moet staan om daar over heen te stappen.
Doctrine: we gaan niet naar binnen als er geen mensen meer in het pand zijn (laat Marianne Thieme het maar niet horen ;))= > betekent dat dan ook dat we wel naar binnen gaan als er wel mensen mogelijk aanwezig zijn, maar de RSTV scan het als gevaarlijk bestempeld >:D
Dat zou pas echt gekkenwerk zijn.  998765
Ik denk dat er nog een item mee speeld buiten de docterine en de "bangmakerij" en dat is ervaring. Als je geen ervaring met binnenbranden hebt of een onervaren ploeg dan ga je ook niet snel naar binnen. Want dat is eng en gevaarlijk >:D.

Een RSTV scan is een goed hulpmiddel maar moet niet heilig zijn. We moeten ons afvragen of we na 1 les per jaar instaat zijn een goede RSTV scan te maken. Ik denk dat er meer voor nodig is dan dat ene lesje. Zelf vindt ik het leuk om op youtube de instructie filmpjes op te zoeken en te bekijken. zie het topic hierover http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=49333.msg851952#msg851952.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #57 Gepost op: 19 december 2011, 12:18:09
Een slooppand kan vaak gestript zijn wanden en vloeren kunnen verwakt zijn. Dat kan extra gevaar opleveren.Dat zou voor mij als BV een reden KUNNEN zijn om niet naar binnen te gaan. Dat is situatie afhankelijk en niet vanaf een filmpje of een burostoel te bepalen
Ik denk dat er nog een item mee speeld buiten de docterine en de "bangmakerij" en dat is ervaring. Als je geen ervaring met binnenbranden hebt of een onervaren ploeg dan ga je ook niet snel naar binnen. Want dat is eng en gevaarlijk >:D.

Een RSTV scan is een goed hulpmiddel maar moet niet heilig zijn. We moeten ons afvragen of we na 1 les per jaar instaat zijn een goede RSTV scan te maken. Ik denk dat er meer voor nodig is dan dat ene lesje. Zelf vindt ik het leuk om op youtube de instructie filmpjes op te zoeken en te bekijken. zie het topic hierover http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=49333.msg851952#msg851952.

Als het daadwerkelijk gestript is zou ik ook eerder overwegen om defensief af te leggen, maar dan nog is men niet slim bezig door op deze manier naar binnen te spuiten.

Over je opmerking mbt de rstv scan sta ik volledig achter je.

Over het "enge"van een binnenbrand kan ik ook wel meepraten, maar als je vuur eng vindt moet je een andere baan zoeken haha. Ik heb er wel meer over gehoord, daarom pakken wij alle kansen om "echt" te oefenen met leegstaande panden die worden aangeboden door de gemeente aan, om lekker fikkie te stoken en te voelen en beleven wat echt vuur en rook doet met je( vooral de nieuwe jongens voelen zich daardoor veiliger in een echte inzet). Maar ook een ouwe rot ervaart in rust hoe het anders ook kan.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 19 december 2011, 16:35:16
Tja, wat is wijsheid in dit soort gevallen. Dat je de ergste vlammen eraf haalt via de buitenzijde kan ik me voorstellen, maar probeer dan toch een binnenaanval in te zetten. Blijkt de woning toch zodanig te zijn gestript door of een verbouwing of een sloop, dan kun je altijd nog besluiten om de woning van buitenaf te blussen.
Maar zoals Tower-ladder al aangeeft, je hebt een uitslaande brand, die perfect zijn hitte kwijt kan. probeer dan toch die binnenaanval op te zetten. Kan eng zijn, maar gebruik dan wel de gelegenheid om toch die binnenaanval uit te voeren. Beter op deze wijze en zonder druk van een eventuele redding, bij de volgende woningbrand zou het zomaar kunnen zijn dat je naar binnen MOET voor een slachtoffer.


Lakin22

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #59 Gepost op: 19 december 2011, 20:36:42
Kazerne Dirk - Amsterdam

Kijk deze brand was ook grote deels geblust met een binnen aanval, en pas later gingen ze met de ladderwagen blussen... e050