Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #60 Gepost op: 19 december 2011, 21:18:30
Duidelijk te zien dat dit een beroepsploeg is die vaker met dit bijltje heeft gehakt ( met alle respect naar vrijwillige ploegen overigens).
Ook hier zie je dat meteen naar binnen gaan toch echt loont. Nu zijn dit gerestaureerde panden en kan je dat gerust met een veilig hart doen, de straal vanaf de ladderwagen wordt goed ingezet direct op het vuur terwijl ze binnen de haard al onder controle hebben.. Mooie inzet, goed op de helmen te zien hoe warm het was!
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #61 Gepost op: 19 december 2011, 23:04:03
Duidelijk te zien dat dit een beroepsploeg is die vaker met dit bijltje heeft gehakt ( met alle respect naar vrijwillige ploegen overigens).
Ook hier zie je dat meteen naar binnen gaan toch echt loont. Nu zijn dit gerestaureerde panden en kan je dat gerust met een veilig hart doen, de straal vanaf de ladderwagen wordt goed ingezet direct op het vuur terwijl ze binnen de haard al onder controle hebben.. Mooie inzet, goed op de helmen te zien hoe warm het was!

Omdat 1 filmpje laat zien dat 1 korps een buitenaanval doet en een vrijwillig korps is. En 1 filmpje met een binnenaanval wat een beroepsploeg is. Is jou conclusie kijk die beroepsploeg weet hoe het moet. Ik weet zeker dat 95 van de 100 vrijwilligen korpsen ook een binnenaanval doen
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #62 Gepost op: 20 december 2011, 07:11:36
Veel ligt gewoon aan de ervaring en het gevoel van de bevelvoerder en de andere 5 spelers van het ploegje. Hebben ze er genoeg ervaring in en een goed gevoel bij om een binnenaanval uit te voeren, dan wordt dat ook wel gedaan hoop ik en weet ik ook. Maar er wordt ons tegenwoordig met van alle termen en procedures en dergelijke om de oren geslagen dat we door het bos de bomen niet meer zien. Iedereen wordt bang gemaakt van de eventuele (grote) gevaren van een binnen aanval en dat het niet loont om levens te riskeren voor een (waardeloos ????) pand????? Maar als je weet wat je doet, op let en luistert naar elkaar dan kom je er wel hoor. We oefenen op 100% gecontroleerde brandhaarden die we volledig onder controle kunnen krijgen en blussen met een HD straaltje (realistisch oefenen noemt men dat), en dan verbaasd het ons allemaal dat we op een brand aankomen, zoals we die ook op een oefencentrum zien (vlammen uit het raam, hevige rook) en dat we dan aanvatten met een HD, ipv eerst eens naar de brandlast te kijken en het type gebouw. En dan tot het besluit te moeten komen dat we niets kunenn uithalen met die HD en dan maar buiten blijven want dat is toch veel te gevaarlijk allemaal????
Onthoud het volgende zinnetje, en dat heeft zich al meermaals bewezen hoor:
Small fire small water, big fire big water.

Want ook in de States maken ze daar tegen nog wel eens foutjes en dan lukt het gewoon niet. Dus als bevelvoerder is het belangrijk om een goede inschatting te maken van de brand en dan te beslissen HD of LD en dan ook nog welk soort straal (debiet).
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #64 Gepost op: 20 december 2011, 22:37:50
Omdat 1 filmpje laat zien dat 1 korps een buitenaanval doet en een vrijwillig korps is. En 1 filmpje met een binnenaanval wat een beroepsploeg is. Is jou conclusie kijk die beroepsploeg weet hoe het moet. Ik weet zeker dat 95 van de 100 vrijwilligen korpsen ook een binnenaanval doen
Ik weet niet wat je probeert te doen, van begrijpend lezen heb je in elk geval geen pap gegeten.

Ik zeg alleen dat je op het filmpje van kazerne dirk, kan zien dat het een beroepsploeg is die vaker te maken heeft met binnen aanvallen. Dat is nu eenmaal een feit.
Ik zeg nergens dat vrijwillige korpsen het niet doen, dus vul mijn woorden alsjeblieft niet verkeerd in. Beter nog, doe het gewoon niet.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #65 Gepost op: 20 december 2011, 22:51:46
http://www.youtube.com/watch?v=7Gd-pm3MA7E

Kan iemand van de brandweer mij uitleggen waarom men door zo'n klein raampje naar binnen gaat. Waarom wordt niet gewoon die hele deur eruit geramd. Lijkt mij veiliger als door zo'n klein gaatje te kruipen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #66 Gepost op: 20 december 2011, 23:02:38
Kan iemand van de brandweer mij uitleggen waarom men door zo'n klein raampje naar binnen gaat. Waarom wordt niet gewoon die hele deur eruit geramd. Lijkt mij veiliger als door zo'n klein gaatje te kruipen.
Enige reden die ik me zo snel kan bedenken is dat de deur niet snel genoeg of niet makkelijk genoeg open ging.. Dit zou niet echt mijn manier zijn om naar binnen te gaan maar sommige mensen hebben 5 hangsloten op een deur zodat het lastig is om hem snel met een bonk open te krijgen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #67 Gepost op: 20 december 2011, 23:15:53
Enige reden die ik me zo snel kan bedenken is dat de deur niet snel genoeg of niet makkelijk genoeg open ging.. Dit zou niet echt mijn manier zijn om naar binnen te gaan maar sommige mensen hebben 5 hangsloten op een deur zodat het lastig is om hem snel met een bonk open te krijgen.

Oke, plausibel antwoord. Sommige deuren zijn idd behoorlijk gebarricadeerd, echter heb ik bij een reanimatie wel een gezien dat er uit de TS een kettingzaag kwam om een deur te openen. Die was toen zo open, uiteraard.

Had het in dit geval wel tot de opties kunnen horen?


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #68 Gepost op: 20 december 2011, 23:41:44
Ik weet niet wat je probeert te doen, van begrijpend lezen heb je in elk geval geen pap gegeten.

Ik zeg alleen dat je op het filmpje van kazerne dirk, kan zien dat het een beroepsploeg is die vaker te maken heeft met binnen aanvallen. Dat is nu eenmaal een feit.
Ik zeg nergens dat vrijwillige korpsen het niet doen, dus vul mijn woorden alsjeblieft niet verkeerd in. Beter nog, doe het gewoon niet.

Nou uit jou tekst laat je duidelijk blijken dat de beroepsploegen wel degelijk beter zijn! dat betwijfel ik... Bij een gaslucht jasje open geen ademlucht. want wij zijn een beroepsploeg en we hebben al zo vaak met het bijltje gehakt! Menig vrijwillig korps neemt het nauwer met de veiligheid dan beroeps korpsen. En wat betreft uitslaande branden, Ik denk dat een beroepsploeg evenveel uitslaande branden heeft dan een vrijwillig korps. Zovaak gebeurt het niet meer dat de vlammen uit de woning rollen
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #69 Gepost op: 21 december 2011, 15:42:18
Nou uit jou tekst laat je duidelijk blijken dat de beroepsploegen wel degelijk beter zijn! dat betwijfel ik... Bij een gaslucht jasje open geen ademlucht. want wij zijn een beroepsploeg en we hebben al zo vaak met het bijltje gehakt! Menig vrijwillig korps neemt het nauwer met de veiligheid dan beroeps korpsen. En wat betreft uitslaande branden, Ik denk dat een beroepsploeg evenveel uitslaande branden heeft dan een vrijwillig korps. Zovaak gebeurt het niet meer dat de vlammen uit de woning rollen

Bij een gaslucht jas op.... Volgens mij worden alle beroeps nu op een hoop gegooid. Ik denk niet dat een vrijwilliger meer aan veiligheid denkt.
Wat betreft ervaring zit er wel degelijk verschil in. Helaas rollen de vlammen tegenwoordig niet meer naar buiten. Dat zou het blussen een stuk makkelijker maken. Maar dat we in de stad meer brand hebben, dus meer ervaring, weet ik wel zeker. En nee, ik zeg daarmee niks over izet, motivatie of kennis van de vrijwillige collega's