Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 73997 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #70 Gepost op: 21 december 2011, 15:46:54
Oke, plausibel antwoord. Sommige deuren zijn idd behoorlijk gebarricadeerd, echter heb ik bij een reanimatie wel een gezien dat er uit de TS een kettingzaag kwam om een deur te openen. Die was toen zo open, uiteraard.

Had het in dit geval wel tot de opties kunnen horen?

Uiteraard zijn er meerdere opties, maar waarom slopen als het niet nodig is? Je kan prima door zo'n ruitje naar binnen en dan -hopelijk- de deur van binnenuit openen (alhoewel dat hier niet het geval leek). Maar inderdaad, de kettingzaag of doorslijpschijf zorgen ervoor dat er echt geen deur op slot blijft als 'ie open moet hoor......... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #71 Gepost op: 21 december 2011, 15:47:39
Bij een gaslucht jas op.... Volgens mij worden alle beroeps nu op een hoop gegooid. Ik denk niet dat een vrijwilliger meer aan veiligheid denkt.
Wat betreft ervaring zit er wel degelijk verschil in. Helaas rollen de vlammen tegenwoordig niet meer naar buiten. Dat zou het blussen een stuk makkelijker maken. Maar dat we in de stad meer brand hebben, dus meer ervaring, weet ik wel zeker. En nee, ik zeg daarmee niks over izet, motivatie of kennis van de vrijwillige collega's

Ik gooi de beroeps ook niet op een grote hoop. Ik weet namelijk donders goed hoe het er daar aan toe gaat. Ik loop veel mee omdat ik ook graag naar de beroeps wil maar vanwege de bezuinigingen niet kan. Maar wat mij tijdens die diensten ide ik mee loop opval is dat de beroeps veel nonchalanter is. Het lijkt wel of de meeste er veel minder zin in hebben op bepaalde meldingen.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #72 Gepost op: 21 december 2011, 19:07:31
Oke, plausibel antwoord. Sommige deuren zijn idd behoorlijk gebarricadeerd, echter heb ik bij een reanimatie wel een gezien dat er uit de TS een kettingzaag kwam om een deur te openen. Die was toen zo open, uiteraard.

Had het in dit geval wel tot de opties kunnen horen?

Een kettingzaag maakt inderdaad vaak een mooi gat. Echter gebruiken wij deze meestal bij complete houten deuren zonder ijzeren compartimenten met glas. Wel zou je met de slijptol aan de gang kunnen, of met de kettingzaag om het slot heen zagen..

Uiteindelijk werkt dit ook wel, maar met je ademlucht bukken met het risico dat je blijft hangen is erg onhandig
Nou uit jou tekst laat je duidelijk blijken dat de beroepsploegen wel degelijk beter zijn! dat betwijfel ik... Bij een gaslucht jasje open geen ademlucht. want wij zijn een beroepsploeg en we hebben al zo vaak met het bijltje gehakt! Menig vrijwillig korps neemt het nauwer met de veiligheid dan beroeps korpsen. En wat betreft uitslaande branden, Ik denk dat een beroepsploeg evenveel uitslaande branden heeft dan een vrijwillig korps. Zovaak gebeurt het niet meer dat de vlammen uit de woning rollen
Waar laat ik dat blijken? Omdat ik waarneem dat het een goed op elkaar ingespeelde beroepsploeg is, die veel vaker te maken heeft met het naar binnen knallen bij een binnenbrand dan de gemiddeld vrijwilligerskorps?

Nogmaals, het is gewoon een feit dat er in de grote steden meer binnenbrandjes zijn dan in de buitengebieden. Logischerwijs hebben ze dus meer ervaring, en dat zie je af aan bovenstaand filmpje. Zonder aarzeling, duidelijke taakverdeling etc.
Het is dus een waarneming over het filmpje van kazerne dirk, geen pluim voor álle beroeps, of neerhalen van álle vrijwilligers. Dus nogmaals : Je vult mijn woorden op een verkeerde manier, niet meer doen. Dank je.
Bij een gaslucht jas op.... Volgens mij worden alle beroeps nu op een hoop gegooid. Ik denk niet dat een vrijwilliger meer aan veiligheid denkt.
Wat betreft ervaring zit er wel degelijk verschil in. Helaas rollen de vlammen tegenwoordig niet meer naar buiten. Dat zou het blussen een stuk makkelijker maken. Maar dat we in de stad meer brand hebben, dus meer ervaring, weet ik wel zeker. En nee, ik zeg daarmee niks over izet, motivatie of kennis van de vrijwillige collega's
Je verwoord het goed, dank je.  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #73 Gepost op: 21 december 2011, 19:49:34

Nogmaals, het is gewoon een feit dat er in de grote steden meer binnenbrandjes zijn dan in de buitengebieden. Logischerwijs hebben ze dus meer ervaring, en dat zie je af aan bovenstaand filmpje. Zonder aarzeling, duidelijke taakverdeling etc.
Het is dus een waarneming over het filmpje van kazerne dirk, geen pluim voor álle beroeps, of neerhalen van álle vrijwilligers. Dus nogmaals : Je vult mijn woorden op een verkeerde manier, niet meer doen.

Een beroeps heeft niet per definitie meer ervaring als een vrijwilliger want alle branden van een beroepspost worden door 4 tot 6 ploegen gedeeld terwijl op vrijwillige posten meestal 2 tot 3 maal zoveel mensen zijn als dat er op de TS passen.
vwb de opmerking over je woorden misschien licht de fout in de interpretatie niet bij de lezer maar bij de schrijver.  ;)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #74 Gepost op: 21 december 2011, 19:54:31
Een beroeps heeft niet per definitie meer ervaring als een vrijwilliger want alle branden van een beroepspost worden door 4 tot 6 ploegen gedeeld terwijl op vrijwillige posten meestal 2 tot 3 maal zoveel mensen zijn als dat er op de TS passen.
vwb de opmerking over je woorden misschien licht de fout in de interpretatie niet bij de lezer maar bij de schrijver.  ;)

Citeer maar waar ik de geconcludeerde uitspraken doe? Dat kan niet, ik heb het namelijk over dat filmpje, niet over de algemeenheid.

En nogmaals, beroeps die elke dienst oefenen in de "grote stad" , maken meer mee dan de gemiddelde vrijwilligers post. Daarnaast oefenen ze dus meer, en dus zijn ze vaak beter op elkaar ingespeeld omdat het vaste groepen zijn. Vrijwilligers is vaak al helemaal vrije instroom en als ze diensten draaien heeft dat het zelfde gevolg als beroeps : Eens in de week dienst.

Je mag het niet met me eens zijn, mijn ervaring is simpelweg dat ik sinds ik beroeps ben geworden , meer uitrukken en meer oefeningen draai, en daardoor dus meer ervaring opbouw.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #75 Gepost op: 21 december 2011, 19:58:30
Goed, genoeg gesproken over wie er meer ervaring heeft. Dat kan verder in een eigen topic mocht daar behoefte aan zijn. Gaan we hier weer verder over de gevaren van de brandweer in verschillende landen.

vesalius, moderator


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #76 Gepost op: 2 januari 2012, 14:47:48
Indrukwekkende video over veiligheid bij repressief optreden. Wij zien de collega´s in de USA nog vaak als cowboys. Die mening is vaak gebaseerd op hollywood fims, of beelden-foto´s die het hele verhaal niet laten zien.
Maar dat veiligheid wel degelijk onderwerp is binnen de amerikaanse korpsen toont deze instructie video van de Chicago Fire Dept. getiteld Everyone goes home aan.
http://www.youtube.com/watch?v=vODww1qwSuE
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #77 Gepost op: 4 januari 2012, 00:02:04
Vond een filmpje van een uitslaande brand in een hoogbouwcomplex in Rusland. Weet niet welke stad.

http://www.youtube.com/watch?v=cWFeXlnPbkg

Lijkt er op dat ze ventileren door middel van een waterkanon.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #78 Gepost op: 4 januari 2012, 01:34:27
Degene die de ladder bestuurt, zit op de wagen zonder helm op. Naar mijn weten is dat in Nederland niet toegestaan, of heb ik dat fout?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #79 Gepost op: 4 januari 2012, 12:21:54
Degene die de ladder bestuurt, zit op de wagen zonder helm op. Naar mijn weten is dat in Nederland niet toegestaan, of heb ik dat fout?
Zie daar niet direct het probleem van, zo hoor en zie je beter wat je aan het doen bent.
Go home we got it !!!  We finish what others can't