Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen

Auteur Topic: Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen  (gelezen 9838 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Gepost op: 27 augustus 2011, 20:17:44
Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen
Bron: www.nu.nl
Laatste update:  27 augustus 2011  

AMSTERDAM - Een kwart van de Nederlandse bloeddonoren overweegt om te stoppen met bloed geven. Zij willen daarmee protesteren tegen de hoge salarissen van de bestuurders van de landelijke bloedbank Sanquin. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Veel donors zeggen om deze reden al te zijn gestopt.

Bijna alle bloeddonoren ergeren zich aan de hoge salarissen. Zo'n 94 procent vindt dat de leden van de raad van bestuur niet meer mogen verdienen dan de balkenendenorm van 190 duizend euro.

Op dit moment verdient de bestuursvoorzitter bijvoorbeeld bijna drie ton. Ruim 79 procent vindt het een schande dat de bestuurders zoveel verdienen terwijl de donoren helemaal geen vergoeding krijgen.


Tijdelijk stoppen
De Landelijke Vereniging van Bloed- en Plasmadonoren (LVB) overweegt bloeddonoren te adviseren om tijdelijk geen bloed te geven. Iets meer dan de helft van de 2500 ondervraagden zegt de actie niet te ondersteunen. De patiënten mogen niet de dupe worden, zeggen zij.

Een woordvoerder van Sanquin zegt in EenVandaag dat er niet in het openbaar over het salaris van de bestuurders moet worden gediscussieerd.




EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2011, 20:20:17
M.I. niet een erg fijn advies van de LVB om donoren trachten te laten stoppen met doneren van bloed.
Het doel van bloed doneren lijkt me duidelijk en voor de hand liggend.  

Lijkt me een kwalijke zaak.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2011, 20:35:23
Een woordvoerder van Sanquin zegt in EenVandaag dat er niet in het openbaar over het salaris van de bestuurders moet worden gediscussieerd.
Als het niet in het openbaar besproken mag worden, dan wordt er helemaal niets aan gedaan.
Ik kan de donoren best begrijpen.


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2011, 20:56:20
Ik overweeg meer te stoppen omdat die naalden veranderd zijn... Het is echt geen pretje meer... Maar ik hou wel vol en doe het voor het goede doel.. Maar ik ga er niet meer met plezier heen.

Ik vind dat het salaris-probleem wel in het openbaar besproken moet worden. Dan wordt er misschien iets aan gedaan.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2011, 21:19:20
Als het niet in het openbaar besproken mag worden, dan wordt er helemaal niets aan gedaan.
Ik kan de donoren best begrijpen.

Totdat er onvoldoende donorbloed beschikbaar is zodat er mensenlevens verloren gaan. Ik kan mensen goed begrijpen die problemen hebben met topsalarissen. Maar dit is niet het middel om het probleem op te lossen. Onverantwoord advies.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2011, 22:16:58
Ik overweeg niet om te stoppen.
De patiënten wie het donorbloed nodig hebben mogen wat mij betreft niet de dupe worden van de kwestie rond de topsalarissen van bestuurders.
Ik vindt het advies van de LVB dan ook een kwalijke zaak voor de patiënt.
Mijns inziens staat het belang van de patiënt voorop.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2011, 00:34:41
Ik hoor om mij heen ook steeds vaker mensen die overwegen te stoppen. Weliswaar niet zozeer vanwege de salarissen van wie dan ook, maar meer vanwege alle (nogal persoonlijke) vragen die worden gesteld. Vaak komt het neer op iets in de trend van : 'als ze mijn bloed willen hebben prima, dan controleren ze het en dan gebruiken ze het. Maar of ik naar de hoeren ga of niet, dat gaat ze niets aan en daar antwoord toch niemand eerlijk op.'

Met andere woorden, men wil best bloed geven, maar niet al die persoonlijke vragen erbij. Gewoon bloeddruk nemen, vingerprikje, dan aftappen en die halve liter testen ze later maar.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:48:24
Ik overweeg niet om te stoppen.
De patiënten wie het donorbloed nodig hebben mogen wat mij betreft niet de dupe worden van de kwestie rond de topsalarissen van bestuurders.
Ik vindt het advies van de LVB dan ook een kwalijke zaak voor de patiënt.
Mijns inziens staat het belang van de patiënt voorop.

Van de andere kant gezien:

Het zal het bestuur van sanquin een rotzorg zijn wat donoren vinden van hun topsalarissen, zolang ze hun bloed maar krijgen. ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:52:41
Ik hoor om mij heen ook steeds vaker mensen die overwegen te stoppen. Weliswaar niet zozeer vanwege de salarissen van wie dan ook, maar meer vanwege alle (nogal persoonlijke) vragen die worden gesteld. Vaak komt het neer op iets in de trend van : 'als ze mijn bloed willen hebben prima, dan controleren ze het en dan gebruiken ze het. Maar of ik naar de hoeren ga of niet, dat gaat ze niets aan en daar antwoord toch niemand eerlijk op.'

Met andere woorden, men wil best bloed geven, maar niet al die persoonlijke vragen erbij. Gewoon bloeddruk nemen, vingerprikje, dan aftappen en die halve liter testen ze later maar.
Wat voor vragen stellen ze dan?
Zijn daar voorbeelden van?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2011, 15:42:31
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis