Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen

Auteur Topic: Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen  (gelezen 9833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2011, 15:57:04
De vragen vind ik persoonlijk wel meevallen.
Ik vraag me wel 1 ding af, namelijk:
 - stel je hebt seksuele contacten gehad in ruil voor geld (geen drugs) wat wil men er dan van zeggen cq doen?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2011, 20:13:40
Dan mag je geen bloed geven.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2011, 20:22:13
Zolang het veilig gebeurt is er toch niets aan de hand?


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:32:01
Op zich vindt ik het wel een goede zaak, deze vragen.
Extra controle kan nooit kwaad.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:19:36
Zolang het veilig gebeurt is er toch niets aan de hand?

Ja dat klopt. Toch wil Sanquin het niet hebben. Zo zijn er ook homo's die al jarenlang een relatie hebben of zelfs getrouwd zijn, maar geen bloed mogen doneren. Ook daarover is discussie ontstaan.

Eén ding is zeker; de bloedvoorziening in Nederland is erg goed, er komen regelmatig delegaties uit andere landen om te bekijken hoe het in Nederland is geregeld.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:25:04
Ik heb het even nagevraagd bij iemand van wie ik zeker wist dat dit reden was om te stoppen met bloed doneren (ikzelf mag al jaren niet meer wegens te hoge concentraties chemo & co.). Het grootste pijnpunt is de rubriek risico-factoren, en dan niet alleen het invullen daarvan op het formulier, maar ook het daaropvolgende bespreken met de dokter van dienst.

Ik vind het ook allemaal erg overtrokken en eerlijk gezegd ook dom. Kapot gereguleerd zeg maar. Vroegâh ging je gewoon gezellig met het hele dorp naar het dorpshuis om je halve litertje af te staan. Vingerprikje, bloeddruk meten en tappen maar, klaar. Het bloed werd later toch onderzocht op bruikbaarheid.

Dat ze nu de zaken zoals genoemd in de verklaring en ondertekening nog in laten vullen kan ik nog snappen, dat je dus niet later kan komen claimen van goh, ik ben niet betaald voor mijn bloed of zoiets onnozels (yup, rare wereld). Maar nu moet men ook tekenen dat men alles naar waarheid heeft ingevuld (dus ook dat men naar de hoeren is geweest, vreemd gegaan, het als man met een man heeft gedaan of dergelijke info die men meestal niet wil toegeven), en vooral dat ondertekenen wekt bij veel mensen blijkbaar de indruk dat men als donor aansprakelijk gesteld kan worden voor wat dan ook. En dat wil men vaak niet, zeker niet als men belangenloos zo vriendelijk is om al bloed af te staan ook nog risico lopen op ellende, dan maar niet.

Gewoon al die onzin er weer af zou ik zeggen en met de donorbus en die gezellige radiowagen de dorpen af. Stukken goedkoper en met (volgens mij) veel meer opbrengst. O0
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:35:21
Sanquin Bloedvoorziening heeft van de minister van VWS de opdracht gekregen de bloedvoorziening in Nederland de regelen. Mocht er iets verkeerd gaan, dan is Sanquin verantwoordelijk, en niet de donor. Als je wilt doneren, dan moet er worden onderzocht of jou bloed wel te gebruiken is. Daarbij wordt er een beeld geschetst of je geschikt bent als bloeddonor. Sanquin heeft een aantal risicogroepen geschetst, en als je daar één van bent, dan mag je niet doneren. Daar kun je het mee eens zijn, of niet mee eens zijn; het is nou eenmaal zo.

Als je gaat donoren, wordt er altijd eerst een buisje met bloed 'afgetapt', wat naar het lab gaat. Dus je kan liegen op zo'n formulier, je bloed wordt toch 'weggegooid' als het niet aan de eisen voldoet. Je houdt Sanquin voor de gek, patiënten die het nodig hebben, en jezelf.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:37:40
En owja, Die bus is een vrachtwagen geworden

http://www.youtube.com/watch?v=doAuFmfiH7g

User: Sanquinchannel


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:39:06
Als je gaat donoren, wordt er altijd eerst een buisje met bloed 'afgetapt', wat naar het lab gaat. Dus je kan liegen op zo'n formulier, je bloed wordt toch 'weggegooid' als het niet aan de eisen voldoet. Je houdt Sanquin voor de gek, patiënten die het nodig hebben, en jezelf.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar is ook gelijk mijn punt. Die controle vind toch (terecht) sowieso plaats. Dus waarom dan al die extra stappen die veel mensen belemmeren om bloed te blijven geven ???

En owja, Die bus is een vrachtwagen geworden

Zooo jammer he, al die nostalgie verdwijnt maar  0098
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:49:28
Dat ben ik helemaal met je eens, maar is ook gelijk mijn punt. Die controle vind toch (terecht) sowieso plaats. Dus waarom dan al die extra stappen die veel mensen belemmeren om bloed te blijven geven ???

Zooo jammer he, al die nostalgie verdwijnt maar  0098

Omdat onderzoek geld, tijd en energie kost. Ik denk niet dat het een belemmering is, maar een teken dat er goed met het bloed wordt omgegaan.