Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen

Auteur Topic: Kwart bloeddonoren overweegt te stoppen  (gelezen 9842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:53:57
Omdat onderzoek geld, tijd en energie kost. Ik denk niet dat het een belemmering is, maar een teken dat er goed met het bloed wordt omgegaan.
Maar dat onderzoek wordt toch al gedaan, ook nu nog, want je kunt niet blind varen op de ingevulde antwoorden. Je bespaart hierdoor dus niets, maar krijgt (blijkt uit de praktijk) wel steeds minder mensen die bereidt zijn nog te doneren.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:59:48
Maar dat onderzoek wordt toch al gedaan, ook nu nog, want je kunt niet blind varen op de ingevulde antwoorden. Je bespaart hierdoor dus niets, maar krijgt (blijkt uit de praktijk) wel steeds minder mensen die bereidt zijn nog te doneren.

Als blijkt dat je bloed 'niet goed is'. Moet er verdere onderzoek worden gedaan naar waarom het precies niet goed is, en of je nog wel mag doneren of niet. Daarnaast wordt je op de hoogte gesteld, je huisarts etc. etc. Allemaal tijd en geld. Overigens wordt er met het formulier gewerkt om face-to-face vragen te voorkomen. Ik vul liever in dat ik naar de hoeren ga, dan dat een donorarts vraagt of ik naar de hoeren ga.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2011, 00:04:03
Als blijkt dat je bloed 'niet goed is'. Moet er verdere onderzoek worden gedaan naar waarom het precies niet goed is, en of je nog wel mag doneren of niet. Daarnaast wordt je op de hoogte gesteld, je huisarts etc. etc. Allemaal tijd en geld. Overigens wordt er met het formulier gewerkt om face-to-face vragen te voorkomen. Ik vul liever in dat ik naar de hoeren ga, dan dat een donorarts vraagt of ik naar de hoeren ga.
Voor zover ik van diverse mensen heb begrepen gebeurt beide nu, dus je vult in dat je naar de hoeren gaat én je mag daar gezellig over babbelen met de donorarts.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2011, 00:10:33
Voor zover ik van diverse mensen heb begrepen gebeurt beide nu, dus je vult in dat je naar de hoeren gaat én je mag daar gezellig over babbelen met de donorarts.

Om op dit specifiek voorbeeld door te gaan. Er wordt dan gevraagd of je een condoom hebt gebruikt, en zo ja, dan door naar het volgend onderwerp. Ik zie daar niet zo'n groot probleem in. De gesprekken zijn uiteraard vertrouwelijk, en worden in een kamertje gevoerd, en niet in de prikruimte waar je met anderen ligt.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2011, 00:28:01
Om op dit specifiek voorbeeld door te gaan. Er wordt dan gevraagd of je een condoom hebt gebruikt, en zo ja, dan door naar het volgend onderwerp. Ik zie daar niet zo'n groot probleem in. De gesprekken zijn uiteraard vertrouwelijk, en worden in een kamertje gevoerd, en niet in de prikruimte waar je met anderen ligt.

Klopt en net als jou (?) zou ik er geen probleem mee hebben om bepaalde zaken te bespreken. Voor een boel mensen ligt dit echter anders. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn oude vader (toen 63 en 110 + keer bloed gegeven) is afgehaakt nadat hij als een klein kind (en zonder enige logische indicatie) was aangesproken door de donorarts ; 'weet u wel heel zeker dat u geen sexuele contacten heeft gehad buiten degene met uw echtgenote ???' Mijn ouwe was laaiend en vond het uitermate beledigend, was zijn laatste keer.

Ander voorbeeld, mijn buurman is afgehaakt nadat 'wegens ruimtegebrek' zijn formulier dus wél openlijk besproken zou gaan worden in de prikruimte. Toen hij daar bezwaar tegen had was het luchtige commentaar : 'oh, heeft u dan wat te verbergen'. Ook hij heeft laaiend het gebouw verlaten om niet meer terug te keren.

Deze twee voorbeelden van heel dichtbij maken andere verhalen van verderaf die ik hoor des te aannemelijker. En ik ben niet de enige die ze hoort, het zijn gewilde onderwerpen op verjaardagen en feestjes. Mischien lang niet allemaal op terechte gronden, maar het werkt wel allemaal tegen het verkrijgen en houden van meer bloeddonoren. En dat is uiteindelijk toch waar het om gaat.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2011, 01:41:05
Als jij gisteren wat opgelopen hebt kan het zijn dat het met testen nog niet aantoonbaar is (deze periode kan oplopen tot een half jaar, voor de veiligheid hanteert de bloedbank meestal een heel jaar), maar is er wel degelijk een kans dat je het doorgeeft.

De vragen zijn dus noodzakelijk, de manier waarop je ermee omgaat is is uiteraard wel belangrijk. De twee voorbeelden van Boogje kunnen  dus inderdaad niet door de beugel.

Betalen voor seks is overigens sowieso voor 6-12 maanden een no-no, ook als je een condoom gebruikt hebt.


Teun Schavuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2011, 15:54:08
Maar het blijft natuurlijk vreemd dat ik 5 keer per jaar bloed geef om daarmee mijn medemens te helpen
en dat op basis van mijn bloed iemand aan de top 25.000 euro per maand opstrijkt.
De verhouding tussen de vrijwillige van het doneren en de verdiensten van de directeuren is scheef.

Ik weet niet hoeveel energie jullie in je werk stoppen maar dat kan nooit veel minder zijn dan een directeur van Sanquin,
terwijl de verhouding qua inkomen ongetwijfeld veel verschilt...
Voor de verantwoordelijkheid voor de organisatie mag je inderdaad een hoger salaris verwachten,
maar de redelijkheid is vaak zoek.....
(geldt ook voor organisaties in de ontwikkelingshulp of bijvoorbeeld het Rode Kruis....)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2011, 16:31:47
Als je gaat donoren, wordt er altijd eerst een buisje met bloed 'afgetapt', wat naar het lab gaat. Dus je kan liegen op zo'n formulier, je bloed wordt toch 'weggegooid' als het niet aan de eisen voldoet. Je houdt Sanquin voor de gek, patiënten die het nodig hebben, en jezelf.

De vragen vind ik persoonlijk wel meevallen.
Ik vraag me wel 1 ding af, namelijk:
 - stel je hebt seksuele contacten gehad in ruil voor geld (geen drugs) wat wil men er dan van zeggen cq doen?

Nu zet je dit niet op het formulier, je bloed is desondanks goed, maar later komt men er toch achter dat je geld kreeg voor veilige seks, gaat men dat het bloed alsnog weggooien?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2011, 17:12:33
Nu zet je dit niet op het formulier, je bloed is desondanks goed, maar later komt men er toch achter dat je geld kreeg voor veilige seks, gaat men dat het bloed alsnog weggooien?

Goeie vraag! Ik zal het eens navragen


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:26:15
Nu zet je dit niet op het formulier, je bloed is desondanks goed, maar later komt men er toch achter dat je geld kreeg voor veilige seks, gaat men dat het bloed alsnog weggooien?

Als jij gisteren wat opgelopen hebt kan het zijn dat het met testen nog niet aantoonbaar is (deze periode kan oplopen tot een half jaar, voor de veiligheid hanteert de bloedbank meestal een heel jaar), maar is er wel degelijk een kans dat je het doorgeeft.

De vragen zijn dus noodzakelijk, de manier waarop je ermee omgaat is is uiteraard wel belangrijk. De twee voorbeelden van Boogje kunnen  dus inderdaad niet door de beugel.

Betalen voor seks is overigens sowieso voor 6-12 maanden een no-no, ook als je een condoom gebruikt hebt.

Ik herhaal mezelf maar even. Deze testen zijn de eerste periode niet waterdicht. Daarom vragen ze het en is het dus geen goed idee om er maar vanuit te gaan dat het toch getest wordt.