Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen

Auteur Topic: Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen  (gelezen 12962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #40 Gepost op: 2 september 2011, 12:11:23
De reactie  van Touring op alle commotie is dat het verhaal "uit zijn context is gehaald" en dat het belang van de slachtoffers altijd eerst komt. Idd een leuk proefballonnetje . En het ballonnetje is volgens mij al geknapt..... 8)

Ik heb alvast een volgende proefballonnetje voor de Belgen, misschien inderdaad een centenmanager ter plaatse sturen bij elke aanrijding. Kan die de kosten in de gaten houden, zijn de kosten van de file hoger dan de eventuele medische kosten dan wegslepen maar...! Zo ben je altijd op de goedkoopste wijze het probleem aan het oplossen, kan alleen vervelende gevolgen hebben voor een slachtoffer.

België; het land wat mij nog elke dag doet verbazen...!


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #41 Gepost op: 2 september 2011, 14:55:22
Waarom is iedereen er zo verbaasd over?

In Duitsland word het al enige tijd toegepast, dat een auto met stoffelijke overschotten wordt afgesleept naar een plek waar men zonder "toeschouwers", op een veiligere plek als een ongevalslocatie en zonder verdere hinder voor de rest het verkeer te verzorgen, deze uit een wrak haalt.

Natuurlijk is het absurd om te stellen dat gewonden (licht / zwaar) in een voertuig blijven zitten om deze even te verplaatsen. Zoals blijkt uit de reacties van Touring, is e.e.a. volledig uit zijn verband getrokken.

Voor een ongevalsanalyse is het nodig dat e.e.a. op zijn plaats blijft staan. Maar als in voertuig A een dodelijk slachtoffer zit, voertuig B leeg is, dan kan voertuig A toch alvast weg worden gehaald als alles hiervan is gedocumenteerd??

Wees blij dat er een land is waar men commentaar durft te hebben op de werkwijze van de hulpdiensten.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


takelbob

  • lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #42 Gepost op: 2 september 2011, 18:26:26
Ik heb alvast een volgende proefballonnetje voor de Belgen, misschien inderdaad een centenmanager ter plaatse sturen bij elke aanrijding. Kan die de kosten in de gaten houden,

Die hebben we hier ook al in de vorm van de STI, zij het dan alleen bij ongevallen met vrachtwagens. ;)

Verder sluit ik me aan bij het verhaal van scaniafan,al is het wel vaak zo dat organisaties e.d.wel vaker een stevige stelling innemen om dan later tijdens de daarover ontstane discussie de boel weer flink te nuanceren.


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #43 Gepost op: 4 september 2011, 14:05:30
Buiten het redden/bevrijden zit je ook nog met het sporenonderzoek. Wat ze bij onze zuiderburen ook gewoon doen. En het wegslepen van een auto waar de stoffelijke overschotten wordt alleen gedaan als ze dusdanig beklemd zitten dat het niet verantwoord is om ze te plaatsen eruit te halen.
dat was ook mijn eerste gedachte.
meende dat overleden slachtoffers ook niet van de plaats ongeval gehaald mogen worden totdat het onderzoek is afgerond ?

het wegslepen van auto's met overleden slachtoffers komt wel voor, opzich is dat niets nieuws.
laat mensen zelf eens niet zo nieuwschierig zijn en gewoon doorrijden.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


BlackHawk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #44 Gepost op: 10 september 2011, 13:22:11
Ik heb nog nooit zo'n achterlijk idee uit België gehoord...

Bij slachtoffers met letsel lijkt het me niet erg bevorderend, en bij overleden slachtoffers vind ik het persoonlijk behoorlijk onmenselijk.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #45 Gepost op: 10 september 2011, 13:27:11
Iedereen is op de hoogte van het feit dat in Nederland beklemde dodelijke of verkoolde slachtoffers nu al vaak nog zittende in hun voertuig worden weggetakeld? Zeil er over zodat ze op een rustige plaats de slachtoffers kunnen bevrijden.


Pietje Puk

  • berger/chauffeur combi transport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Felix qui potuit rerum cognoscere causas
Reactie #46 Gepost op: 11 september 2011, 20:18:38
Ja , dat weten denk ik alle bergers, heb het zelf ook al eens bij de hand gehad. Geen fijne klus , maar wel onderdeel van je werk.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #47 Gepost op: 12 september 2011, 20:53:57
Ja , dat weten denk ik alle bergers, heb het zelf ook al eens bij de hand gehad. Geen fijne klus , maar wel onderdeel van je werk.
Bergers ongetwijfeld wel, maar vrienden die er naar vragen meestal niet.


Pietje Puk

  • berger/chauffeur combi transport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Felix qui potuit rerum cognoscere causas
Reactie #48 Gepost op: 22 september 2011, 19:45:00
Bergers ongetwijfeld wel, maar vrienden die er naar vragen meestal niet.
Als ik er al over praat met vrienden , dan alleen in zeer algemene termen. Uit respect voor de slachtoffer(s) en omdat je geacht wordt je aan je geheimhoudingsplicht te houden.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2011, 10:14:51
Ik heb nog nooit zo'n achterlijk idee uit België gehoord...

Bij slachtoffers met letsel lijkt het me niet erg bevorderend, en bij overleden slachtoffers vind ik het persoonlijk behoorlijk onmenselijk.
Tja wat verwacht je van een land dat nog niet eens een fatsoenlijke regering in elkaar kan zetten.  ::)