Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 23993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #130 Gepost op: 7 oktober 2011, 09:26:07
Ik zou zeggen; schoenmaker blijf bij je leest.

Dat houdt in: bergers slepen, knrm-rb-en andere first responders redden, brandweer blust, wegenwacht-repareerd, ambulance stabaliseerd en vervoerd slachtoffers, rws bewaakt infrastructuur enz enz

Maar er blijft altijd een vaag gebied tussen bv op de weg de ANWB (repareren) en berger slepen! ga je ter plekke repareren of komt er een berger die je naar een veilige plek brengt en dan mag je pas gerepareerd worden! Nu doet de ANWB ook het sleep werk (lepelwagens enzv.) pikken die nu ook het brood van de bergers? Dit is nu dus ook het probleem op het water, maar vrees dat het altijd zo zal blijven! In mijn ogen zou de KNRM op het water moeten komen waar op het land (politie) brandweer en ambulance voor komt. En het overige werk los trekken van bootjes, bootjes met motorstoring enzv. zou gedaan moeten worden door bergers (indien deze in de regio aanwezig zijn) Als dat allemaal bij het KWC bekend zou zijn zou je een hoop discussie kunnen voorkomen!

Maar volgens mij gaan we weer erg off topic sorry  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #131 Gepost op: 7 oktober 2011, 11:00:21
Maar er blijft altijd een vaag gebied tussen bv op de weg de ANWB (repareren) en berger slepen! ga je ter plekke repareren of komt er een berger die je naar een veilige plek brengt en dan mag je pas gerepareerd worden! Nu doet de ANWB ook het sleep werk (lepelwagens enzv.) pikken die nu ook het brood van de bergers? Dit is nu dus ook het probleem op het water, maar vrees dat het altijd zo zal blijven! In mijn ogen zou de KNRM op het water moeten komen waar op het land (politie) brandweer en ambulance voor komt. En het overige werk los trekken van bootjes, bootjes met motorstoring enzv. zou gedaan moeten worden door bergers (indien deze in de regio aanwezig zijn) Als dat allemaal bij het KWC bekend zou zijn zou je een hoop discussie kunnen voorkomen!

Maar volgens mij gaan we weer erg off topic sorry  98uiye

Bijna helemaal met je eens, vind alleen niet dat de KNRM de taak van de brw moet overnemen.

Back on.......
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #132 Gepost op: 8 oktober 2011, 16:55:53
De KNRM moet zich zeker niet gaan bezig houden met politietaken. Kan wettelijk niet eens!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #133 Gepost op: 8 oktober 2011, 18:56:47
De KNRM moet zich zeker niet gaan bezig houden met politietaken. Kan wettelijk niet eens!

Geen bergings taken
Geen politie taken
Geen Brandweer taken

Wat willen we nog meer in het lijstje?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #134 Gepost op: 8 oktober 2011, 23:32:05
Geen bergings taken
Geen politie taken
Geen Brandweer taken

Wat willen we nog meer in het lijstje?

Hmm, ik weet niet of dit echt een hele nuttige lijst gaat worden  :-\  98uiye

Volgens mij hebben we eerder al eens geconstateerd dat het op het water toch net even anders gaat. Door de lagere dichtheid van de 'echte' hulpdiensten op het water en de grotere afstanden wordt er vaker waargenomen voor een ander. Rijkswaterstaat voert ook controles uit en kan waarschuwingen geven over vaarveilgheid (politietaak), een berger of zelfs een visser blust nog wel eens brandje en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je moet wachten op een brandweer- of politieboot moet je op sommige plekken erg veel geduld hebben. Ook is de zelfredzaamheid van de scheepvaart vele malen hoger dan de gemiddelde weggebruiker: schippers slepen ook regelmatig zelf een ander binnen, zonder dat daar KNRM of Reddingsbrigade aan te pas komt.

Voor mij is het in eerste instantie heel simpel: in situaties waar er direct gevaar dreigt voor boot of bemanning helpt degene die daar op dat moment het snelst toe in staat is. Op het moment dat het directe gevaar is geweken, dient de dienst het over te nemen wiens taak het eigenlijk is.

Een vissersboot blust dus, tot de blusboot is gearriveerd. Rijkswaterstaat controleert, maar niet als de Politie dat die dag daar doet. De KNRM kan best slepen, als er gevaar dreigt en er geen berger is. Komt er een berger aan, dan draag je de sleep over.

Maar nu komt het moeilijke: de praktijk! Om te beginnen is het niet duidelijk welke taak nu precies aan wie toebehoort. En als de taak al duidelijk bij iemand ligt, dan is het nog een kwestie van definities: als je een boot sleept om hem te redden (weghouden van een dam bv.), is het dan slepen of redden? En wanneer is het directe gevaar geweken en wordt het redden dus slepen?

En zelfs als je de taken hebt verdeeld en de definities duidelijk hebt, dan moet iemand ter plekke nog besluiten hoe de situatie zoals die wordt aangetroffen in een van de omschreven definities past. 'Gevaar' is voor een deel ook een gevoel, wat de een als gevaarlijk ervaart, kan de ander veilig vinden. Ga die discussie ter plekke maar eens aan.

Dit biedt nog steeds geen oplossingen, dat weet ik, maar ik denk dat het verder gaat dan het takenlijstje af te bakenen....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 8 oktober 2011, 23:51:50
Besef je dan wel dat we binnen no time dan dit zelfde topic lezen tussen de verschillende bergers?
Want dan krijg je net zo'n bizare wild groei tussen bergers als op de weg, met als gevolg dat ze elkaar staan af te matten (onder toeziend oog van mij en de KLPD) bij het incident. Omdat ze het niet eens kunnen worden van wie het gebied is.

Als er respect zou komen voor elkaars werkgebied, en ze daadwerkelijk komen om hulp te verlenen is er niets aan de hand, maar het is nu alleen maar een strijd: "hoe kan ik het meeste geld binnen halen". En wij Wegenwachten willen allang niet meer op de snelweg werken!!! Maar dat doen we wel als het moet (en mag).

Natuurlijk is een berger net zo goed, alleen die word betaald uit het potje "overkoepelend orgaan verzekeraars"(of hoe je het noemen wil) Bergers vragen wat ze maar willen (tenzij RWS dit aan banden legt). Al met al gaat jou verzekeringspremie ook weer omhoog. Dus het heeft voordelen maar ook hele grote nadelen.

HOHOho, voor wildgroei is een bepaalde mentaliteit nodig. En Ego's, machtswellust en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Laten nu net die bergers een verregaande bereidheid hebben tot samenwerking!

Er is een app dat heet whatsapp. Die hebben wij allemaal, de mensen van de Thor en de Odin van Tim (Delta Lima Safety) bemanning en schippers van Menno van de Waterhulpdienst, en die van Hoge (en ik zei de gek) en daarmee wordt voor, tijdens en na de inzet uitgebreid contact met elkaar gehouden. Geen enkele zin dat Menno naar Marken raced als de Thor of de Odin daar al heen gaat of anders om. Veel goedkoper om dat in samenwerking op te lossen dan elkaar te bevechten.
Als wij wat horen op 16 in de buurt van Marken seinen we Tim en zijn makkers in en andersom voor het IJmeer- en Gooimeer. Gewoon hele relaxte gasten die bergers. Goed mee samen te werken. Heel anders als sommige gestresste redders.
Juist om wildgroei te voorkomen. En wanhopig proberen sommige mensen met fabeltjes de bergers in een slecht daglicht te stellen, met hoge premies in het vooruitzicht. Wat een kolder, wat een onwetendheid. De verzekerings expert en niet de berger bepaalt wat er voor een berging/sleep wordt uitgekeerd. En redden is altijd gratis, dat is wettelijk zo geregeld. Wat voor een belachelijke toestanden die bakerpraatjes opleveren is vanmiddag weer aangetoond. Probeert een passant die meldt dat er een jacht (waar hij zelf geen hulp aan kan bieden) bijna op de keien beland met één persoon te water te voorkomen dat "een commerciële berger" die vlak in de buurt al op het water is (de Odin) te hulp schiet. "We zouden graag station Zeevang gealarmeerd willen hebben, die doen het immers gratis en zeker niet die berger!" geeft hij te kennen.  Tegen de tijd dat Zeevang gearriveerd zou zijn lag dat schip al lang en breed op de dijk en dat zou de verzekering aanzienlijk meer losten. Zo werd de melder dan ook terecht van 16 af gestuurd en het zwijgen opgelegd door de kustwacht. Radio verkeer volgt snel, want dit is wel een hele leuke!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #136 Gepost op: 9 oktober 2011, 01:50:31
Beide staan er inmiddels op, zie dit  topic.


Ik zou graag eens het een en ander aan die schipper van het zeiljacht Impuls uit willen leggen, de gevaren van het blindelings geloven van die PR verhalen dat hulp voorbehouden is aan aangewezen bevoorechte partijen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #137 Gepost op: 10 oktober 2011, 02:26:12
We moeten dus concluderen dat de KNRM Huizen welbewust een niet inzetbare boot, de Martijn Koenraadhof,  inmeldt bij de Kustwacht (er gebeurt toch heus niks) voor waarneming van SAR taken van de Nikolaas Wijsenbeek die PR rondvaarten verzorgt bij een evenement en daarom de SAR taken moet laten liggen.
Gelukkig is daar de overbodig gevonden, maar eigenlijk soms toch wel handige, Reddingsbrigade Naarden, die de defecte vervanger vervangt.


guest11765

  • Gast
Reactie #138 Gepost op: 11 oktober 2011, 08:35:47
Maar er blijft altijd een vaag gebied tussen bv op de weg de ANWB (repareren) en berger slepen! ga je ter plekke repareren of komt er een berger die je naar een veilige plek brengt en dan mag je pas gerepareerd worden! Nu doet de ANWB ook het sleep werk (lepelwagens enzv.) pikken die nu ook het brood van de bergers? Dit is nu dus ook het probleem op het water, maar vrees dat het altijd zo zal blijven! In mijn ogen zou de KNRM op het water moeten komen waar op het land (politie) brandweer en ambulance voor komt. En het overige werk los trekken van bootjes, bootjes met motorstoring enzv. zou gedaan moeten worden door bergers (indien deze in de regio aanwezig zijn) Als dat allemaal bij het KWC bekend zou zijn zou je een hoop discussie kunnen voorkomen!

Maar volgens mij gaan we weer erg off topic sorry  98uiye

De ANWB heeft die beslissing gemaakt op een andere basis.
De klant belt de ANWB voor hulp. De ANWB en RWS wil liever niet dat de WW op de vluchtstrook aan het werk is, dus is er een lepelwagen die de klant even veilig zet.

Dit is ook voortgekomen uit het feit dat sommige bergers die 20 min niet halen in drukke tijden.
En onze lepel wagen rijden ook niet overal. Alleen op plekken waar het verkeer behoorlijk hinder heeft van een pechgeval, of waar iemand direct gevaar loopt, zoals b.v. de hele ring Amsterdam.