Van ideeën voor recherchekundige tot aanstelling als vrijwillig surveillant

Auteur Topic: Van ideeën voor recherchekundige tot aanstelling als vrijwillig surveillant  (gelezen 22401 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Inmiddels zijn we weer een maand verder. Ik heb uiteindelijk toch besloten om niet verder te gaan voor niv 5  :'(. Was geen makkelijke beslissing maar het komt er in iedergeval op neer dat het een combinatie is van: het lagere opleidings niveau (heb al een Technische Bachelor en semi-Technische Master achter de rug) waardoor ik dus eigenlijk heel ver terug zou gaan zonder dat ik eigenlijk wat zou hebben aan deze opleidingen (er wordt niet hoger uitbetaald ofzo/ als je klaar bent een baan op niveau gegeven) en daarnaast het feit dat ik zou moeten verhuizen en het toch wel erg lage salaris (alhoewel dit niet doorslaggevend was).

Ik heb nu besloten om een 'normale' baan te zoeken. Ondertussen heb ik voor VP gesolliciteerd in mijn eigen korps.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Ik begin maandag aan mijn opleiding bij de VP. Volg nu een technische studie en wil na mijn studie ook door gaan solliciteren bij de politie. Het niveau schrikt mij niet zo af, het is iets dat ik écht leuk vindt (althans, dat denk ik) en in de loop van de jaren kun je wel laten zien wat je waard bent. Uiteindelijk zul je je plekje kunnen vinden, ook binnen de politie. Overigens sluit ik een Bachelor studie af en geen Master. Keuze is óf een Master gaan doen óf nog een Bachelor bij de Politie. (als er vacatures zijn/alles doorkom/aangenomen wordt uiteraard)
Maargoed, ik sta er wellicht anders in dan jou. Ik begrijp je keuze en hoop van harte dat het wat gaat worden bij de VP :D


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Weet je, soms moet je ook gewoon je koppie laten spreken en niet alleen je hart. Het klinkt allemaal heel leuk maar de DUO verwacht ook gewoon dat ik mijn studieschuld betaal, mijn vriendin verwacht ook dat we vroeg of laat gaan trouwen, mijn ouders verwachten ook dat ik wat doe met het geld wat ze in mij hebben gestoken... Allemaal dingen die je dan moet meenemen in zo'n beslissing en dan moet je soms even rationeel denken. Mijn idee is nu dat ik 32 of 36 uur ga werken en dan nog enige tijd aan de VP kan steken :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
23 mei korpsgesprek bij HM, heb er goed vertrouwen in dat het wel goed komt, immers ben ik ook al aangenomen geweest voor nov 5 (weliswaar bij een ander koprs maar toch). Helaas begint de opleiding dan pas waarschijnlijk in november terwijl ik heel graag per juni een dagbesteding zoek (ben vanaf dan werkzoekend) maar helaas het is niet anders...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik had het hier ook over de RKU ;)

de RKU is gewoon een N5 opleiding, een (pre)master op HBO niveau. Het is dus geen WO opleiding (al wordt dat vaak gedacht).

Afgesplitst van: Politie CAO onderhandelingen 2012
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
de RKU is gewoon een N5 opleiding, een (pre)master op HBO niveau. Het is dus geen WO opleiding (al wordt dat vaak gedacht).
Ik heb deze discussie wel vaker gevolgd hier, RKU is inderdaad geen WO opleiding, maar wel een N6 master. Omdat momenteel in NL  het verschil aan het verdwijnen is dus HBO/WO ontstaat hier wel eens onduidelijkheid over. In feite is een master een master, dus van wetenschappelijk niveau.

Kaasje
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Bedankt voor de info ;) Heb zelf voor de keuze gestaan om deze opleiding te gaan doen maar heb zelf besloten om het alsnog niet te doen (waarmee het dus ook onzin is dat ik geen respect voor agenten zou hebben of ze zou willen beledigen).
Wel zonde, als ik je reacties zo lees ben je een goede tegenspreker! O0


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik heb deze discussie wel vaker gevolgd hier, RKU is inderdaad geen WO opleiding, maar wel een N6 master. Omdat momenteel in NL  het verschil aan het verdwijnen is dus HBO/WO ontstaat hier wel eens onduidelijkheid over. In feite is een master een master, dus van wetenschappelijk niveau.

Kaasje

Oh, grappig. Dan weten de docenten van de RM's dus niet eens dat ze een N6 opleiding geven  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Oh, grappig. Dan weten de docenten van de RM's dus niet eens dat ze een N6 opleiding geven  ;)
Niv 6 is ook maar een naampje wat voorvloeid uit de verschillende MBO niveaus:  MBO 2 t/m 4. Logische stap is dus om dat door te trekken naar de HBO en WO niveaus. Dit zie je bijvoorbeeld dus bij de politie (volgens mij), maar ook in de zorg (Verpleegkundige niv), Proces industrie (VAPRO) en waarschijnlijk op nog veel meer plekken. Maar goed, ik kan het fout hebben, ik weet namelijk ook dat er een hoop onduidelijkheid over bestaat en dat ze het naampje Niveau 6 proberen te vermijden. Toch heeft de rechtbank daar ondanks uitspraak over gedaan: http://www.politiebond.nl/index.php?p=nieuws&id=1204&lokatie_id=&j=2011&m=11

Citaat

Onduidelijke status
De kern van het probleem blijkt een zorgvuldig in stand gehouden onduidelijkheid over de status van de leergang recherchekundige. Die wordt in alle wervingsacties aangeduid als een opleiding tot Master of Criminal Investigation (MCI) – een internationaal erkende titel. Een dergelijke 'master leergang' correspondeert met opleidingsniveau 6 binnen de politie. De korpsen moffelen dit gegeven weg door het noemen van het opleidingniveau te ontwijken of door te spreken over opleidingsniveau 5+. Maar tegelijkertijd kunnen ze er niet omheen om de deelnemers aan de leergang te belonen in schaal 6, wat indirect duidelijk maakt op welk niveau ze geacht worden te werken: op minstens niveau 6. (Logisch, want je moet minstens een bachelor-diploma hebben (een afgeronde opleiding op niveau 5 dus) om voor de opleiding tot recherchekundige in aanmerking te komen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik geloof je direct hoor! Maar toch klopt die uitspraak niet helemaal, ik ken er een aantal die geen afgeronde bachelor hebben (of hoger) en toch daar zitten..... ach, doet er verder ook niet toe. Ontopic?  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.