Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs

Auteur Topic: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs  (gelezen 19661 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Een op afstand bestuurd kastje dat ter hoogte van de binnenspiegel reageert op een naderend hulpverleningsvoertuig... en werkt ook nog alleen op korte afstand.

Welke meerwaarde biedt dit? Een dashboardflitser, mits op de juiste hoogte geplaatst (zeker bij ambulances, is er bij Sprinters een mooie plek bij de luchtroosters op de motorklep) en je hebt toch exact hetzelfde effect? Je hebt dan bij je voorligger exact op binnenspiegelhoogte een mooie blauwe flits. Synchroniseer de koplamp wigwag met de frontflitsers, zodat signalen aan de voorzijde van het voertuig niet verwassen tot 1 continu brandende lichtimpuls in spiegel.

En het is niet afhankelijk van de status van de batterij van het kastje in de auto...
Verder denk ik dat een goed geplaatse dashboardflitser, of waterdichte flitser op de motorkap vele malen goedkoper is dan alle auto's uitrusten met zo'n kastje en transponders in alle hulpverleningsvoertuigen.

Door goed plaatsen van signalering aan de voorzijde van een voertuig bereik je naar mijn mening een veel beter effect...

Als voorbeeld zou ik oa de RWS Nissan Navarra's willen aanhalen. Sommige voertuigen beschikken over flitsers in de grille en links/rechts op het dashboard. Zodra deze voertuigen komen aanrijden weerkaatst er altijd een helder waarschuwingssignaal in een binnenspiegel.

Dashboardflitsers moeten wel op de juiste hoogte gemonteerd worden om zichtbaar te zijn, dus bij een personenauto ter hoogte van de binnenspiegel en niet op het dashboard.

Nee, je hebt niet hetzelfde effect aangezien 90% van de automobilisten tegenwoordig niet of nauwlijks meer spiegelt.
Ook verschilt de binnenspiegel hoogte per autotype de spiegel van een VW Golf hangt veel lager als van een Toyota Landcruiser
Maar het blauwblauw systeem zou meer effect hebben als de lampje in het direkte zichtveld van de bestuurder zou worden gemonteerd dus boven de klokkenwinkel boven op het dashboard.
En dan maar hopen dat de automobilist in de gaten heeft wat te doen in die situatie


Gast

  • Gast
Nee, je hebt niet hetzelfde effect aangezien 90% van de automobilisten tegenwoordig niet of nauwlijks meer spiegelt.

Dat is, mijns inziens, ook de kern van het probleem. Zo'n blauwblauw-apparaatje is slechts symptoombestrijding, ideaal gezien moet de problematiek bij de bron aangepakt worden; de oplettendheid en waarneming van de autobestuurder(s). De gemiddelde autobestuurder spiegelt inderdaad niet of nauwelijks, je kunt er alles aan doen om zoveel mogelijk blauw en lawaai te maken, en dan die kastjes in auto's monteren natuurlijk, maar of het gaat werken? Het meest ideaal gezien zou je alle autorijders moeten "heropvoeden" om zich opnieuw bewust te maken dat ze niet de enige op het asfalt zijn  ;D maar dat is ook een onmogelijke taak....


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Vandaag kennis mogen maken met een A1 ambulance en een knipperend kastje.

Het werkte wel, want 'iedereen' stond gelijk stil (voor groene verkeerslichten) en ambulance kreeg alle ruimte.

--

Tot nu toe hebben een aantal ambulances dit systeem, waaronder de 06-182, 06-183 en 06-187 (deze heb ik zelf gezien)
En de brandweer in Harderwijk krijgt deze week de zenders, deze komen op de 06-7232, 06-7231  en de 06-7251
De OVD-West (06-7091) is al uitgerust met de zender.

Voor de geďnteresseerde, hieronder een foto van het kastje;
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Hallo,  het lijkt mij inderdaad ook dat er iets moet gebeuren op dit gebied. merk zelf met A1 dat er soms goed gereageerd wordt maar vaker niet.

Als je zo'n kastje op je binnen spiegel monteerd dan moet je die kant al uit kijken en zou je de ambu in je spiegel ook al kunnen zien??

Of heeft dat kastje zo een hoge licht opbrengst?? mensen kijken immers niet vaak in hun spiegels is mijn idee. of ben ik nu te kritisch??
1:87 modelletjes:  


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Vandaag kennis mogen maken met een A1 ambulance en een knipperend kastje.

Het werkte wel, want 'iedereen' stond gelijk stil (voor groene verkeerslichten) en ambulance kreeg alle ruimte.
[...]
:o Neem me niet kwalijk hoor, maar dit snap ik niet. Betekent dit dat die 'iedereen' (of een groot percentage daarvan) een blauwblauw-kastje in zijn auto had? Misschien heb ik iets gemist maar zijn die al op grote schaal uitgedeeld?

Overigens ben ik een paar dagen terug ook geschrokken - de ambu kwam uit een zijstraat zo'n 25 m voor me en ik kon hem echt pas op het laatste moment horen toen ik hem al lang gezien had. En die had nog wel van die nieuwe elektronische Martinhoorns (was natuurlijk in München) maar ik had de indruk dat de versterker op een laag pitje stond (nachtstand? bestaat zoiets?). Hier is overigens nog geen sprake van systemen ŕ la Blauwblauw... wie durft het aan om het hier in te voeren?  998765
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
@FD,
Het kunnen er best veel zijn.

Gelderland krijgt waarschuwingssysteem voor hulpdiensten
Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus
deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw.
Nachtsirene bestaat dus wel.
Denk dat hij op de nacht stand staat (halvekracht) Anders hoor je hem wel hoor!!
Als het goed is zal de nachtsirene een aantal decibel minder zijn dan de dagsirene. Dit om 's nachts overlast te vermijden. Normaal wordt er 's nachts alleen maar met zwaailichten gereden en mocht het nodig zijn om de sirene aan te doen is de nachtsirene meer als genoeg zodat alleen op het punt waar de ambu zich bevindt de sirene gehoord wordt.


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Zullen we als het onderzoek is afgelopen hier nog iets van terug horen? net als de sirene die over je auto radio ging? Dit geld kunnen ze veel beter in andere zaken steken.


sylvester1986

  • Gast
@rooster,

U bedoelt de Flister?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Toch vreemd dat men in landen als bijvoorbeeld Amerika wél stopt als er een HV-voertuig naderd... Daar ben je ook strafbaar als je niet stil gaat staan aan de kant van de weg (én hoor/zie je HV-voertuigen wél aankomen, ook als je doof bent)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
(én hoor/zie je HV-voertuigen wél aankomen, ook als je doof bent)
Daarom meer licht en herrie, met voorkeur Rood/Blauwe signalering en Engelse/Amerikaanse Sirene. 098uo