Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs

Auteur Topic: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs  (gelezen 19664 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Dat wist ik inderdaad Caprice  ;D ;D  e050


Bart S

  • Gast
En waarom zouden we het niet testen? Misschien blijkt juist wel dat het erg goed werkt, en denkt iedereen "waarom zijn we daar nou niet eerder op gekomen". Als je het niet probeert dan weet je het niet. En het systeem is op de bestuurder gericht; dus de kleur maakt niet uit. Blauw heeft men blijkbaar gekozen omdat dat dezelfde kleur is als de lampen en flitsers op HV voertuigen. Plekje boven de binnenspiegel of linksboven lijkt mij prima. Kijk voor de gein eens om je heen wat de gemiddelde bestuurder allemaal voor zijn of haar voorruit heeft hangen. Niet zelden zie ik een navigatiesysteem op de voorruit hangen op een plaats in het blikveld waarvan ik zeker weet dat zich daar een kleine auto, motorrijder, (brom)fietser of voetganger achter kan verstoppen. Of de hangende en schommelende frutsels aan de binnenspiegel waardoor je went aan beweging in je ooghoek. Die fietser of voetganger valt dan ineens stukken minder op. Maar ik wijk weer af van het topic!


sylvester1986

  • Gast
Proberen kan altijd en misschien blijkt het inderdaad een uitkomst te zijn.
Het mooie zou dan zijn als ze iets ontwikkelen dat wereldwijd op OGS reageert.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Nee, wel meer licht (en geluid).  ;)  ;)

Boston EMS Ambulance with Federal Signal Rumbler Siren

*Stuurt (nogmaals) een mail naar BZK*  :P

Serieuze modus:
Dit systeem lijkt mij dus helemaal niks. En hoe ze vorm willen geven aan de sponsoring heb ik niet terug kunnen vinden. 'De ambulance die u nu voorbij komt is mede mogelijk gemaakt door ...'  ;D
De flister is/wordt binnenkort op grote schaal toegepast; ik denk dat we daar meer aan hebben dan dit systeem.

Overigens kun je ook het beestje bij zijn staart pakken, en het in het rijexamen en rijlessen op te nemen. Op dit moment wordt er te weinig aandacht besteed aan wat te doen bij taatuu. En daarnaast wordt spiegelen ook niet echt aangeleerd. Denk dat als daar wat meer aandacht aan wordt besteed, dat wij in hulpverleningsland al een stuk sneller ons werk kunnen doen O0


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
rijexamen en rijlessen

De meeste mensen hebben na het behalen van hun papiertje, geen enkele rijles of rijexamen meer nodig, dus lijkt me dat juist niet een handige,...
IK denk dat je beter iedereen om de 5 jaar een "broem" rit kan laten doen, half uurtje rijden met een persoon naast je, die je instructies geeft, die bepaald of je volgens de regels kan auto rijden, en zo nee, dan ga je het circuit in van controles, maar zo ja, dan kan je weer 5 jaar veilig en "up to date" van het verkeer gebruik maken...

(bij die rit moeten dan ook de nieuwste regels besproken worden, denk aan de doorgetrokken streep (bij een spitsstrook), etc...
Want dat zorgd voor verwarring...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Laat het eerst maar eens duidelijk worden waar je heen moet als er prio aankomt.
De ene weg moet je zoveel mogelijk richting de berm zodat ze door het midden kunnen.
De Tweede liggen er grastegels naast de weg en moet je zoveel mogelijk op de as van de weg rijden.
Ik zie er wel wat in.
Het betekend dus wel dat je alsnog je ogen moet open houden.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Meer licht en beter geluid op de voertuigen lijkt me beter. Op youtube Ambulance 02-112+politie Leeuwarden met spoed naar Marssum zie je een filmpje van ambu 02-112 met Engels geluid en een prima verlichting rondom, met vervolgens een politie voertuig waarvan de verlichting (blauw-blauw) erg slecht zichtbaar is, en dan met name op wat grotere afstand.

Afgelopen weekend hoorde ik de 02-112 of de drentse tegenhanger waarvan ik het nummer even niet parraat heb, in de verte rijden. Geluid prima alsof er iemand in de woning vlak bij me, naar een film zat te kijken. Even later de nieuwe EG sirene op een tweede ambu, die slechts heel in de verte te horen was. De ambu's reden op dezelfde weg.

Ik zou dus gaan voor meer en betere verlichting, gecombineerd met geluid wat meer verschillende toonhoogtes kan produceren, waardoor er meer kans is dat een bepaalde toon een voertuig binnendringt.
En anders de Amerikaanse luchthoorn er bij op zetten om op het allerlaatste moment nog even de mensen de stuipen op het lijf te jagen  :D


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Zal vast aan mij liggen maar met de verlichting van het politie voertuig is naar mijn mening niks mis...
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Nee idd, zeker als je nagaat dat de meeste voertuigen worden uitgerust met de goedkoopste versie van de Freedom met schuin geplaatste flitsers..
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Gast

  • Gast
Het voertuig in het filmpje heeft een Vista met het oudere niet-goedgekeurde patroon, de halve verspringen per helft. Dit is per definitie slechter zichtbaar omdat de verspringing te weinig is om op (verdere) afstand een zichtbaar wisselend signaal te geven, het is meer een continue blauwe lichtvlek die met een pulsje erin aan lijkt te staan. De zichtbaarheid van de nieuwere Vista's (links/rechts verspringen) is een stuk groter.
De Ultra Freedoms (de goedkoopste versie is nog altijd behoorlijk aan de prijzige kant ;D) gebruiken een heel ander systeem van lichtverspreiding, waarbij juist de schuin geplaatste reflectors nog altijd naar voren en achteren toe ruim voldoende lichtsignaal geven. Niet voor niets zit in een LED Vista een hele ring rondom om 180graden te kunnen coveren, bij een Freedom gebeurt dat door één voorkant (of achterkant) al.
Maar ik ga teveel offtopic  98uiye