Vuurwerkramp - Enschede 13-05-2000

Auteur Topic: Vuurwerkramp - Enschede 13-05-2000  (gelezen 83193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 13 mei 2013, 14:27:54
Herdenking Vuurwerkramp met informeel karakter

http://www.enschede.nl/repository/09407/
08 mei 2013

Livestream herdenking Vuurwerkramp Enschede 2013
RTVOost·    
Geupload op 13 mei 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 13 mei 2013, 17:27:47
via Facebook Jeffrey Koper
4 uur geleden

13 mei - 13 jaar geleden #Enschede-ramp Even stilstaan.......



Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #92 Gepost op: 16 mei 2013, 11:08:20
Sobere herdenking Vuurwerkramp Enschede

Vuurwerkramp herdacht in Enschede
Vuurwerkramp herdacht in Enschede
 RTVOost·      
Gepubliceerd op 15 mei 2013
Citaat
In Enschede is vanmiddag de vuurwerkramp herdacht die 13 jaar geleden de wijk Roombeek in Enschede verwoestte. Bij de ramp kwamen 23 mensen om het leven en vielen bijna duizend gewonden.

Lees het hele bericht op http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #93 Gepost op: 24 mei 2013, 00:31:47
Ik herinner mij het nog als de dag van gisteren, ookal was ik pas 11. Ik zal die knal nooit meer vergeten. Of vergeten hoe mijn oom en tante, waar ik toen woonde, niet geloofden dat er iets 'heel ergs' was gebeurt. "Er heeft gewoon iemand vuurwerk af gestoken." Tot ik ze, samen met mijn nichtjes dwong om mee naar buiten te gaan waarna de grote explosie kwam. Toen geloofden ze mij wel.

En toen het lange wachten. Wachten op nieuws over mijn zus die op ongeveer 300 tot 500 meter van SE Fireworks woonde. Pas heel laat in de avond, volgens mij zelfs na middernacht pas kregen we eindelijk bericht dat zij OK was.

De beelden hier boven, ze staan nu nog op mijn netvlies gebrand. Normaal zou ik dat weekend thuis geweest zijn bij mijn moeder. En dan luisterden we altijd mee op de scanner. Samen met mijn broer weet ik zeker dat ik naar het brandje zou zijn gaan kijken, zoals we altijd deden. Dan was ik op slechts meters afstand geweest.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #94 Gepost op: 27 mei 2013, 17:43:56
Citaat van: mrpddnos link=msg=1165602 date=1369348307
Ik herinner mij het nog als de dag van gisteren, ookal was ik pas 11. Ik zal die knal nooit meer vergeten. Of vergeten hoe mijn oom en tante, waar ik toen woonde, niet geloofden dat er iets 'heel ergs' was gebeurt. "Er heeft gewoon iemand vuurwerk af gestoken." Tot ik ze, samen met mijn nichtjes dwong om mee naar buiten te gaan waarna de grote explosie kwam. Toen geloofden ze mij wel.

En toen het lange wachten. Wachten op nieuws over mijn zus die op ongeveer 300 tot 500 meter van SE Fireworks woonde. Pas heel laat in de avond, volgens mij zelfs na middernacht pas kregen we eindelijk bericht dat zij OK was.

De beelden hier boven, ze staan nu nog op mijn netvlies gebrand. Normaal zou ik dat weekend thuis geweest zijn bij mijn moeder. En dan luisterden we altijd mee op de scanner. Samen met mijn broer weet ik zeker dat ik naar het brandje zou zijn gaan kijken, zoals we altijd deden. Dan was ik op slechts meters afstand geweest.

Wanneer ik het bovenstaande lees en je vakgebied bekijk.
Vind ik het mooi dat je nu bij het nrk zit. Aangezien ze daar veel doen tijdens grote incidenten zoals de ramp in Enschede en het grote incident zoals in Apeldoorn ...

Tijdens incidenten denk je dan ook veel aan enschede ?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #95 Gepost op: 29 november 2013, 22:54:45
Enschede - Meer dan 13 jaar na de vuurwerkramp komt een ex-rechercheur, die deel uit maakte van het Tolteam van politie Twente, vandaag met een documentaire over de vuurwerkramp. Uit de documentaire blijkt wat er vooraf ging aan de vuurwerkramp, wie er op terrein waren van S.E. Fireworks op 13 mei 2000, wat er op dat terrein gebeurde en hoe de overheid voor en na de ramp omging met S.E. Fireworks.

De documentaire toont onder andere nooit eerder uitgezonden beelden en geheime bandopnames. Direct na de ramp bleken de vergunde containers door de gemeente Enschede een houten bodem te bevatten. Dit werd angstvallig door de leiding van het Tolteam uit het dossier gehouden. Daarnaast blijkt dat er door het Tolteam is geknoeid met het dossier vuurwerkramp, de bewijsvoering en de verdachtmakingen rond André de Vries. Er waren twee rode broekjes die rondzwierven binnen het Tolteam.

Brandweermannen van Brandweer Twente durfden niet te verklaren uit angst voor ontslag. Volgens een oud-brandweermedewerker is de leiding van de brandweer zelfs verantwoordelijk voor het overlijden van de vier brandweermannen op 13 mei 2000. Direct betrokkenen van de vuurwerkramp werden door het Openbaar Ministerie bedreigd met vervolging als de waarheid aan het licht zou komen.

Verder blijkt nu dat het enige doel van het Rijksrechercheonderzoek, dat werd ingesteld nadat het Bureau Interne Zaken tot de conclusie was gekomen dat de rechterlijke macht was misleid, was om juist deze conclusie onderuit te halen. Een onderzoeker, het hoofd van Bureau Interne Zaken politie Gelderland-Midden, praat voor het eerst over zijn bevindingen.

De documentaire is de uitkomst van 13 jaar onderzoek. Met het verschijnen van de documentaire heeft de Enschedese bevolking eindelijk duidelijkheid over welke personen daar op die dag op het terrein zijn geweest, wat de aanleiding is geweest voor de ramp en wie verantwoordelijk is voor het ontstaan van het eerste en het tweede vlammetje. Inmiddels zijn alle juridische wegen bewandeld om opheldering te krijgen, maar dit mocht tot op heden niet baten.

De documentaire 'De vuurwerkramp, een politieke doofpot' geeft wel deze opheldering en is nu te bekijken op www.devuurwerkramp.nl. (bron: www.devuurwerkramp.nl)

Bron: http://112twente.nl/16582/#zC9g2Q1WeZB4Vqwb.99

Op zoek naar de onderste steen

Henk 70 en 25 Jaar Getrouwd

De Houten Bodem

De overheid

Culemborg

De persconferentie

"De vries is de dader!"

De vuurwerkramp anno nu
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 4 december 2013, 21:58:36
Oud-rechercheur Paalman: 'Had ik me maar stil gehouden over vuurwerkramp'
Oud-rechercheur Paalman: 'Had ik me maar stil gehouden over vuurwerkramp'
RTVOost
Gepubliceerd op 4 dec 2013
Citaat
Oud-rechercheur Jan Paalman heeft spijt dat hij zich niet heeft stil gehouden toen hij argwaan kreeg over het rechercheonderzoek naar de vuurwerkramp. Dat zegt hij nu, 13 jaar later, na het verschijnen van zijn eigen documentaire.
Samen sterk in de hulpverlening!


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #97 Gepost op: 4 december 2013, 22:50:17
Citaat van: Live link=msg=1225671 date=1386190716
Oud-rechercheur Paalman: 'Had ik me maar stil gehouden over vuurwerkramp'
Oud-rechercheur Paalman: 'Had ik me maar stil gehouden over vuurwerkramp'
RTVOost
Gepubliceerd op 4 dec 2013

En ergens vind ik het knap dat hij het gedaan heeft...
Lef tonen vind ik een beter woord eigenlijk...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 2 mei 2014, 01:29:10
https://www.youtube.com/watch?v=8sps4KXAeyI
Raad van State: "Laatste documenten vuurwerkramp nooit openbaar"
RTV Oost
Gepubliceerd op 1 mei 2014
Citaat
Documenten uit het laatste onderzoek naar de oorsprong van de vuurwerkramp worden nooit openbaar gemaakt. Dat heeft de Raad van State vandaag bepaald. Minister Opstelten van Veiligheid is tevreden en stelt dat het boek dicht kan.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #99 Gepost op: 14 mei 2014, 13:03:21
Citaat van: Live link=msg=1264084 date=1398986950
http://www.youtube.com/watch?v=8sps4KXAeyI
Raad van State: "Laatste documenten vuurwerkramp nooit openbaar"
RTV Oost
Gepubliceerd op 1 mei 2014

Is nou na 14 jaar de hele "discussie" einde verhaal?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=