Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 98651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
ik heb hier een vrij simpele, maar duidelijke mening over:

Het rijden met optische- en geluidssignalen (blauw + sirene) levert extra gevaar op voor de verkeersveiligheid. Omdat een voorrangsvoertuig de 'normale' verkeerssituatie verstoort, ontstaat er een kans op ongelukken, waarbij zelfs mensenlevens in gevaar kunnen komen. De kans is niet heel groot, maar wel groter dan wanneer je niet met zwaailicht en sirene zou rijden.

Omdat het een risico oplevert voor andere mensenlevens, vind ik dat je het alleen mag gebruiken om mensenlevens te redden. Als een hulpverleningsdienst de keus maakt om in een levensbedreigende situatie met blauw-blauw te gaan rijden om een mensenleven te redden, maken zij daarmee ook de bewuste keuze dat ze een ander mensenleven in gevaar kunnen brengen. De overheid heeft die risico's tegen elkaar afgewogen en aangegeven dat die kans op een ongeluk zo klein is, dat het het waard is om voor het redden van mensenlevens wel met blauw-blauw te gaan rijden.

Ik vind een mensenleven meer waard dan het leven van een dier. Daarmee is voor mij de keus snel gemaakt dat er nooit met blauw-blauw gereden mag worden voor een dier. Je hebt namelijk de kleine kans dat je daarmee een mensenleven in gevaar brengt. En ik vind dat een dierenleven nooit een reden mag zijn om een mensenleven in gevaar te brengen, hoe klein die kans ook is. Dat is het dus niet waard.

Daarom: alleen blauw-blauw voor het redden van mensenlevens en niet voor dieren!

En gelukkig is de wetgever dat tot op heden met mij eens  :)  

(mogelijk dat ik hier mee mensen voor het hoofd stoot, maar dit is mijn mening, zoals ik tegen het leven aankijk)

Je verhaal klopt niet. Op het moment dat er met OGS wordt gereden, worden er geen andere mensenlevens op het spel gezet

Afgesplitst uit:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7543.msg921412#msg921412

Dinges
Mod




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2011, 17:34:21
Je verhaal klopt niet. Op het moment dat er met OGS wordt gereden, worden er geen andere mensenlevens op het spel gezet

 :-X ongeveer 10-20x zoveel kans op een ongeval tijdens het rijden met OGS...


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2011, 20:12:48
:-X ongeveer 10-20x zoveel kans op een ongeval tijdens het rijden met OGS...

Niet als ik rij  ;)


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2011, 20:16:02
Niet als ik rij  ;)
Helaas ben je niet de enige op de weg....


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2011, 20:35:49
:-X ongeveer 10-20x zoveel kans op een ongeval tijdens het rijden met OGS...

Nou ik heb nu in ruim 14 jaar 3 x schade gereden(lichte krasschade) en dat was alle 3 de keren niet met OGS. Denk dat het voor een groot gedeelte wel bij je zelf ligt. Ik zeg altijd maar, je kunt beter heel aan komen en bv een minuut later dan helemaal niet.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2011, 20:39:31
Tuurlijk

Helaas ben je niet de enige op de weg....

Heb het al vaak genoeg geroepen hier op het forum. Het ligt echt aan zelf hoe 'gevaarlijk' je het wilt maken. En ja er zijn anderen op de weg, en een goede chauffeur die weet daar vakkundig mee om te gaan, en ziet knelpunten of potentiële gevaren al op afstand. Nou kan er altijd nog wat mis gaan, maar dat het aanzetten van je OGS het rijden gelijk 10 tot 20x gevaarlijker maakt vind ik lariekoek


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2011, 21:02:01
Nou ik heb nu in ruim 14 jaar 3 x schade gereden(lichte krasschade) en dat was alle 3 de keren niet met OGS. Denk dat het voor een groot gedeelte wel bij je zelf ligt. Ik zeg altijd maar, je kunt beter heel aan komen en bv een minuut later dan helemaal niet.

Dat is hetzelfde argument als zeggen dat roken niet gevaarlijk is omdat je opa 80 is geworden terwijl hij een pakje per dag rookt.

Bovendien hoeveel km leg jij per dag af en hoeveel daarvan is met OGS?


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #8 Gepost op: 7 september 2011, 21:07:05
Nou ik heb nu in ruim 14 jaar 3 x schade gereden(lichte krasschade) en dat was alle 3 de keren niet met OGS. Denk dat het voor een groot gedeelte wel bij je zelf ligt. Ik zeg altijd maar, je kunt beter heel aan komen en bv een minuut later dan helemaal niet.

Met je eens Mike.
Zeker met je laatste zin.
Uiteraard bied het geen garantie voor de toekomst he  ;)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 7 september 2011, 21:07:35
Dat is hetzelfde argument als zeggen dat roken niet gevaarlijk is omdat je opa 80 is geworden terwijl hij een pakje per dag rookt.

Bovendien hoeveel km leg jij per dag af en hoeveel daarvan is met OGS?

pff, ja das heel wisselend. Het is wel zo met het nieuwe noodhulp dat we naar verhouding veel meer kilometers maken met OGS. Maar goed, dat er meer risico kan aanzitten dat ben ik wel met je eens. Maar denk ook dat als je als bestuurder houdt aan de aangeleerde technieken en regels je de kans wel aanzienlijk kunt verkleinen dat er een aanrijding gebeurd.