Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 99830 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #130 Gepost op: 28 juli 2016, 13:55:10
Citaat van: Fireball link=msg=1439205 date=1469706613
Dan ben ik heel benieuwd wat jij geleerd hebt!  ;)

Prioriteit 1 (dringende taak)
Een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is van
een dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn.
De uitrukkende voertuigen hebben toestemming van de alarmcentrale om zich als
voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een voertuig is
bevoegd om te beslissen om geen gebruik te maken van deze toestemming.
Wanneer de bevelvoerder daartoe besluit (er is dan dus geen sprake van een
voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan de alarmcentrale.

Prioriteit 2 (noodzaak om ter plaatse te komen)
Een uitruk zonder dringende taak, maar met een noodzaak om ter plaatse te
komen waarbij gebruik gemaakt mag worden van de vrijstelling die de minister
van Verkeer en Waterstaat aan de brandweer verleend heeft met het oog op het
uitvoeren van haar in artikel 1 van de Brandweerwet 1985 opgedragen
werkzaamheden1 (er is dan geen sprake van een voorrangsvoertuig).



http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/PublishingImages/Paginas/Kenniscentrum-Voorrangsvoertuigen/2003-Brancherichtlijn-Optische-en-Geluidssignalen-Brandweer.pdf


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #131 Gepost op: 28 juli 2016, 13:58:44
Citaat van: Heftrucker link=msg=1439208 date=1469706751
Ik denk dat Tower-Ladder een probleem heeft als ie zijn toeter uitlaat tijdens een P1 rit en een ongeval krijgt.
Met uitleggen alleen kom je er dan niet vanaf.....
Je bent alleen een voorrang vragend voertuig als je en je herrie en je blauw aan hebt staan.

Tower-Ladder heeft groot gelijk. Je mag verwachten van professionals dat ze verstand gebruiken. Als er geen overig verkeer is waar je voorrang aan kan of hoeft te vragen hoef je geen sirene aan te zetten.

Er is zelfs overdag geen noodzaak om constant de sirene aan te houden, als je gewoon vlot genoeg door kan rijden tijdens je spoedrit kan het ook zonder de sirene. In de nacht als je weet dat de meeste burgers slapen ga je ze niet wakker maken omdat je je gezonde verstand geen voorrang meer durft te geven als hulpverlener.

https://www.youtube.com/watch?v=KG4wvG5feMs


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #132 Gepost op: 28 juli 2016, 13:59:30
Het zwaait een beetje af naar discussies die elders op het forum ook gevoerd worden. 98uiye

Ik ben benieuwd of er een filmpje vanaf het begin is. In de fotoserie zie in ik foto's van brand- en rookontwikkeling welke ik graag in een tijdslijn zou willen zien. Kan ze nog niet echt op volgorde plaatsen. Wellicht dat er nog meer beeldmateriaal komt.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #133 Gepost op: 28 juli 2016, 14:10:56
Citaat van: slengske link=msg=1439211 date=1469706910
Prioriteit 1 (dringende taak)
Een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is van
een dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn.
De uitrukkende voertuigen hebben toestemming van de alarmcentrale om zich als
voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een voertuig is
bevoegd om te beslissen om geen gebruik te maken van deze toestemming.

Wanneer de bevelvoerder daartoe besluit (er is dan dus geen sprake van een
voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan de alarmcentrale.

Volgens mij bedoelt Tower Ladder dit.  Als er 's nachts geen overig verkeer is, kan de boel uit. Direct in het begin van het filmpje zie je ook een HV richting stoplicht rijden en de zwaailichten weer uitdoen als er verkeer van rechts komt.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #134 Gepost op: 28 juli 2016, 14:13:11
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439199 date=1469704377
Kennelijk ben jij nog geen stuurman. Maar Prio 1 MAG je met sirene en blauw rijden het MOET niet. Dus als er geen verkeer is kan je met prio 2 dezelfde opkomsttijd halen. Juist dat automatisme van Prio 1 dan zal ik ook laten horen aan iedereen dat ik met de brandweerauto mag rijden is nou niet echt bevordelijk voor de verstandhouding met burgers die morgen gewoon weer vroeg naar te werk moeten en graag willen slapen.

Ik snap niet waarom mensen zich hier druk om maken. Dat je ' s nachts  wakker wordt van sirenes komt echt niet zoveel voor. Het is niet elke dag, misschien hooguit 1 keer per jaar dat de gemiddelde burger dat meemaakt. En wat denk je van alle andere geluiden waar je wakker van kan worden?

Supermarkten branden eigenlijk nauwelijks af. Dat kwam vroeger veel vaker voor. Dus ja die ene keer dat je wakker wordt van sirenes lijkt me niet onoverkomelijk.


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Reactie #135 Gepost op: 28 juli 2016, 14:13:25
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439199 date=1469704377
Kennelijk ben jij nog geen stuurman. Maar Prio 1 MAG je met sirene en blauw rijden het MOET niet. Dus als er geen verkeer is kan je met prio 2 dezelfde opkomsttijd halen. Juist dat automatisme van Prio 1 dan zal ik ook laten horen aan iedereen dat ik met de brandweerauto mag rijden is nou niet echt bevordelijk voor de verstandhouding met burgers die morgen gewoon weer vroeg naar te werk moeten en graag willen slapen.

Echt waar joh? Brandweerauto voorbij, omdraaien en 5 minuten later weer verder slapen  ::)

Over nagedacht dat er nogal wat vrijwilligers staan, die de volgende dag ook weer naar hun werk moeten? Had je maar een andere hobby moeten kiezen hoor ik je zeggen. Klopt, maar ze staan er wel, ik stond er ook en zit nu weer fris en fruitig op mijn werk. Moet je per sé met die toeters door het dorp? Misschien niet, maar als er wat gebeurt worden er hier op het forum weer allerlei wetteksten bijgehaald die aantonen dat de chauffeur toch echt zijn zwaailichten EN sirenes aan had moeten zetten en staat de chauffeur voor het hekje. Kortom, eigenlijk is het dus nooit goed.  98uiye Oh, trouwens... Het deel van het filmpje is de stoet die over een kruispunt rijdt, de rest van de rit stonden de toeters voornamelijk uit (kan ik zeggen als bijrijder van één van de voertuigen)!

Dan de toeschouwende brandweermensen. Wellicht goed voor de beeldvorming dat het filmpje begint als de inzet al ongeveer een uur bezig is. Ik ben ter plaatste geweest (WTS Zaanstad), wij zijn al in een relatief vroeg stadium gealarmeerd en ik heb daardoor redelijk wat porto/mobiverkeer meegekregen. Er is door meerderen eenheden een intensieve binneninzet gedaan, maar deze is door hitte, onoverzichtelijke situatie en instortingen afgebroken. Er is toen overgeschakeld naar defensief buiten en heeft het nog best lang geduurd voordat de brand zich in het stadium bevond die je in het filmpje ziet. De brand heeft zich binnen relatief onzichtbaar fors ontwikkeld en is toen in korte tijd uitslaand geworden. De autospuiten die je in het filmpje ziet, zijn de eerste eenheden. Deze staan dus na de binnenaanval en omschakeling naar defensief buiten waarschijnlijk even uit te rusten en zijn daarna weer ingezet. Dat er verder nogal wat officieren en functionarissen rondliepen zal ik niet ontkennen, maar over de nut en noodzaak daarvan kan ik niets zeggen, daarvoor ontbreekt het bij mij aan voldoende kennis van de procedures omtrent opschaling in de regio. ;)

En dan de foto. Dit is een OVD die met de tablet van het OVD voertuig foto's maakt. Heb je er al eens over nagedacht dat deze in een later stadium bijzonder goed van pas kunnen komen bij bijvoorbeeld brandonderzoek of tijdens opleidingen?  O0

Ik hoop dat ik je mening en conclusie, die je naar aanleiding van een 15 minuten durend filmpje van een beperkt deel en beperkte tijd van de inzet hebt gevormd, wat heb kunnen bijstellen!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #136 Gepost op: 28 juli 2016, 14:17:17
Citaat van: Koelman link=msg=1439221 date=1469708005
Over nagedacht dat er nogal wat vrijwilligers staan, die de volgende dag ook weer naar hun werk moeten? Had je maar een andere hobby moeten kiezen hoor ik je zeggen. Klopt, maar ze staan er wel, ik stond er ook en zit nu weer fris en fruitig op mijn werk.

Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Reactie #137 Gepost op: 28 juli 2016, 14:22:58
Citaat van: oma link=msg=1439224 date=1469708237
Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.

Daar heb je oma weer, die zoals vaker weer compleet uit de bocht vliegt en meteen alle vrijwilligers afschildert als sneue hobbyisten. Ik vraag me af en toe oprecht af waar al die frustratie bij jou vandaan komt? Waar is dit toch allemaal voor nodig? Bijzonder ongezonde manier van discussiëren. Er wordt hier weer een beeld geschetst alsof er tientallen brandweervoertuigen met een heleboel herrie kriskras door het dorp heen scheuren om vooral zoveel mogelijk burgers wakker te maken... En dat naar aanleiding van een fragment van 2 minuten waarbij je 3 auto's met sirenes aan over een kruispunt ziet rijden!


quiqsilver

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #138 Gepost op: 28 juli 2016, 14:28:35
Citaat van: oma link=msg=1439224 date=1469708237
Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.


Wat een ongelofelijk waardeloze opmerking.......


Deze voorgaande discussie laat maar weer eens zien dat er teveel filmpjes zonder context geplaatst worden, waarna
er een paar toetsenbord tijgers eindeloos over kunnen doorzeveren.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #139 Gepost op: 28 juli 2016, 14:33:32
In het verleden zijn er juist aanrijdingen geweest met brandweervoertuigen die met alleen blauw-blauw over een kruising reden, 's nachts. Zo kan ik me een zware aanrijding tussen een adembeschermingsvoertuig en een personenauto herinneren, in Den Haag.

De wet is duidelijk op dat punt. De lessen die geleerd zijn uit het verleden ook. Wie zijn nu meer de 'sneue hobbyisten' ? Juist zelfreflectie en het vermogen om te leren uit tragedies in het verleden zijn m.i. kenmerken van volwassenheid.

Ik woon in groot Den Haag. Ik denk dat ik gemiddeld wel 4 tot 5 keer per nacht sirenes zou kunnen horen (als ik niet af en toe lekker diep zou slapen). Net zoals je in een grote stad treinen hoort, of vrachtwagens die aan het lossen zijn bij een supermarkt.

Peen
Redacteur van