Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 99002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #150 Gepost op: 28 juli 2016, 17:18:39
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439262 date=1469713958
Geen onzin posten, als je het je niet kan herinneren moet ie het ook niet plaatsen >:(
De AB reed met zwaaIlicht EN sirene.
Ah tjek. Ik heb zitten zoeken, maar kon het niet terugvinden. Het stond me bij dat het met alleen blauw-blauw was.

Maar: ik geloof je onmiddelijk.

Peen
Redacteur van


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #151 Gepost op: 28 juli 2016, 20:45:00
Ik snap niet waarom mensen zich hier druk om maken. Dat je ' s nachts  wakker wordt van sirenes komt echt niet zoveel voor. Het is niet elke dag, misschien hooguit 1 keer per jaar dat de gemiddelde burger dat meemaakt.
Ik denk dat je het hier over een klein dorpje hebt? In steden, zeker rond het centrum, kan je best je bed uitgetoeterd worden.
Jammer dan. Ik woonde tussen een brandweerkazerne, 2 politiebureau's, een ambulancepost en een academisch ziekenhuis in. Regelmatig wakker geworden door de herrie maar omdraaien en verder slapen (of voorheen de scanner aan om te ontdekken wat je had gemist.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #152 Gepost op: 28 juli 2016, 23:05:51
MAn man man... ik had mijzelf voorgenomen om niet te gaan reageren.  Iedereen is hier natuurlijk plaatselijk enorm goed bekend met de N244 N247 en het dorp Volendam in ?

Binnen de bebouwde kom van Volendam vind ik het niet meer dan normaal dat men met O&G rijdt. Enorm veel zijstraatjes en voertuig bewegingen en mensen op straat vanaf een uur of 0400 uur. Dus dan risico gaan nemen om 0300 of 0400 omdat je dan rekening moet gaan houden of er mensen misschien wel wakker worden ? Lekker verhaal voor de rechter als je een aanrijding hebt met alleen je blauwe lampjes aan : Ja edelachtbare maar ik wilde de rest van de bewoners niet wakker maken. Daarom had ik alleen de blauwe lampen aan en niet de sirene. Gezondboerenverstand is prima. Maar de richtlijn laat niet heel veel ruimte. Voorrangsvoertuig ben je alleen met de hele zooi aan en anders niet.

Ik vind het verder erg jammer dat er in termen van sneue hobbyisten wordt gesproken. Past niet bij de duscussie en volgens mij ook niet bij dit forum. Maar ja. Wie ben ik... ::) 98uiye
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #153 Gepost op: 29 juli 2016, 00:00:22
Ik hoor ook wel eens sirenes 's nachts en irriteer mij daar enorm aan. Dat duurt meestal een paar seconden totdat ik wakker genoeg ben om te begrijpen wat die herrie is. ;)
Ik begrijp het juridische aspect, maar ook ik vind gezond verstand ook best belangrijk.
Het hangt wat mij betreft van de melding af. Is het al de zoveelste automatische brandmelding in een bedrijfspand op locatie X dan zou de overweging kunnen zijn om zonder OGS tp te gaan. Ik woon in Amstelveen en de VRI's staan netjes met lussen afgesteld. De kans dat een andere auto je groene licht afpakt is klein.
Bij melding van een daadwerkelijke brand zie ik geen reden om niet volledig met OGS te gaan rijden.

Maar volgens mij doen ze dat prima in Amstelveen. Wordt zeer zelden wakker.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #154 Gepost op: 29 juli 2016, 00:05:36
Citaat
MAn man man... ik had mijzelf voorgenomen om niet te gaan reageren.  Iedereen is hier natuurlijk plaatselijk enorm goed bekend met de N244 N247 en het dorp Volendam in ?
Ja ik kom er wel, en ken de collega's van Volendam ook. En daarbij praat ik niet over het dorp in, maar de video opnames die er getoond waren op de buitenwegen. Maar als jullie graag minuten lang met die tweetonige hoorn willen rijden terwijl er geen kruisend verkeer of meerijdend of tegemoetkomend verkeer is prima toch. Ik zeg alleen dat je die stukken ook zonder OGS kan rijden, scheelt niks in opkomsttijd, want veel harder ga je echt niet rijden door de blauwe lampen en sirene op die wegen daar.
En waarom gaat een piketvoertuig of een manschappen bus met prio 1 ter plaatse als het sein "afbrand scenario" al gegeven is?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #155 Gepost op: 29 juli 2016, 00:09:31
Citaat
Je kan in Den Haag ook niet met zekerheid vast stellen of de adembeschermingswagen geen aanrijding zou hebben gehad als de sirene ook aan had gestaan ipv alleen het zwaailicht.
Voertuig van de brandweer voerde alle signalen, en reed door een groen verkeerslicht. Het kruisende voertuig was volgens getuigen betrokken bij een soort race met een ander voertuig met jongelui en zou door het rode licht gereden zijn.
Tragisch ongeval waar het wel of niet voeren van de sirene geen verschil zou hebben gemaakt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #156 Gepost op: 29 juli 2016, 00:09:41
Citaat van: Sven82 link=msg=1439388 date=1469743222
Ik woon in Amstelveen en de VRI's staan netjes met lussen afgesteld. De kans dat een andere auto je groene licht afpakt is klein.
Bij melding van een daadwerkelijke brand zie ik geen reden om niet volledig met OGS te gaan rijden.

Met deze twee zinnen heb je al een grote kans dat het dus wel fout gaat. Voorbeeldje: de TS stuift met een P1 melding op een kruispunt af en rijdt, volgens de richtlijn, 20 km te hard. De lussen en de reaktie van de verkeerslichten is berekend op de maximumsnelheid. Groot is de kans dat de TS of net groen krijgt of nog rood heeft als hij de kruising oprijdt. Toevallig, de kleine kans van jou, springt het licht helemaal niet op groen want op de kruisende weg reed iemand net wat eerder over de lus.

Citaat van: Sven82 link=msg=1439388 date=1469743222

Maar volgens mij doen ze dat prima in Amstelveen. Wordt zeer zelden wakker.
Zie je wel dat je er gewend aan raakt?  98uiye

Ik zou, zeker in Amstelveen, eerder wakker worden van een vliegtuig dat te laag overkomt dan van toeters en bellen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #157 Gepost op: 29 juli 2016, 00:12:26
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439390 date=1469743536
Ja ik kom er wel, en ken de collega's van Volendam ook. En daarbij praat ik niet over het dorp in, maar de video opnames die er getoond waren op de buitenwegen. Maar als jullie graag minuten lang met die tweetonige hoorn willen rijden terwijl er geen kruisend verkeer of meerijdend of tegemoetkomend verkeer is prima toch. Ik zeg alleen dat je die stukken ook zonder OGS kan rijden, scheelt niks in opkomsttijd, want veel harder ga je echt niet rijden door de blauwe lampen en sirene op die wegen daar.
En waarom gaat een piketvoertuig of een manschappen bus met prio 1 ter plaatse als het sein "afbrand scenario" al gegeven is?

Ik heb geen flauw id. Jullie zou ik niet zo snel zeggen. Ik ben niet meer actief als BM bij de rode tak. Gezond Boeren Verstand prima. Volgens mij hebben de meeste dat ook wel. Getuige het feit dat er op de 244 alleen blauwe lampen worden gevoerd en bij de kruising ook de herrie erbij. Ik heb (veel van het hetzelfde) het filmpje niet afgekeken. De een doet het wel (de boel uit en aan zetten) de andere zet het aan en uit als ze tp zijn... Tja. Voor beide is iets te zeggen.

Je laatste argument overigens ben ik het volledig mee eens. Als de noodzaak er niet meer is om prio 1 te rijden...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #158 Gepost op: 29 juli 2016, 11:59:19
Met deze twee zinnen heb je al een grote kans dat het dus wel fout gaat. Voorbeeldje: de TS stuift met een P1 melding op een kruispunt af en rijdt, volgens de richtlijn, 20 km te hard. De lussen en de reaktie van de verkeerslichten is berekend op de maximumsnelheid. Groot is de kans dat de TS of net groen krijgt of nog rood heeft als hij de kruising oprijdt. Toevallig, de kleine kans van jou, springt het licht helemaal niet op groen want op de kruisende weg reed iemand net wat eerder over de lus.
Zie je wel dat je er gewend aan raakt?  98uiye

Ik zou, zeker in Amstelveen, eerder wakker worden van een vliegtuig dat te laag overkomt dan van toeters en bellen.
Dan moet de brandweer dus langzamer op de kruising afrijden. Moet ook met OGS bij een rood licht, dus ruimte genoeg om desnoods tot stilstand te komen.

Vliegtuigen ben ik aan gewend. Die ene brandweerwagen in het jaar is een niet zo regulier geluid en vooral om 4 uur 's nachts voor een vroege dienst het niet meest welkome geluid. Het meest wakker wordt ik overigens van al het licht. Van m'n smartphone. Omdat ik toch even op internet check waar de brandweer voor uitrukt. ;)
Het gaat om de balans. Uiteindelijk is de chauffeur verantwoordelijk en ik ga er vanuit dat slapende inwoners niet bovenaan zijn of haar lijstje staat bij het maken van de afweging. En terecht.


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #159 Gepost op: 30 juli 2016, 15:00:37
Citaat van: oma link=msg=1439273 date=1469717590
Ik heb al moeite met de term brancherichtlijn. De supermarktbranche, de escortbranche en de brandweerbranche?

Gezond verstand gebruiken hoort inderdaad te vigeren. De meldkamer geeft de prioriteit aan, bij de hoogste prioriteit mag men gebruik maken van zwaailicht en sirene. Het zegt niet als iets mag het dan ook moet.

Uiteindelijk beslist de bestuurder van het voertuig zelf of hij zwaailicht en sirene gebruikt. Ook al geeft de meldkamer geen toestemming of zeggen ze het niet. De bestuurder beslist en is verantwoordelijk.

Woninginbraak is prio 1. Gaan we dan rijden met toeters en bellen? Ja, tot dat we ergens in de buurt komen waar het heeft plaats gevonden/
Aanrijding met letsel is prio 1. Gaan we dan rijden met toeters en bellen? Ja, ondanks dat we geen toestemming krijgen voor het voeren van.
Winkeldief minderjarig persoon is prio 1? Gaan we rijden met toeters en bellen? Nee. Het liefst wachten we daar mee.

Is het gezond verstand? Joah, denk het wel. Is het ervaring? Weet eigenlijk wel zeker. Als jij in jouw gebied weet van, goh het is tussen zo laat en zo laat, druk op die weg dan maak ik gebruik van mijn vrijstelling.

Citaat van: oma link=msg=1439273 date=1469717590
Tower-ladder heeft aangegeven dat het eerder genoemde Haagse adembeschermingsvoertuig betrokken raakte bij een zware aanrijding zowel zwaailicht en sirene had aanstaan. Ik vind dat de politie en openbaar aanklager de aanrijding behoren te onderzoeken en de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft.

Er zal een onderzoek plaats vinden. alleen zijn er procedures voor. Zware aanrijding. Letsel of geen letsel of erger? Als dat er niet zal er geen uitgebreid onderzoek plaats vinden. Wel letsel of erger? Dan wel een uitgebreid onderzoek. Vaak is het schadeformulier al genoeg, ondanks dat de auto's misschien wel total-los zijn.
Alleen de artikel 6 wvw zaken gaat een rechter over.  

Citaat van: oma link=msg=1439273 date=1469717590
Je kan je namelijk aan alle regeltjes van de brancherichtlijn houden bijvoorbeeld met 20 km/u door het rode verkeerslicht rijden. Het kan nog steeds onverstandig zijn op sommige kruisingen in druk stadsverkeer. Ik ga op sommige kruispunten waarvan ik weet dat er vaak mensen veel te hard door groen verkeerslicht komen zeilen eerst stilstaan zodra ik door het rode verkeerslicht ben gereden met zwaailicht en sirene aan. Het komt er op neer dat ik even een paar seconden tijd neem om mij te laten zien op het kruispunt, ik zelf goed naar links en rechts gekeken heb voor ik weer optrek. Het conform brancherichtlijn met max. 20 km/u door rood rijden is dus niet per definitie je gezonde verstand gebruiken.

Wordt ook geleerd in de rijopleiding.

Zonder toeters en bellen, alleen op de vrijstelling:
https://www.youtube.com/watch?v=fey0caXLpeg
EnricoVeilig

Met toeters en bellen:
https://www.youtube.com/watch?v=YHiUCY5aBq8
EnricoVeilig
Groeten,  Tazbrw