Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 98642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #160 Gepost op: 30 juli 2016, 22:46:41
Tazbrw,

ik neem aan dat de opleiding anders is voor een BRW chauffeur?
Althans, dat kan ik mij wel als zodanig voorstellen.
Immers, een BRW chauffeur hoeft niet op een stille wijze naar een woninginbraak toe om een evt verdachte niet af te schrikken.
Ik zou mij dus kunnen voorstellen dat de brancherichtlijn voor OGS rijden voor hen en Ambulancechauffeurs anders is dan voor een Politiechauffeur....


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #161 Gepost op: 30 juli 2016, 23:00:25
Citaat van: Heftrucker link=msg=1439701 date=1469911601
Tazbrw,

Immers, een BRW chauffeur hoeft niet op een stille wijze naar een woninginbraak toe om een evt verdachte niet af te schrikken.
Ik zou mij dus kunnen voorstellen dat de brancherichtlijn voor OGS rijden voor hen en Ambulancechauffeurs anders is dan voor een Politiechauffeur....
Volgens mij is dat niet zo. De politie zal gebruik maken van de vrijstelling. Voor het rijden met OGS zal voor alle takken de zelfde richtlijn gelden. Ik zou mij niet voor kunnen stellen dat een TS met een hogere snelheid door rood maf rijden dan een ambulance.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #162 Gepost op: 30 juli 2016, 23:05:08
Bert, laat ik het duidelijker stellen: Een BRW voertuig zou bij een P1 rit (of een Ambu met een A1 rit) niet snel de OGS uitzetten omdat ze het ongeval stilletjes moeten benaderen.
Ik kan mij dus voorstellen dat zij DAAR dus geen vrijstelling voor hebben (waar de Politie die wel heeft)...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #163 Gepost op: 31 juli 2016, 00:10:53
Citaat van: Heftrucker link=msg=1439705 date=1469912708
Bert, laat ik het duidelijker stellen: Een BRW voertuig zou bij een P1 rit (of een Ambu met een A1 rit) niet snel de OGS uitzetten omdat ze het ongeval stilletjes moeten benaderen.
Ik kan mij dus voorstellen dat zij DAAR dus geen vrijstelling voor hebben (waar de Politie die wel heeft)...
Dat klopt maar daarom zijn de eisen van de opleiding niet anders.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #164 Gepost op: 31 juli 2016, 00:37:59
Citaat van: Bert65 link=msg=1439702 date=1469912425
Volgens mij is dat niet zo. De politie zal gebruik maken van de vrijstelling. Voor het rijden met OGS zal voor alle takken de zelfde richtlijn gelden. Ik zou mij niet voor kunnen stellen dat een TS met een hogere snelheid door rood maf rijden dan een ambulance.

Negatief.

Elke discipline kent zijn eigen brancherichtlijn. Daar zitten bepaalde nuanceverschillen tussen. In de richtlijn OGS zijn maxima beschreven, de verschillende branches kunnen hierbinnen hun eigen eisen opstellen. Verschillen zitten met name in max. snelheden: Politie 40+ met uitzondering,  ambulance 40+, brandweer 20+.
Rood licht is volgens mij vergelijkbaar: max. 20km/u en mogelijkheid tot tijdig stoppen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #165 Gepost op: 31 juli 2016, 00:40:26
Citaat van: Heftrucker link=msg=1439705 date=1469912708
Bert, laat ik het duidelijker stellen: Een BRW voertuig zou bij een P1 rit (of een Ambu met een A1 rit) niet snel de OGS uitzetten omdat ze het ongeval stilletjes moeten benaderen.
Ik kan mij dus voorstellen dat zij DAAR dus geen vrijstelling voor hebben (waar de Politie die wel heeft)...

Klopt. Politie heeft ook zonder OGS vrijstelling volledig RVV. Ambulance en brandweer alleen met OGS, met dien verstande dat zij ook zonder beperkte vrijstelling hebben
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #166 Gepost op: 31 juli 2016, 12:19:22
Dank u voor de uitleg  O0


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #167 Gepost op: 31 juli 2016, 13:22:29
Citaat van: Rhonus link=msg=1439713 date=1469918426
Klopt. Politie heeft ook zonder OGS vrijstelling volledig RVV. Ambulance en brandweer alleen met OGS, met dien verstande dat zij ook zonder beperkte vrijstelling hebben

Weer wat geleerd! Bedankt!
Groeten,  Tazbrw


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #168 Gepost op: 31 juli 2016, 16:45:51
Klopt. Politie heeft ook zonder OGS vrijstelling volledig RVV. Ambulance en brandweer alleen met OGS, met dien verstande dat zij ook zonder beperkte vrijstelling hebben
Ik heb net even het schrijfsel van de minister doorgebladerd. Zoals ik het lees, valt de beperkte vrijstelling erg tegen. Zeker als ik punt 6 lees dat de betekenis van een negenlichtenoog (als gebruik wordt gemaakt van een lijnbusbaan ) gewoon gevolgd dient te worden. Wel handig dat je vrijstelling hebt voor het lopen op de snelweg.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #169 Gepost op: 31 juli 2016, 17:01:42
Zeker handig,  anders wordt hulp verlenen op de A2 bij een ongeval best lastig.

De beperkte vrijstelling is voor zaken die (nog) niet levensbedreigend zijn.  Het zorgt er voor dat we terplaatse kunnen komen. En daarvoor voldoet het. Als het onvoldoende blijkt, hebben we blijkbaar haast en dan gaat het blauw erop en hebben we dus weer de volledige vrijstelling. Wachten voor het negenoog is dus prima. Als ik daar niet op kan wachten heb ik twee "magische knopjes". Kan mijn collega weer gezellig even met de centralist babbelen. Niks mis mee.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)