Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 98675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #20 Gepost op: 8 september 2011, 19:16:42
Dè laatste jaren mag er steeds minder; wigwag koplampen, flitsers in de spiegel, blauwe lampen aan de zijkant, flister wat maar niet van de grond komt... Kan nog wel ff doorgaan!
Als we in het steeds intensiver wordende verkeer steeds minder mogen opvallen, komen we wellicht ooit wél op cijfers zoals gesteld door bovenstaande persoon.
Én dan hebben we het nog niet eens gehad over die belachelijke sirene.
Ik ga emigreren naar New York! Veel herrie op die rijdende kerstbomen:-) c

Er mag juist meer dan vroeger. Veel zaken die je noemt mochten niet, maar zijn nu geformaliseerd.

Wat mij wel opvalt met de nieuwe led-verlichting, is dat de zichbaarheid soms inderdaad beduidend minder is dan vroeger. Wat mij ook opvalt is dat er een enorm kwaliteitsverschil zit tussen "blauwe bakken" van het ene soort en "blauwe bakken" van het andere soort. Dat zal wel weer met geld, of zo, te maken hebben.


sylvester1986

  • Gast


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 10 september 2011, 18:24:35
Wat mij ook opvalt is dat er een enorm kwaliteitsverschil zit tussen "blauwe bakken" van het ene soort en "blauwe bakken" van het andere soort. Dat zal wel weer met geld, of zo, te maken hebben.

Niet alleen tussen verschillende bakken, ook in dezelfde bak met dezelfde opzet zitten verschillen. Op mijn bureau rijden bijvoorbeeld 2 Tourans met Vista. Beide hebben het nieuwe patroon. Toch zie ik de ene niet goed als er een beetje zon op staat en is dan ander heel goed zichtbaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #23 Gepost op: 11 september 2011, 22:59:24
Dit dus :-\
Motoragent komt om het leven

Zeer triest, en daarom zou ik als hulpverlener niet met prio 1 willen rijden voor een dier

(excuses als mensen hier aanstoot aan nemen, maar het sterkt mij wel in mijn mening zoals ik deze heb verwoord in het begin van dit topic)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #24 Gepost op: 15 september 2011, 20:01:54
Hoe vaak komt het daadwerkelijk voor dat je met toeters en bellen op pas wordt gestuurd om een dier te redden? Dit klinkt alsof dat zeer regelmatig voorkomt, maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 15 september 2011, 20:13:19
Dit topic is afgesplitst vanuit een ander lopend topic, vandaar misschien je verwarring:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54974.msg921503#msg921503

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7543.msg921412#msg921412

Hoe vaak komt het daadwerkelijk voor dat je met toeters en bellen op pas wordt gestuurd om een dier te redden? Dit klinkt alsof dat zeer regelmatig voorkomt, maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #26 Gepost op: 5 december 2011, 18:24:41
Beste lezers en lezeressen,
Ik zie weleens filmpjes waarin hulpverleningsvoertuigen weinig ruimte krijgen (door wat voor reden dan ook).
Ook heb ik met mijn eigen ogen dit ook weleens gezien in het verkeer.

Hoe gaan de hulpverleners er mee om? Of hoe hoor je daar mee om te gaan?
Zij er bepaalde trainingen of cursussen voor?

Naar mijn mening lijkt het mij enorm frustrerend als je met spoed (levensbedreigend) TP wilt komen, maar het lukt niet om dit snel te doen omdat er auto's of wat dan ook niet (lees niet goed) aan de kant gaan.

Hoe denken jullie hierover?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb neergezet, want mijn uitleg is niet altijd even duidelijk. (mijn excuus alvast hiervoor) e050
M.v.g.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 5 december 2011, 22:25:47
In de rijopleiding wordt dit zeer zeker meegenomen, ook aan de hand van beeldmateriaal. Hoe ga je hier mee om als hulpverlener? Tja, je zucht maar eens, je zelf boos maken heeft ook weinig nut is alleen maar slecht voor je zelf.
Betreft het een structureel probleem zoals parkeren, dan kun je de politie daar over inseinen. Zij zijn uiteindelijk, samen met de gemeente de aangewezen personen om er iets aan te gaan doen.
Wij hebben vorig jaar al eens met de TS samen met de wijkagent, Commandant en de burgemeester en de gemeentesecretaris een rondje gereden. En dan met name door de straatjes waar je zeker in de avond en nachturen (iedereen thuis) bijn niet door heen kan komen.
Dat heeft een duidelijk beeld gegeven bij zowel de politie als de gemeente en zodoende kon de politie gericht gaan handhaven. O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 5 december 2011, 22:31:54
Bij een echte spoedmelding in een krap straatje sneuvelen er ook wel eens spiegels enzo, geloof me......  ;)


Beste lezers en lezeressen,
Ik zie weleens filmpjes waarin hulpverleningsvoertuigen weinig ruimte krijgen (door wat voor reden dan ook).
Ook heb ik met mijn eigen ogen dit ook weleens gezien in het verkeer.

Naar mijn mening lijkt het mij enorm frustrerend als je met spoed (levensbedreigend) TP wilt komen, maar het lukt niet om dit snel te doen omdat er auto's of wat dan ook niet (lees niet goed) aan de kant gaan.

VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #29 Gepost op: 6 december 2011, 01:12:11
Even voor een ieder hier op deze topic een gewetens vraag:

Ooit tijdens de rijlessen (voor het behalen van uw rijbewijs) een volg of stop teken gehad óf geconfronteerd met een auto met OGS?

Die kans is heel klein, dus is de volgende vraag is welke automobiloot weet wat hij moet doen als hij daarmee geconfronteerd wordt?

De risico's bij het rijden met OGS zijn groot, heel groot! En elke rit die ik met OGS maak heeft maar 1 doel: heel huids aan te komen.
Maar om zo simpel (sorry  e050) te zijn en te zeggen dat een dierenleven een OGS niet waard is.... NEE! dat gaat mij te ver. Laten we even heel simpel en zwart/ wit zijn: Elke door rijksoverheid aangewezen hulpdienst mag met OGS rijden en elke rijschool moet verplicht worden zijn leerlingen te leren daarmee om te gaan. Dat zal een hoop ellende schelen!

Het is nog steeds zo dat een burgerrijbewijs onbeperkt verlengd kan worden, zonder dat daarvoor ook maar welke test afgelegd moet worden. Als OGS chauffeur moeten we steeds meer testen afleggen om gecertificeerd te blijven, maar als die duizenden/ miljoenen weggebruikers niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan is de grote vraag of het aantal ongevallen dan wel af zal nemen? Dus waar ligt het probleem nou? ??? 1 OGS voertuig tegen xxx bugervoertuigen per vierkante kilometer.

Aldus moppersmurf
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens