Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 98688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #30 Gepost op: 6 december 2011, 02:26:50
Bij een echte spoedmelding in een krap straatje sneuvelen er ook wel eens spiegels enzo, geloof me......  ;)

Het is al weer een behoorlijk aantal jaren geleden, dat wij ons met de eerste uitruk op een versmald weggedeelte -met stopverbod- klem reden op een auto die langs het water geparkeerd stond. Na bij de ac geverifieerd te hebben of de oorspronkelijke melding (binnenbrand en kind waarschijnlijk nog binnen) nog steeds van kracht was, de chauffeur opdracht gegeven om door te rijden.
Vervolgens de ac gevraagd om politie en takelwagen ter plaatse te sturen, want de auto ging kopje onder. Ter plaatse gekomen bleek het kind ergens buiten te spelen en was een straal hd voldoende.
Het heeft me naderhand heel wat schrijfwerk gekost....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 6 december 2011, 16:50:35
Het is al weer een behoorlijk aantal jaren geleden, dat wij ons met de eerste uitruk op een versmald weggedeelte -met stopverbod- klem reden op een auto die langs het water geparkeerd stond. Na bij de ac geverifieerd te hebben of de oorspronkelijke melding (binnenbrand en kind waarschijnlijk nog binnen) nog steeds van kracht was, de chauffeur opdracht gegeven om door te rijden.
Vervolgens de ac gevraagd om politie en takelwagen ter plaatse te sturen, want de auto ging kopje onder. Ter plaatse gekomen bleek het kind ergens buiten te spelen en was een straal hd voldoende.
Het heeft me naderhand heel wat schrijfwerk gekost....
Maar jullie hadden jullie zelf wel netjes ingedekt door nogmaals navraag te doen bij de RAC over de zeer dringende noodzaak van jullie snelle terplaatse zijn. Dat achteraf het mee viel is alleen maar om blij mee te zijn. Die schade aan die auto is minder erg. O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #32 Gepost op: 6 december 2011, 18:18:36
Naar mijn mening lijkt het mij enorm frustrerend als je met spoed (levensbedreigend) TP wilt komen, maar het lukt niet om dit snel te doen omdat er auto's of wat dan ook niet (lees niet goed) aan de kant gaan.

Ik kan mij er heel druk over gaan maken maar zin heeft het niet. Ik ken wel wat collega's die zich er wel druk over maken en daarbij ook geneigd wordt risico's nemen die niet nodig zijn. Ik kom liever wel te plaatse en dan maar 10 seconden later dan totaal opgefokt en 10 seconden eerder.

Ik kan mij er wel aan irriteren dat mensen niet spiegelen of je vol in het gezicht aankijken terwijl je een kruising op komt rijden maar vervolgens gewoon doodleuk vlak voor je langs doorrijden. Dan weet je gewoon dat ze je gezien hebben maar ze rijden toch door :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #33 Gepost op: 6 december 2011, 18:50:06
Ik denk dat een groot deel van het "extra" gevaar niet direct in het voertuig ligt welke met OGS rijdt, het grootste gevaar zit in de weggebruikers die niet weten hoe daar mee om te gaan / om wensen te gaan. Tweede is een gebrek in de burger rijopleiding, ik heb OGS voertuigen alleen in een theorieboek gezien en pas 4 jaar na het behalen van mijn rijbewijs er voor het eerst mee te maken gekregen. Ik hoop dat er inmiddels bij de rijscholen wat veranderd is er zijn op internet tenslotte genoeg filmpjes te vinden van situaties met OGS voerende voertuigen.

Ik zal zelf altijd een tegemoedkomend voertuig met OGS laten merken dat ik hem heb gezien middels een seintje groot licht en vervolgens ruimte maken, Achteropkomend is het een ander verhaal, soms zijn ze er gewoon zo maar zeker met de huidige twee toon en de verkeersdrukte ik spiegel behoorlijk veel maar in de laatste 6 maanden is het me toch twee keer "gelukt" een achter op komende ambu te missen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #34 Gepost op: 6 december 2011, 20:24:26
Deze week nog weer een geweldig voorbeeld daarvan... zieke patient achterin, met A1 naar de shockroom van een groot traumacentrum onderweg met de dokter van het MMT erbij, en ik sta dus gewoon achter een auto die voor rood staat, rechts een paal, links een stoplicht en een hoge middengeleider, en iemand die de voet niet van de rem haalt.... MMT heeft me ingehaald en de auto voor me met handsignalen moeten overhalen om door rood te rijden.... :-X


En nu de quizvraag: geslacht en leeftijd... :P


V, 65/70
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #35 Gepost op: 6 december 2011, 20:27:25
En nu de quizvraag: geslacht en leeftijd... :P


V, 65/70

Ach, wat zal ik er van zeggen, maar je heb wel gelijk.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 6 december 2011, 20:42:47
Heel soms heb je spoedritjes die van begin tot eind super gaan, alles en iedereen werkt mee... Maar bij vrijwel alle ritten heb je er wel ''tamme eenden''tussen zitten die nooit spiegelen, of geen richting aangeven, de verkeerde kant opduiken, je niet zien en / of horen, op de rem gaan staan waar het niet kan of juist totaal niet wenselijk is, in paniek raken, hard voor je uit gaan rijden zodat je niet alleen het verkeer om je heen in de gaten moet houden, maar ook die doodrijder voor je, noem het maar op...en soms kun je inderdaad toeteren en seinen wat je wilt, het blijft gewoon onverstoorbaar met 2 knuistjes aan het stuur, inclusief dikke bril, over het dashboard staren.... op 98% van dit soort situaties kun je anticiperen, als chauffeur. En anticipeer je ook...die overige 2% zien we zo af en toe in het nieuws, helaas.

Dan heb je nog een aantal figuren dat het in de botte kop haalt je te volgen, omdat het zo lekker opschiet.. Op zulke momenten sein ik direct mijn collega in en die noteert het kenteken. Ik vergeet bijna de meest risicovolle groep: mensen die in de verte groen licht zien en vollop gas geven, tussen de wachtende rijen voertuigen door die voorgesorteerd staan voor links-en rechtsaf..dan rij je stapvoets de kruising op, met OGS, en zodra je bijna stilstaat en denkt te zien dat de boel vrij is, komt er eentje met zowat 100 p/u tussen de rijen auto's doorzeilen...dat zijn de gevaarlijkste, is mijn mening.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #37 Gepost op: 7 december 2011, 01:15:00
Jongens ik ga eerlijk zijn: heel eerlijk....Ik heb een ambu met OGS over het hoofd gezien!

We waren eindelijk een beetje relaxed aan het rijden na een paar drukke uurtjes. Een beetje babbelen met de bijrijder en dan ineens_________een groot geel gevaarte met heel veel blauw (het geluid was niet te horen ook al had ik niet eens de autoradio aan :-\) Ik moet zeggen het was een beetje schrikken, maar voor al een wakker worden belletje e050

de 1e bel: die geluidssignalen zijn niet te horen ook al heb je geen autoradio aan
de 2e bel: sukkel!

Omdraaien mag trouwens ook (en alleen voor die chauffeur van de ambu). Ik trek absoluut het boete kleed aan en onvoorwaardelijk mijn excuses voor de ambu chauf, maar welke ..(piep).. heeft verzonnen dat een OGS voertuig niet mag opvallen? Hoe meer blauw en geluid....

Maar mijn wakker worden belletje is wel> OGS is geen heilig middel, nog sterker door alle regels is het bijna een last aan ons been geworden!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #38 Gepost op: 7 december 2011, 21:31:32
Dat ken ik ook Moppersmurf, verrast worden door een ambulance met OGS omdat je deze helemaal niet had gehoord. Deze viel mij gelukkig op tijd op omdat ik de optische signalen op een wegwijzer zag weerspiegelen.
Het tegenovergestelde kan ook (en zorgt óók voor verwarring):
In het Anton Pieckachtige Almere rijden de Ambu's regelmatig met een ingeschakelde versneller over de busbanen. Deze busbanen liggen vaak tussen woonblokken en langs het spoor. Je hoort daardoor de ambulance erg goed aankomen. Je hebt door de weerkaatsing van het geluid geen idee waar de ambulance vandaan komt, naar toe gaat en hoe lang het duurt voor deze in de buurt van je is.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 29 april 2012, 15:32:12
Niet oplettende automobilist.(1:19)
-----------------------
28/04/12 Brandweervoertuigen met spoed naar middel hulpverlening gev. stof Rotterdam
 BrielleNieuws