Rijnmondveilig.nl

Auteur Topic: Rijnmondveilig.nl  (gelezen 4574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 8 september 2011, 14:25:50
Sinds een paar dagen is de website www.rijnmondveilig.nl online. Ik kwam deze site tegen doordat er al bijzonder snel informatie werd verspreid over de incidenten op de Maasvlakte (gaswolk) en de middelbrand in de Botlek.

Site is, als je het zo mag noemen, de "crisis.nl" van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Real-time informatie valt daar te lezen, maar ook bijvoorbeeld wat je moet doen bij extreem weer of terroristische aanslagen. Bovendien is het mogelijk je aan te melden voor een SMS-alert of pop-up op de computer bij een groot incident.

Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van dit initiatief. Eén site die voor de inwoners van de regio een hoop duidelijkheid kan verschaffen, zowel bij incidenten als preventief. Wat vinden jullie? Zou dit de standaard voor de rest van het land moeten worden??


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


goldfire2000

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2011, 15:00:01
Ik vind dit een zeer goed initiatief, maar denk niet dat je dit landelijk in moet gaan voeren.
Ook heel erg goed dat het bij allerlei ( openbare ) instanties op schermen te zien is.
Regionaal zou het, landelijk gezien, wel een uitkomst zijn ( hanteer bijvoorbeeld de brandweer/veiligheidsregio's als uitgangspunt ).
Dus, ja zeker een project dat uitgerold zou mogen worden over heel Nederland.
Thumbs up for VRR !!!!
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.


Prometheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #2 Gepost op: 9 september 2011, 15:44:48
Jammer dat de d's en t's een beetje gierend uit de bocht vliegen in de diverse toelichtingen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 12 september 2011, 07:28:55
Ik denk niet dat het goed is. De site crisis.nl is er juist voor alle regio's en gemeenten, ook Rijnmond dus. Dat wordt landelijk gepromoot.
Als er nu een ramp gebeurt in het Rijnmond-gebied, weten de burgers/bedrijven dan goed welke site ze moeten hebben?
Die van de betreffende gemeente, "normale" site VRR, crisis.nl of rijnmondveilig.nl? Of van de rampenzender rtvrijnmond.nl?
Of gaan ze verwijslinks op al die sites plaatsen naar rijnmondveilig.nl?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #4 Gepost op: 12 september 2011, 11:15:57
Het idee is dat alle ketenpartners in de hulpverlening via een kanaal communiceren. (Waarbij ik zie dat DCMR via eigen kanaal praat ;)) RijnmondVeilig zou dus kleurloos moeten zijn (Niet rood, geel, blauw, oranje, etc) en ongeacht type incident moeten fucntioneren als centraal communicatie punt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #5 Gepost op: 12 september 2011, 13:31:17
Het idee is dat alle ketenpartners in de hulpverlening via een kanaal communiceren. (Waarbij ik zie dat DCMR via eigen kanaal praat ;)) RijnmondVeilig zou dus kleurloos moeten zijn (Niet rood, geel, blauw, oranje, etc) en ongeacht type incident moeten fucntioneren als centraal communicatie punt.

Volgens mij is dat ook van crisis.nl de bedoeling...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #6 Gepost op: 12 september 2011, 14:49:23
Volgens mij is dat ook van crisis.nl de bedoeling...

Maar crisis.nl is altijd nogal traag (dat is een behoorlijk understatement) met de informatievoorziening. Volgens mij kan een direct lijntje met de woordvoerder/functionarissen, zoals bij deze site, heel veel tijd schelen met betrekking tot het geven van snelle en betrouwbare informatie...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 12 september 2011, 14:53:27
Maar crisis.nl is altijd nogal traag (dat is een behoorlijk understatement) met de informatievoorziening. Volgens mij kan een direct lijntje met de woordvoerder/functionarissen, zoals bij deze site, heel veel tijd schelen met betrekking tot het geven van snelle en betrouwbare informatie...

Of je nu een webredacteur crisis.nl laat invullen of een andere site (gemeentelijk/regio), dat maakt qua tijdsinvestering volgens mij niets uit.
(NB: crisis.nl wordt ook door gemeentelijke/regionale webredacteuren ingevuld)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2011, 15:31:55
Crisis.NL is bij (echt) grote incidenten. RijnmondVeilig is op kleinere schaal....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Prometheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2011, 15:31:21
Het is inderdaad nog niet echt duidelijk wanneer rijnmondveilig wordt gebruikt. Ik neem aan dat dat ook de bedoeling is om helder te krijgen gedurende deze proefperiode. Ik vrees echter wel dat het verwarrend werkt voor de burger als die de ene keer verwezen worden naar crisis.nl, de andere keer naar tv-rijnmond of een gemeentewebsite, en dan vervolgens nu weer naar rijnmondveilig. Dit zal ook wel onderdeel zijn van de proef om te zien in hoeverre dit alles complementair aan elkaar kan draaien.