Politie geeft vergoeding aan KLPD voor toezicht Veerse Meer

Auteur Topic: Politie geeft vergoeding aan KLPD voor toezicht Veerse Meer  (gelezen 2288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Gepost op: 14 november 2005, 11:54:12
KORTGENE - De Zeeuwse politie gaat de landelijk politie betalen om toezicht te houden op het Veerse Meer. Het korps heeft hiertoe besloten omdat toezicht op de recreatiewateren sinds kort officieel een taak is van de regionale korpsen.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) had tot voor kort de taak maar is nu van oordeel dat de regionale korpsen dat werk moeten doen. Tegelijkertijd is de KLPD wel bereid om, tegen een vergoeding, daar toch te patrouilleren.

De Zeeuwse politie heeft als eerste regionale korps een contract gesloten met de KLPD om toezicht uit te oefenen op een recreatiewater, in dit geval het Veerse Meer. Voor een vergoeding van zo’n 150.000 euro per jaar is die dienst bereid regelmatig met een patrouilleboot over het Veerse Meer te varen en op te letten of daar alles ordentelijk verloopt.

Plaatsvervangend-korpschef M. Siderius noemt het een goede oplossing van een probleem dat het Zeeuwse korps anders veel meer geld zou kosten. Zijn team had anders zelf boten moeten aanschaffen en mensen moeten opleiden. ,,Op jaarbasis zou dat veel meer dan die 1,5 ton kosten.“

Het is volgens hem niet nodig de diensten van de KLPD in te huren om toezicht te houden op de andere grote wateren in het Zeeuwse zoals Grevelingen en Wester- en Oosterschelde. Daar houdt de KLPD immers toezicht op de beroepsscheepvaart en nemen daarbij ook de recreatievaart mee.

Siderius is er trots op dat de Zeeuwse politie als eerste regionale korps een contract heeft afgesloten met de KLPD. „Wij hebben nu precies onze wensen naar voren kunnen brengen.“ Die worden volgens hem ook allemaal uitgevoerd.

Geen verschil

Volgens de plaatsvervangend-korpschef zullen de mensen die de komende zomer op het Veerse Meer verblijven dan ook geen verschil merken in de dienstverlening.

Burgemeester C. van Liere (Noord-Beveland) is blij dat de Zeeuwse politie geld uittrekt om de veiligheid op het Veerse Meer te waarborgen. Het moet hem echter wel van het hart dat het feitelijk te gek voor worden is dat de KLPD besloten heeft dat toezicht op het Veerse Meer niet meer tot haar takenpakket behoort.

Cynisch merkt hij op dat het wel lijkt of Nederland permanent aan het reorganiseren is. „Het is toch te gek voor woorden dat de Zeeuwse politie geld moet betalen aan een andere politie-organisatie om toezicht te houden op het Veerse Meer.“

Bron: PZC

Benieuwd of we dit in meer regio's gaan zien . . . .  "politie huurt politie in"   ;)




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2005, 21:00:43
Ik vind het echt nergens op slaan die nieuwe onderverdeling tussen regio's en KLPD. Laat het KLPD lekker de waterpolitietaak op zich nemen, ze hebben er verstand van en ze hebben er het materieel voor. Voor de kleinere regionale wateren kan ik begrijpen dat een regio het zelf moet doen, maar voor grotere interregionale wateren is dit niet m.i. niet logisch. Je krijgt dan meer verschillende partijen op het water wat ten koste gaat van de communicatie.

De reden van die nieuwe onderverdeling zou, naar ik vernomen heb, een gevolg zijn van onderbezetting bij het KLPD. Ze hebben er het geld en de mensen niet voor, wat trouwens ook het geval is bij de verkeersdienst en vast ook wel andere KLPD onderdelen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2005, 12:58:32
het is hier ook onduidelijk, de ringvaart is EN van de gemeente Aalsmeer  / regio Amsterdam Amstelland en Gemeente Haarlemmermeer / regio Kennemerland (zowel politie als brandweer) dan heb je ook nog het KLPD wat hier iets doet, de waterpolitie van Amsterdam (uit amsterdam zelf) EN de eigen districtsboot
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2005, 17:47:14
dan heb je ook nog het KLPD wat hier iets doet, de waterpolitie van Amsterdam (uit amsterdam zelf)

De waterpolitie van Amsterdam?? je bendoelt het KLPD van het buro aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft namelijk geen waterpolitie. De enige regio die dat heeft is Rotterdam-Rijnmond.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2005, 18:25:32
goed, er varen hier twee boston whalers uit amsterdam waar GEEN klpd op staat, en wel Amsterdam Amstelland.
Op de overige schepen staat wel KLPD
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2005, 23:58:02
De waterpolitie van Amsterdam?? je bendoelt het KLPD van het buro aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft namelijk geen waterpolitie. De enige regio die dat heeft is Rotterdam-Rijnmond.

Bijna elke politieregio heeft wel een bootje varen, daar hoef je niet per sé een afdeling waterpolitie voor te hebben. Dat weet je zelf geloof ik ook wel.

Amsterdam vind ik wat betreft politie op het water helemaal een verhaal apart. Ze hebben daar in de grachten toch naast kleine bootjes van de regio en van het KLPD, ook nog zo'n speciaal gebouwde boot varen, verlaagde versie van normale KLPD patrouilleboten. Dat vind ik echt onlogisch, die wateren zijn niet eens interregionaal toch? Wat heeft het KLPD daar te zoeken ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 20 november 2005, 00:40:45
Bijna elke politieregio heeft wel een bootje varen, daar hoef je niet per sé een afdeling waterpolitie voor te hebben. Dat weet je zelf geloof ik ook wel.

Amsterdam vind ik wat betreft politie op het water helemaal een verhaal apart. Ze hebben daar in de grachten toch naast kleine bootjes van de regio en van het KLPD, ook nog zo'n speciaal gebouwde boot varen, verlaagde versie van normale KLPD patrouilleboten. Dat vind ik echt onlogisch, die wateren zijn niet eens interregionaal toch? Wat heeft het KLPD daar te zoeken ???
Dat is dus ook sinds een aantal maanden niet meer het geval ;) alleen BBA vaart nog....en af en toe es een bootje van het wijkteam... KLPD komt alleen nog op verzoek de gracht op, niet meer voor surveillance... als ik het goed gevolgd heb ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2005, 03:03:41
De waterpolitie van Amsterdam?? je bendoelt het KLPD van het buro aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft namelijk geen waterpolitie. De enige regio die dat heeft is Rotterdam-Rijnmond.

Niet helemaal waar, de regiopolitie Amsterdam-Amstelland beschikt zinds een paar maanden over het team water(onderdeel van de dienst controle infrastuctuur(DCI)). Team water is nog in oprichting en heeft een boot overgenomen van de KLPD(idd de eerder genoemde grachtenboot) dit team heeft de toezichttaak op de pleziervaart van het KLPD overgenomen.

mvg
Mike


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2005, 17:54:14
Houden die gewoon het roepnummer 82-51 dat is/ was van KLPD Waterpolitie?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 20 november 2005, 18:09:25
Ja ar
Houden die gewoon het roepnummer 82-51 dat is/ was van KLPD Waterpolitie?
Ja roepnummers zijn gelijk gebleven. Alleen varen er sinds juni vaart er alleen geen KLPD personeel meer maar mensen van de regiopolitie amsterdam-amstelland.

mvg
mike