Remlichten op scootmobiel wel of niet verplicht.

Auteur Topic: Remlichten op scootmobiel wel of niet verplicht.  (gelezen 6627 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Gepost op: 10 september 2011, 08:41:29
Beste allemaal.

Ik heb een vraag voor de politie mensen onder ons.
Mijn vrouw heeft een scootmobiel waar van de remlichten niet werken.
De remlichten knipperen alleen als zij achteruit rijdt. Ik heb div. andere merken en uitvoeringen gezien welke allemaal voorzien zijn van remlichten.
Volgens de monteur van de firma Beenhakker zijn remlichten op een scootmobiel niet verplicht voor de wet. Het is een elektrisch aangedreven scootmobiel welke 15 km/h rijdt en geschikt is voor gebruik op de openbare weg.
Ik ben er al een keer achterop gereden met de fiets omdat ik niet in de gaten had dat zij remde.
Mijn vraag is klopt dit verhaal van deze monteur?
Ik vind het levens gevaarlijk. Indien nodig zal ik verder actie ondernemen richting de firma. Beenhakker.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


theo01

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 09:22:21
2. scootmobiel voor gebruik buiten

Scootmobielen voor alleen buitengebruik zijn groot, zwaar en vast, d.w.z. niet opvouwbaar. Deze scootmobielen rijden heel comfortabel, hebben een hoge snelheid en er kan een grote afstand met afgelegd worden (bereik). Scootmobielen voor alleen buiten voldoen aan de wettelijke eisen voor scootmobielen die aan het verkeer deelnemen, zoals goede verlichting, een claxon en richtingsaanwijzers.


Bron: mijnscoot.nl

Link: http://www.mijnscoot.nl/welke-soorten



Wet stelt extra eisen aan uw scootmobiel

De toelatingseisen die de verzekeraars stellen zijn wettelijke eisen die bepalen of uw voertuig een scootmobiel of een brommobiel is. Naast deze toelatingseisen zijn er nog een aantal eisen waaraan uw scootmobiel wettelijk moet voldoen. Zo bent u verplicht om het verzekeringsplaatje dat u na toelating tot een verzekering krijgt op uw scootmobiel te bevestigen. Daarnaast moet uw scootmobiel voorzien zijn van werkende voor- en achterlichten.



Bron: http://www.scootmobielverzekering.com/algemeen/toelatingseisen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2011, 21:44:00
2. scootmobiel voor gebruik buiten

Scootmobielen voor alleen buitengebruik zijn groot, zwaar en vast, d.w.z. niet opvouwbaar. Deze scootmobielen rijden heel comfortabel, hebben een hoge snelheid en er kan een grote afstand met afgelegd worden (bereik). Scootmobielen voor alleen buiten voldoen aan de wettelijke eisen voor scootmobielen die aan het verkeer deelnemen, zoals goede verlichting, een claxon en richtingsaanwijzers.


Bron: mijnscoot.nl

Link: http://www.mijnscoot.nl/welke-soorten



Wet stelt extra eisen aan uw scootmobiel

De toelatingseisen die de verzekeraars stellen zijn wettelijke eisen die bepalen of uw voertuig een scootmobiel of een brommobiel is. Naast deze toelatingseisen zijn er nog een aantal eisen waaraan uw scootmobiel wettelijk moet voldoen. Zo bent u verplicht om het verzekeringsplaatje dat u na toelating tot een verzekering krijgt op uw scootmobiel te bevestigen. Daarnaast moet uw scootmobiel voorzien zijn van werkende voor- en achterlichten.



Bron: http://www.scootmobielverzekering.com/algemeen/toelatingseisen

Neem nooit dit soort teksten serieus. Ik was laatst bij een autodealer en daar stond ook dat de politie mij voor 50 euro kon bekeuren per lamp die niet werkte. Lariekoek.
De volgende artikelen komen uit de regeling voertuigen en hebben betrekking op gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met electromotor zonder gesloten carrosserie :

Artikel 5.11.51
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.


Artikel 5.11.57
1.
Gehandicaptenvoertuigen mogen zijn voorzien van:
Onderdelen a tot en met h: visuele controle.
    
a. twee lichten aan de voorzijde indien het voertuig is voorzien van twee voorwielen, dan wel één licht aan de voorzijde indien het voertuig is voorzien van één voorwiel;
b. twee achterlichten indien het voertuig is voorzien van twee achterwielen, dan wel één achterlicht indien het voertuig is voorzien van één achterwiel;
c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten;
d. één of twee remlichten;
e. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;   
g. één of twee mistachterlichten;
h. één of twee achteruitrijlichten.
 
2.
Gehandicaptenvoertuigen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.


Conclusie: niet verplicht.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2011, 00:02:54
Beste allemaal.

Ik heb een vraag voor de politie mensen onder ons.
Mijn vrouw heeft een scootmobiel waar van de remlichten niet werken.
De remlichten knipperen alleen als zij achteruit rijdt. Ik heb div. andere merken en uitvoeringen gezien welke allemaal voorzien zijn van remlichten.
Volgens de monteur van de firma Beenhakker zijn remlichten op een scootmobiel niet verplicht voor de wet. Het is een elektrisch aangedreven scootmobiel welke 15 km/h rijdt en geschikt is voor gebruik op de openbare weg.
Ik ben er al een keer achterop gereden met de fiets omdat ik niet in de gaten had dat zij remde.
Mijn vraag is klopt dit verhaal van deze monteur?
Ik vind het levens gevaarlijk. Indien nodig zal ik verder actie ondernemen richting de firma. Beenhakker.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.


Neem nooit dit soort teksten serieus. Ik was laatst bij een autodealer en daar stond ook dat de politie mij voor 50 euro kon bekeuren per lamp die niet werkte. Lariekoek.
De volgende artikelen komen uit de regeling voertuigen en hebben betrekking op gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met electromotor zonder gesloten carrosserie :

Artikel 5.11.51
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.


Artikel 5.11.57
1.
Gehandicaptenvoertuigen mogen zijn voorzien van:
Onderdelen a tot en met h: visuele controle.
    
a. twee lichten aan de voorzijde indien het voertuig is voorzien van twee voorwielen, dan wel één licht aan de voorzijde indien het voertuig is voorzien van één voorwiel;
b. twee achterlichten indien het voertuig is voorzien van twee achterwielen, dan wel één achterlicht indien het voertuig is voorzien van één achterwiel;
c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten;
d. één of twee remlichten;
e. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;   
g. één of twee mistachterlichten;
h. één of twee achteruitrijlichten.
 
2.
Gehandicaptenvoertuigen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.


Conclusie: niet verplicht.

Het is zoals uit bovenstaande posting blijkt niet verplicht, maar zoals uit uw eigen ervaring blijkt wel zeer wenselijk.
Ik zou toch proberen om dit hoe dan ook geregeld te krijgen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2011, 00:12:34

Het is zoals uit bovenstaande posting blijkt niet verplicht, maar zoals uit uw eigen ervaring blijkt wel zeer wenselijk.
Ik zou toch proberen om dit hoe dan ook geregeld te krijgen.
Het is alleen een probleem dat er niet echt een remlicht-markt voor de scootmobiel wereld is, accessoires zijn zeer beperkt. Wat je extra wilt moet je zelf aanschaffen.

Wat uitmaakt of je remlichten (1 of 2) hebt ligt aan de fabrikant. De meeste Belgische en Duitse fabrikanten hebben wel remlichten op de scootmobielen, daarbuiten weinig tot niets. Steeds meer remlichten worden overigens in de 'gewone' achterlichten verwerkt, netals in auto's.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 14 september 2011, 18:38:52
Ik denk dat het ook een kwestie is van goed opletten/afstand houden. Op een fiets zitten ook geen remlichten. In het donker een ander verhaal, maar wat let je om er in duisternis SMART lampjes aan te bevestigen...


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 07:25:06
Beste allemaal.

Allereerst bedankt voor het reageren op mijn vraag.
Ik ben gebeld door de leverancier en er zitten wel degelijk
remlichten in de achterverlichting verwerkt.
Het betreft waarschijnlijk een een software fout en deze zal
zo spoedig mogelijk verholpen worden.

Vriendelijke groet 6301.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Zwampie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • EHBO-er, BHV-er
    • Bartderksen.nl
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 11:18:17
Een scootmobiel is in het verkeer een voetganger of een fietser. Dit hangt er vanaf waar de scootmobiel zich bevindt.

Rijdt deze op de stoep of in een voetgangersgebied dan is de scootmobiel voor de wet een voetganger en zal de bestuurder zich ook als voetganger (denk aan de snelheid) moeten gedragen.

Rijdt de scootmobiel op de openbare weg of fietspad dan is het voor de wet een fietser en zal de bestuurder zich als een fietser moeten gedragen (dus richting aangeven).

In geen van beide gevallen is volgens de wet een remlicht verplicht dus ook voor een scootmobiel niet, Wel is het zeer wenselijk dat er een remlicht opzit aangezien een scootmobiel erg snel remt bij het loslaten van de gashendel.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet zo zeker van


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 16 september 2011, 13:51:56
@zwampie hoe kom je hierbij... Als ik met mijn auto op een fietspad rij, ben ik toch ook geen fiets?

Artikel 7 RVV
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.


Zwampie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • EHBO-er, BHV-er
    • Bartderksen.nl
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 15:43:16
Zie hier de tekst afkomstig van rijksoverheid.nl

Een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag op de rijbaan rijden, behalve op auto- en autosnelwegen. De bestuurder mag ook op het fietspad en de stoep rijden. Op een fietspad gelden dezelfde verkeersregels als voor een fietser. Op de stoep gelden dezelfde verkeersregels als voor een voetganger. Op de stoep is de maximumsnelheid 6 km/uur.

Meer info HIER

Het ging hier natuurlijk wel om de geldende regels.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet zo zeker van