Nieuwe NVBR leidraad waterongevallen

Auteur Topic: Nieuwe NVBR leidraad waterongevallen  (gelezen 2518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 12 december 2004, 16:03:39
De nieuwe leidraad waterongevallen van de brandweerkoepel NVBR is uit, wat vinden jullie ervan?

Zie: http://www.nvbr.nl/cms/show/id=424652


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2004, 18:31:49
Oei daar vraag je me wat, ik ben begonnen maar het is nog een heel discussiestuk. Neem de reserveduiker die alleen ingezet mag worden voor de in problemen verkerende eigen brandweerduiker. En het dagelijks nakijken van de accu, brandstofvoorraad en verlichting van de boot (Visuele inspectie). Nu is het nog zo dat een brandweerboot uit de buurt van zwolle drie weken met een kapotte gaskabel staat en niemand de reparatie aankan. Daar is nog wel een lange weg te gaan dus.  De nachtkijker voor de oppervlakteredding hoeft alleen "robuust" te zijn. Mag dus een robuuste eerste generatie niet spatwaterdichte kijker uit de HEMA zijn, want verdere eisen als "robuust" worden niet gesteld.  Zo zijn er nog wel wat dingen, maar daar moet ik even voor gaan zitten. Jammer dat ze ons niet gevraagd hebben er even naar te kijken voor publicatie  :).

 Maar een hele stap vooruit, een zuurtof koffer bij een duikinzet gereed houden bijvoorbeeld 8)!!!

Ze hebben een duim verdiend!
Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2004, 19:37:27
Een boel van de genoemde verbeteringen riepen we al twee jaar geleden.. en ik toen ik riep dat ze met een zuurstofkoffer moesten leren werken, was ik gek...
 ;D

En ze hebben gelijk.. ik ben...... ::)

grijns..

Maar morgen even nadrukkelijk bestuderen.. wat het nu eigenlijk geworden is..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2004, 19:43:47
Je bent niet Gek, prettig gestoord en dat is heel wat anders, laat je niet gek maken hoor Peter, en die paaldanseres in ambulancekleding in je Banner is helemaat eeeeh.... te gek!       

een fan

PS maar wat is dit: ???

Citaat
Zuurstofvergiftiging Epileptische aanval:
Schokken
Masker af
Naar oppervlakte

Vergiftiging? Is dat niet net zoiets als een contra-indicatie?


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2004, 22:16:00
Er zou meer aandacht komen voor oppervlakte redding, ik vind dit helaas nog veel te weinig terug in de nieuwe leidraad.
Nog meer aandacht voor (arbo)technische aspecten, nog meer regeltjes.

Voor deze belangrijke (en buitengewoon dure) vorm van redding had ik op een betere tekst gehoopt.

De waterongevalleneenheid doet zijn naam nog steeds nauwelijks eer aan, het blijft vooral brandweerduiken, of te wel in de praktijk: bergen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2004, 09:43:52
Koen,

maar dat is ook de rede dat men aan het onderzoeken is of het mogelijk is tot het regionaal oprichten van een oppervlakte water reddingsteam op basis van een Rapid Intervention Team. Want dan ga je redden en niet bergen!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2004, 16:10:17
Ik had hem toevallig vorige week gedownload. Ik wist niet dat deze pas net uit was, er stond bij versie 2004 dus ik dacht dat dat april ofzo was   :P

Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen maar dat zal ik zeker doen. Alles staat wel lekker overzichtelijk opgeschreven.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 17 december 2004, 19:58:21
Er staan wel bruikbare dingen in maar ben het ook eens met Koen.

Bij onze brigade hebben we nu een les rooster met elke week een les, de ene keer is dit een excursie naar het GHOR of de Regionale Verkeers Centrale de andere keer gewoon de veranderingen van het vaarbwijs of pacing.

Nu bleek alleen dat de aspirant opstapper veel dingen al kennen maar een paar basis dingen missen. Hierom gaan we nu een soort welkoms les/cursus starten en natuurlijk kijken of dit werkt.

Graag hoor ik de meningen van jullie over de inhoud van de welkomcursus en eventueel kritiek het geheel(en hoe gaat dit dan bij jullie)

Hier onder een aantal onderwerpen welke ik in de lessen wil gaan behandelen.

- Inhoud overlevings pak
- gebruik overlevings pak
- uitrusting boot
- knopen en afmeren/opruimen boot
- communicatie
- behandelen slachtoffer

bij een aantal zaken natuurlijk effe een handout om mee te geven.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 19 december 2004, 15:59:23
Inmiddels is er een studiedag over de waterongevallenenheden gehouden en de vragen en antwoorden die daar gesteld werden zijn te vinden op:http://www.nvbr.nl/cms/show/id=555071

Ook hier veel aandacht voor allerlei regels en weinig aandacht voor oppervlakteredding.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2004, 22:26:50
Ik kwam elders op dit forum (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4438.120)een interessante bijdrage tegen:
Citaat
Tja, waarom houden we er met z'n allen zo aan vast dat duiken een brandweertaak is. (Uit fotografisch oogpunt vind ik het best leuk hoor, daar niet van.) Maar je kunt zo'n taak immers ook onderbrengen bij een reddingsbrigade, die óók vanuit de gemeenschappelijke meldkamer kan worden gealarmeerd. 
Zo gaat het althans in bijvoorbeeld Duitsland. Er zijn daar maar weinig korpsen met een duikteam; en dan nog voornamelijk bij de grotere beroepskorpsen. Voor de kleinere korpsen verricht de DLRG (Deutsche Lebens Rettungs Gesellschaft) haar diensten aan en beschikt daarvoor ook over voorrangsvoertuigen.

Kwestie van anders denken......

Groeten,

Joop

Weet iemand misschien meer van de praktijk in Duitsland?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!