9/11 in nederland, en dan.....??

Auteur Topic: 9/11 in nederland, en dan.....??  (gelezen 2512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Gepost op: 12 september 2011, 06:30:50
stel, even hypothetisch,om een open discussie aan te zwengelen,

er gebeurd in nederland een ramp met een vergelijkbare omvang als de aanslagen in de USA van tien jaar geleden, bijvoorbeeld in het "hoogbouw centrum" Rotterdam (Delftse poort). Daarnaast iets met de petrochemie daar in de regio, en bijvoorbeeld iets in het Haagsche. Oftewel, zeer veel (complexe) schade, groot risico op vervolg schade en vele slachtoffers.  

Natuurlijk zullen alle beroeps hulpverleners die in een setting werken waar ze aan de bak zullen moeten dit doen. (brandweer, politie, ghor/ambu/sigma de straat op en verpleegkundigen verder het ziekenhuis in.

zou je dan kunnen verwachten dat het leger ingezet wordt? (lijkt mij wel)

Het lijkt mij dat bij een dergelijk groot scenario je al snel zoveel professionele hulpverleners uit omliggende regio's nodig zou hebben dat de dekking daar weer in gevaar kan komen.

En zou je aan overige burgerhulpverleners wat kunnen hebben.  Zo ja, zijn er al draaiboeken waarin ook burgerhulpverleners als onderdeel zijn opgenomen of worden alle burgers volgens draaiboek juist "achter het lintje" gezet?
Op het moment dat er grote kans op overlevenden is zal je neem ik aan een heleboel handjes kunnen gebruiken.

En zou het dan misschien ook wel weer een idee zijn om capaciteiten binnen de bevolking te kunnen mobiliseren, dus ook vooraf inventariseren / registreren zoals bijvoorbeeld vroeger bij de BB.  Als je (georganiseerde) burgers kan inzetten om in de eigen regio de veiligheid weer op peil te houden zou dat toch geweldig zijn.


(edit:) Hetzelfde zou natuurlijk ook op kunnen gaan voor watersnood situaties in delen van het land.

gewoon een hersenspinseltje...

GreetZ,
Nachtbroeder1978


ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 08:54:08