Moeten spoorwegovergangen veiliger?

Auteur Topic: Moeten spoorwegovergangen veiliger?  (gelezen 70874 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 12 september 2011, 21:35:26
Volgens mij staan rode overweglichten gelijk aan het gele (oranje) licht op een verkeerslicht: stoppen, of indien dat redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan. Je kunt immers niet meer tijdig stoppen als je 10m voor je opeens de rode lichten aan ziet gaan. Dat is ook geen probleem: de eerste seconden knipperen de rode lichten zonder dat de bomen sluiten. Vervolgens sluiten de bomen en is er daarna nog veiligheidstijd. Al met al duurt het proces ruim 20 seconden. "Net" door rood omdat je niet kunt stoppen is dus ingecalculeerd - tenminste als alles goed is afgesteld!

Ik ken in Twente een situatie waarbij op de toeleidende weg (80 km/u) oranje waarschuwingslichten staan, die een twee seconden voor het aangaan van de rode lichten gaan knipperen. Volgens mij niet bedoeld om eerder te stoppen, maar als filestaartbeveiliging om achterop de wachtrij rijden te voorkomen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 12 september 2011, 22:46:53
P.S. Ik weet dat de rode lampen bij overwegen eerst beginnen te branden alvorens de bomen beginnen te zakken.
Hoe is het wettelijk nu precies geregeld, wanneer rijdt je nu door rood. Als je met je voorwielen voorbij de bomen bent en de lampen branden of als je op de overweg rijdt? Ik vind het maar een vaag iets wat betreft wettelijk door rood rijden op een overweg.

Het is wettelijk eigenlijk heel duidelijk:
Op zich zegt het Reglement verkeersregels en verkeerstekens in artikel Artikel 71:
Bij overweglichten betekent:
    a. wit knipperlicht: er nadert geen trein;
    b. rood knipperlicht: stop.


Daarnaast kan er een stopstreep zijn bij de overweg en dan geld ook nog artikel Artikel 79:
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.

Kortom je moet gewoon stoppen voor het licht of eventueel een stopstreep.

Maar er zijn verscheidene rechtszaken geweest van mensen die vonden dat ze onterecht bekeurd zijn voor het niet stoppen voor rood knipperlicht. Daar is een deel van in het gelijk gesteld doordat ze konden aanvoeren dat ze niet meer tijdig konden stoppen zonder het overige verkeer of zichzelf in gevaar te brengen
(art.5 van de Wegenverkeerswet zegt Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.).
In deze gevallen was er voor de rest wel sprake van normaal verkeersgedrag, dus geen te hoge snelheid e.d.

Dus in de praktijk is het juridisch gezien ook een grijs gebied en geldt gewoon: het ligt aan de omstandigheden op dat moment. :)
Wat wel duidelijk is, is dat als je een bekeuring krijgt, de bewijslast dus bij jou ligt om aan te tonen dat je niet meer kon stoppen. (Gewoon zeggen dat je niet meer kon stoppen is niet voldoende, je moet het redelijkerwijs kunnen aantonen).

(Ik ben geen jurist dus ik zou mijn samenvatting niet gebruiken bij een juridisch geschil of als juridisch advies!)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 12 september 2011, 23:00:12
@Zwelgje

Maak je geen zorgen. Ik heb (nog) geen bekeuring gezien voor een dergelijk feit.  ;)

Lt. Col. Me. en Zwelgje, dank voor jullie uiteenzetting. Het blijkt dus eigenlijk een groot grijs gebied te zijn. En daar was ik dus al bang voor. Ik denk dat er sowieso wel wat meer duidelijkheid mag komen op dit gebied.
Dat is denk ik al de eerste verdienste.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #13 Gepost op: 14 september 2011, 16:54:29
Ik moet nogal eens met groepen ruiters het spoor over, en het valt mij op dat de tijd tussen het rode knipperlicht en het daadwerkelijk passeren van de trein enorm verschilt per overgang. Wat zijn eigenlijk de criteria hiervoor, afgezien van de breedte van de overgang?

Suicidepogingen bij spoorwegovergangen lijken mij lastig te voorkómen. Het kenmerk van een overgang is nu eenmaal dat je het spoor opkunt om het over te steken. Of er veel andere ongevallen plaatsvinden op het spoor, vraag ik mij af. Is er sprake van een toename?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 14 september 2011, 18:38:14
@Katje: er is een regeling voor de precieze duur van de tijden, maar ik kan 'm zo snel niet vinden. Mogelijk staat het in een CROW uitgave of ProRail uitgave die niet (of niet publiek) beschikbaar is op internet. In een verwante publicatie (Handboek Goederenvervoer) staat dat de totale tijd tussen aangaan rode lichten en passeren trein 0,45 minuten is. Dit bestaat uit 0,15 minuten oversteektijd (een voetganger kan nog 9 seconden oversteken na het aangaan van de lichten), 0,1 minuut sluiten van de bomen (6 seconden) en 0,2 minuut veiligheidsruimte (12 seconden) voordat de trein er is, samen dus 27 seconden. Dat is wel de ordegrootte tijd die mij herkenbaar bij staat, maar zoals gezegd, de juiste regeling kan ik niet 1-2-3 tevoorschijn toveren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Reactie #15 Gepost op: 14 september 2011, 20:27:49


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2011, 15:39:38
Ik moet nogal eens met groepen ruiters het spoor over, en het valt mij op dat de tijd tussen het rode knipperlicht en het daadwerkelijk passeren van de trein enorm verschilt per overgang. Wat zijn eigenlijk de criteria hiervoor, afgezien van de breedte van de overgang?
(knip)
(knip)
De overwegbeveiliging gaat uit van max. baanvaksnelheid +sluitingstijd overweg + veilige marge.(knip)


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2011, 09:57:28
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 25 november 2011, 10:02:38
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!

Kun je ook achterhalen wanneer die geplaatst zijn en wat de reden was voor plaatsing?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #19 Gepost op: 25 november 2011, 10:38:56
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!


Waarom is dit veiliger dan..?

Het gaat juist niet om die ene auto/fietser/voetganger die 'net aan' het rode licht mee pakt..
Maar om de mensen die gaan slalommen tussen de bomen door..

De oranjepalen hebben weinig tot niets te maken met de huidige problemen op de overwegen..

Zoals in deze tijd van het jaar gaan de overwegbomen veel eerder dicht (lees: als de trein het station binnen komt rijden..), vanwege de gladheid op het spoor..
Mensen zijn dit niet gewend en kunnen daarom, door de overwegbomen, hun trein missen..
En dan gaan mensen de raarste dingen doen.. En hierdoor gebeuren de meeste ongelukken..

Nu is Pro Rail bezig met een grote actie, van 4 weken(!), in onder andere Driebergen-Zeist/Den Dolder/Baarn.
Het is nu de 2e week, mensen hebben allang gezien dat Pro Rail aanwezig is en presteren er nog steeds mensen om tussen de bomen door hun trein te halen..
En ook al ben je dan aan de overkant, dan mis je alsnog je trein en krijg je een PV van 50/70 euro... (excl. administratie kosten)

Het vreemdste is nog, als je je omdraait om naar huis te gaan, gaan ze massaal onder/tussen de overwegbomen  door.. (ook auto's....)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar