Moeten spoorwegovergangen veiliger?

Auteur Topic: Moeten spoorwegovergangen veiliger?  (gelezen 24990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
  • Interesse voor voertuigen en materieel
Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2014, 13:39:38
Dat is een redelijke tijd: genoeg veiligheidsmarge en je staat niet onnodig lang te wachten. Waar ik echter op doel is het onnodig wachten voor een optrekkende trein. Voorbeeld is het oude station Maarssenbroek (héél lang geleden). Daar reed een aankomende trein, nog voordat deze tot stilstand kwam op het station, over de sensor om de slagbomen te laten zakken. Vervolgens staat de trein ruim een minuut stil om daarna langzaam op te trekken. Gevolg: spoorbomen zitten ruim 3 minuten dicht, terwijl iedereen ziet dat je er eigenlijk voor niets staat. Dat wekt dus dit soort acties op.

Ik hoor net trouwens op de radio dat dit filmpje bij station Oisterwijk is. Hier dus: https://maps.google.com/maps?q=oisterwijk&hl=nl&ll=51.581985,5.19432&spn=0.000992,0.002642&sll=51.877935,5.079525&sspn=0.007882,0.021136&t=h&hnear=Oisterwijk,+Noord-Brabant,+Nederland&layer=c&cbll=51.581985,5.194321&panoid=cs0ykVQs-f-5UvxTKR8obA&cbp=12,348.95,,0,2.56&z=19

Zo te zien rennen de mensen waarschijnlijk naar een bijna vertrekkende trein (rechts buiten beeld). Hierbij hebben ze echter geen oog voor de aanstormende intercity van links. Want ja, je wil natuurlijk liever je leven riskeren in plaats van 15 minuten wachten op de volgende trein. :-\


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,965
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2014, 13:42:25
Dit type overwegbomen wordt enkel gebruikt bij stations, het zijn de spoorbomen zonder verlichting en enkel een elektronische bel. Ten opzichte van de normale overgangen (AHOB's) kennen deze overwegen een kortere wachttijd zodra de bomen gesloten zijn. Normaal duurt de wachttijd (volledig sluiten -> passage trein) 15 seconde. Hier dus maar 7 seconde. Dat deze vrouw zo stom is om niet te wachten... dom dom dom.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2014, 16:58:47


Zo te zien rennen de mensen waarschijnlijk naar een bijna vertrekkende trein (rechts buiten beeld).
Ik zie niemand rennen voor een trein. Het eerste groepje dat overstak staat ook nog gewoon te wachten.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2014, 18:02:43
Je ziet zelfs nog iemand die voor de slagbomen blijft staan, later staat de persoon wel achter de slagbomen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2014, 19:12:29
Citaat
De Darwin Award (vertaald: de "Darwinonderscheiding") is een cynische "eer" die wordt gegeven aan mensen die "bijdragen" aan de menselijke evolutie door zichzelf op een spectaculair domme manier te laten verongelukken en dus de mogelijkheid om zichzelf voort te planten verliezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Darwin_Award

Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2014, 19:24:56
Citaat van: Highfield link=msg=1246626 date=1393438349
Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.

+1
Alleen moet ik weer het slechtnieuwsgesprek voeren en vertellen dat kind, vader, moeder, opa of oma onder een dichte slagboom doorging terwijl er dus een trein aankwam.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,877
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2014, 21:54:50
Citaat van: Sylvester link=msg=1246526 date=1393415616
Onderstaande voorbeeld is veilig genoeg, maar als mensen minder eigenwijs zijn, dan zal het aantal ongelukken al stukken minder worden.
http://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4#
prorail

Vreemde gang van zaken bij Prorail, onderstaand het bericht op hun website vandaag, met het bewuste filmpje:

Vrouw in Oisterwijk ontkomt op het nippertje..

26 feb. 2014 / Nieuwsbericht

Vijf mensen lopen onder sluitende overwegbomen door. De zesde denkt zonder te kijken: dat kan ik ook! Niet dus.. Vaak komen dit soort beelden uit het buitenland, maar het gebeurt ook in ons eigen kikkerlandje. Deze beelden zijn afkomstig uit Oisterwijk, gelegen tussen Boxtel en Tilburg. Gelukkig gaan we hier het overpad vervangen voor een tunnel, maar we kunnen het niet vaak genoeg blijven herhalen: sta stil bij de overweg! Deze beelden kunnen schokkend zijn...

Vrouw ontkomt op het nippertje aan trein

Nieuwe tunnel voor Oisterwijk
Om te zorgen voor een veiligere oversteek wordt het huidige overpad bij station Oisterwijk verwijderd en komt er een nieuwe tunnel voor in de plaats. Deze krijgt aan beide zijde liften zodat bijvoorbeeld ook mensen met een lichamelijke beperking of vaders en moeders met kinderwagens zelfstandig kunnen reizen. Ook krijgen de trappen van en naar de tunnel fietsgoten zodat mensen hun (vouw)fiets mee kunnen nemen naar het perron.

Metamorfose voor station Oisterwijk
Niet alleen het overpad wordt in Oisterwijk onderhanden genomen. Ook het station krijgt een metaformose. Zo halen we het derde spoor weg, waar nu de sprinter naar Tilburg nog stopt. Hierdoor ontstaat straks aan de noordzijde ruimte voor een entree met fietsenstalling. Bovendien vermindert door het verwijderen van de wissels in dit stuk spoor ook de kans op storingen. De sprinter naar Tilburg verdwijnt natuurlijk niet, maar gaat straks stoppen op spoor 2.

Gemeente Oisterwijk enthousiast
Wethouder Joost Wagenmakers van de gemeente Oisterwijk is blij met de plannen van ProRail: "Met het verwijderen van spoor 3 komt ProRail tegemoet aan de wens van de gemeente Oisterwijk voor een noordelijke entree van het Station. En het verwijderen van het overpad komt de veiligheid ten goede."

En nu opeens een heel ander verhaal van Prorail bij Omroep Brabant, waaruit blijkt dat het filmpje al jaren oud is:

Griezelvideo station Oisterwijk pakt voor ProRail anders uit dan de bedoeling was

Laatst gewijzigd: woensdag 26 februari 2014 - 19:09 | Auteur: Sebastiaan Quekel

OISTERWIJK - Op internet circuleren oude beelden van een vrouw die op station Oisterwijk aan de dood ontsnapt. Te zien is hoe de vrouw net niet geschept wordt door een aanstormende intercity die op volle snelheid voorbijraast. ProRail plaatste de jaren oude video op YouTube om aandacht te vragen voor de verbouwing van het station, maar dat pakte net even anders uit.

Diverse media suggereren dat het filmpje nieuw is en dat een vrouw 'onlangs' aan de dood is ontsnapt. Dat klopt niet. Volgens ProRail staan de beelden al enkele jaren online.

...
...
Volgens kijkers zou ProRail met dit filmpje willen waarschuwen hoe gevaarlijk het momenteel is op station Oisterwijk. Dat was niet de bedoeling, laat woordvoerder René Vegter aan Omroep Brabant weten.
...
...
De beelden zijn in één dag door duizenden mensen bekeken. "Het is goed dat het gevaarlijk oversteken onder de aandacht komt, maar daar was het filmpje oorspronkelijk niet voor bedoeld. Er komt een prachtige tunnel aan en dát wilden we aan de mensen laten weten", vertelt Vegter.
...
...
lees het complete verhaal op: http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F207293942%2FGriezelvideo+station+Oisterwijk+pakt+voor+ProRail+anders+uit+dan+de+bedoeling+was.aspx

Eerste publicatie: woensdag 26 februari 2014 - 17:54
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2014, 09:07:32
Citaat van: Highfield link=msg=1246626 date=1393438349
Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.
Helemaal mee eens. Er staan zat beveiligingen rond spoorwegovergangen, en als de lampen, bellen en bomen in werking gaan weet een ieder dat er een trein aan komt. Maarja, zolang er diverse mensen eigenwijzer zijn en denken het allemaal wel beter te weten is geen enkele beveiliging voldoende.


Draco

  • IC-arts
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #38 Gepost op: 1 maart 2014, 14:15:55
Wat is het probleem bij spoorwegovergangen:
- Mensen die dood willen? tja daar doe je qua spoorwegovergang weinig aan, als iemand echt dood wil vinden ze helaas toch wel een weg naar die trein
- Per ongeluk doorrijden en de overgang niet gezien hebben? Volgens mij komt dat niet zo vaak voor, de huidige AHOB's zijn goed genoeg zichtbaar
- Auto's die afslaan op de overweg, mensen die vallen op de overweg net wanneer de bomen dichtgaan? Ik weet niet of dit vaak voorkomt, maar volgens mij is dat niet de grootste probleemgroep

Het grootste probleem zijn mensen die bewust onder/langs de gesloten bomen gaan omdat die trein toch nog ver weg lijkt. Met van die 'ouderwetse hekken' onder de boom en misschien bomen aan alle vier de kanten van de weg, verhoog je de drempel iets, maar met alleen extra bomen red je het niet. Mensen moeten zich beseffen dat een spoorboom niet een irritant regeltje is, maar je echt beschermt tegen gevaar, dus educatie en torenhoge boetes zou misschien iets helpen. Educatie op basisschool want het zijn helaas juist ook vaak kinderen die het gevaar niet zien


DiNozzo

  • LE Infra
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,717
Reactie #39 Gepost op: 1 maart 2014, 19:04:37
Het voorbeeld is duidelijk zat. Mevrouw wacht niet maar gaat onder de boom door waarbij ze enkel oog heeft voor de andere kant. Ze kijkt pas op het laatste moment naar de richting waar de trein logischerwijs vandaan komt. Dat los je enkel op door geen overwegen te gebruiken en zelfs dan zal je nog mensen hebben die de kortere weg verkiezen...