Nieuw voertuig IJRB

Auteur Topic: Nieuw voertuig IJRB  (gelezen 31229 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #50 Gepost op: 12 januari 2005, 16:01:19
Erny,

maar zometeen krijgen we dus teveel verschillende belangen.
Heeft de PR-commissie minder/ gelijk/ meer(*) in te brengen, dan een strandwacht commandant in/ buiten(*) het strandseizoen. Terwijl er wel een overeenkomst ligt met zowel RN KNBRD en de CPA voor het gehele jaar, dus alle seizoenen.

(*) door halen wat niet van toepassing is

Dillemma is al eerder aangekaart met het belang van de Brandweer als een reddingsbrigade direct onder de Brandweer vlag handelt.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #51 Gepost op: 12 januari 2005, 23:43:22
Het is belangrijk om een helder uitgangspunt en één verantwoordelijke te hebben.

Dus de strandwachtcommandant beslist tijdens zijn dienst wat er prioriteit heeft en wat er wodt ingezet. Achteraf verantwoord hij zijn keuzes aan het (dagelijks)bestuur.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 13 januari 2005, 22:10:37
Als ik algemeen commandant ben dan zijn er geen pr-grappen en grollen welke mijn werksaamheden in weg staan, maar waar ruinte is wil ik best meewerken. Dus even in overleg dan komt alles goed. Dit gebeurt wel bij meer hulpverleners.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2005, 22:56:05
Als ik algemeen commandant ben dan zijn er geen pr-grappen en grollen welke mijn werksaamheden in weg staan, maar waar ruinte is wil ik best meewerken. Dus even in overleg dan komt alles goed. Dit gebeurt wel bij meer hulpverleners.

9910001
Het was ook niet zo letterlijk bedoeld..het ging er meer om een illustratie te geven van de belangenverstrengelingen die er soms zijn. De postcommandant is natuurlijk de baas, maar we hebben ook een samenwekingsverband met de CPA en misschien in de toekomst ook wel met de brandweer..De burgemeester is verantwoordelijke voor de veiligheid etc etc: m.a.w. Wie geeft in de toekomst wie binnen de vereniging de bevelen, zeg jij als postcommandant we gaan links, komt 1 minuut later de ovd van de brandweer: jongens we gaan rechts etc....de uitdaging wordt hierin goede werkafspraken ed te maken
[img]/img]


lifeguard

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2005, 18:13:53
waarschijnlijk neemt onze  brigade ook geen striping van de bond want we rijden in auto's die samen met de brandweer worden gedeelt. ;)
mooi ook want vind het er nie uit zien.
we zijn DENHAAG EN GEEN FRIESLAND!


musketier

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 16 januari 2005, 21:28:56
Eén voor allen.....

En Den-Haag apart.....

We willen toch uniformiteit! Erkend worden als professionele dienst! Hierbij horen ook soms zaken die volgens een brigade niet strijkt met hun ideeën.

Als elke brigade precies zijn ideeën wil uitvoeren komt er nooit uniformiteit en mogelijke erkenning van de reddingsbrigade als (professionele) hulpdienst.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2005, 21:52:56
Eén voor allen.....

En Den-Haag apart.....

We willen toch uniformiteit! Erkend worden als professionele dienst! Hierbij horen ook soms zaken die volgens een brigade niet strijkt met hun ideeën.

Als elke brigade precies zijn ideeën wil uitvoeren komt er nooit uniformiteit en mogelijke erkenning van de reddingsbrigade als (professionele) hulpdienst.

Misschien zijn er brigades die professioneel willen werken, maar er zijn er te veel die dat niet doen..   Dus voor veel brigades zit er niets anders op dan ingelijfd worden bij de brandweer..
Jammer dat die uniformiteitsdiscussie gewoon 5 jaar te laat is..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2005, 22:31:32
Citaat
Als ik algemeen commandant ben dan zijn er geen pr-grappen en grollen welke mijn werksaamheden in weg staan, maar waar ruinte is wil ik best meewerken. Dus even in overleg dan komt alles goed. Dit gebeurt wel bij meer hulpverleners.

Ik vind dat het belang van PR vaak wordt onderschat. Uiteraard gaat de strandwachttaak voor, maar daarbinnen is ruimte zat om wat aan informatieverstrekking en PR te doen. Juist op het gebied van preventie onderscheiden wij ons van de reguliere diensten en dat moet ook zo blijven. Bij de reguliere diensten wil men op de werkvloer wel maar de leiding niet, zie bv. het ter ziele gaan van 112TV.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2005, 22:36:45
Ik vind dat het belang van PR vaak wordt onderschat. Uiteraard gaat de strandwachttaak voor, maar daarbinnen is ruimte zat om wat aan informatieverstrekking en PR te doen. Juist op het gebied van preventie onderscheiden wij ons van de reguliere diensten en dat moet ook zo blijven. Bij de reguliere diensten wil men op de werkvloer wel maar de leiding niet, zie bv. het ter ziele gaan van 112TV.

Ja, daar heb je een goed punt, preventie is een van de belangrijkste taken van een reddingsbrigade. Als je preventie optimaal is hoef je verder niets te doen! Het moge duidelijk zijn dat preventie zonder PR is als een ruiter zonder paard.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2005, 22:39:22
Citaat
Misschien zijn er brigades die professioneel willen werken, maar er zijn er te veel die dat niet doen..   Dus voor veel brigades zit er niets anders op dan ingelijfd worden bij de brandweer..

Als je geen redelijke kwaliteit levert zal de brandweer (en de gemeente) je waarschijnlijk niet eens serieus nemen laat staan je willen inlijfen. Tot het moment komt dat men de brigade geheel ter zijde schuift en een andere oplossing kiest.

Komt bij dat de brigades spotgoedkoop zijn voor de gemeente. Dus lekker zo laten, negeren en vooral geen verantwoordelijkheid nemen, is voor veel gemeenten de makkelijkste en goedkoopste weg.

In een ander verband (dat van de brand in Volendam) is al eens opgemerkt dat: de gemeente gooit haar verantwoordelijkheid over de schutting van een groep enthousiaste vrijwilligers en klaar is men. Bij de brandweer is die tijd voorbij, vooral door een aantal grote ongevallen, bij de brigades in veel gemeenten is dit nog wel aan orde
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!