Nieuw voertuig IJRB

Auteur Topic: Nieuw voertuig IJRB  (gelezen 31466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

richard

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 11 februari 2005, 10:56:33
Tuurlijk Henk
Doe maar grapig doe maar net alsof je neus bloed.
Dat we afdwaalde van het onderwerp auto was puur naar aanleiding van een simpele vraag van mijn zijde.
Helaas willen de meeste van jullie het niet begrijpen.
Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het systeem wat Peter op de foto laat zien en ook zoals hij zegt door DAN wordt voorgeschreven en het beademen met een ambu ballon of voor leken een beademingsballon.

Op dit moment wordt er het een en ander uitgezocht  niet op basis van de BIG wet want deze geldt alleen voor medisch personeel maar meer civielrechtelijk.
Want hebben jullie er ooit aan gedacht hoe een burgerrechter er over denkt  als  door ondeskundig handelen met een ambu ballon het slachtoffer komt te overlijden en de familie daar een zaak van maakt???
Nou we gaan het wel horen


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #121 Gepost op: 11 februari 2005, 11:32:25
Op dit moment wordt er het een en ander uitgezocht  niet op basis van de BIG wet want deze geldt alleen voor medisch personeel maar meer civielrechtelijk.
Want hebben jullie er ooit aan gedacht hoe een burgerrechter er over denkt  als  door ondeskundig handelen met een ambu ballon het slachtoffer komt te overlijden en de familie daar een zaak van maakt???
Nou we gaan het wel horen
mhmm interesante vraag. Deze discussie hebben we ook wel eens over zuurstof bij niet ademende drenkeling gehad..het antwoord is simpel: als je niets doet zal het SO overlijden...dus beter iets dan niets. Het risico voor een veroordeling is dus miniem. (het is hier nog geen Amerika, en dat is maar goed ook. Volgens de wet valt onze hulpverlening namelijk nog steeds onder "omstander hulp' en hebben we dus niets te maken met big, beroepsregels ed
[img]/img]


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #122 Gepost op: 11 februari 2005, 14:16:28
Voor wie geld de BIG wet nou eigenlijk? Ik zag namenlijk iets dat bijvoorbeeld een punctie alleen is voorbehouden aan getrained medisch personeel... Nu krijg ik op school gezondheidsleer, en moet ik ook injectief kunnen toedienen... Zelfs hechten krijgen we, maar wat zegt de BIG wet hierover??


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #123 Gepost op: 11 februari 2005, 14:21:39
Ja oke maar aanboord van de koopvaardij mag dit alleen op advies van de radio medische dienst. En met behulp van het medisch handboek. Het is dus niet zo dat je dit naar eigen inzicht kan doen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 11 februari 2005, 14:48:09
Wij hebben een arts onder onze leden, die moet goed oppassen als hij eerste hulp verleent, want hij valt onder het medisch tuchtcollege. En als hij aan boord is en wij verlenen eerste hulp houdt dat risico voor hem in, want wij doen dat dan onder zijn toezicht. Híj kan daarover voor verantwoording worden geroepen. De zg medische fout. Hiervan zijn wij gevrijwaard, want wij houden er niet ons niet professioneel medisch bezig en doen handelingen als getrainde leken. Maar ik moet niet in mijn eentje ballon beademing gaan doen, want dat blijft voor ons een tweemans skill. Ken je beperkingen zeg maar. Als het world congress of drawning tot de conclusie komt dat dé eerste hulp voor een verdinkingsslachtoffer 100% zuurstof is, gaan wij wegen zoeken om die hulp te kunnen bieden, want de "redders op het water" zijn de enigen die dat snel genoeg kunnen doen, alle andere hulp komt kostbare minuten later, en elke minuut later betekent 10 tallen procenten minder kans op overleven. De AED bedient enkele minuten na de hartstilstand door een leek heeft meer kans succes dan de verwoede pogingen op de eertse hulp na 20 minuten door de beste chirurg van Nederland. Zo is dat ook bij zuurstof bij verdrinking. Hoe eerder hoe beter zodat als wij de eerste zijn het 't beste is dat wij dat doen, want wachten kan fataal zijn. Wat... wachten zál in de meeste gevallen fataal zijn bij een niet ademend verdrinkingsslachtoffer.

Henk 


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #125 Gepost op: 11 februari 2005, 20:35:07
Tuurlijk Henk
Doe maar grapig doe maar net alsof je neus bloed.
Dat we afdwaalde van het onderwerp auto was puur naar aanleiding van een simpele vraag van mijn zijde.
Helaas willen de meeste van jullie het niet begrijpen.
Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het systeem wat Peter op de foto laat zien en ook zoals hij zegt door DAN wordt voorgeschreven en het beademen met een ambu ballon of voor leken een beademingsballon.

Op dit moment wordt er het een en ander uitgezocht  niet op basis van de BIG wet want deze geldt alleen voor medisch personeel maar meer civielrechtelijk.
Want hebben jullie er ooit aan gedacht hoe een burgerrechter er over denkt  als  door ondeskundig handelen met een ambu ballon het slachtoffer komt te overlijden en de familie daar een zaak van maakt???
Nou we gaan het wel horen

Ik ben benieuwd. naar welke specifieke vraag je dan gaat stellen en wie wat uitzoekt..
Verder maken we doormiddel van training mensen deskundig en geven we mensen daarvoor een internationaal erkend certificaat en wil men nog meer zekerheid, kan je ook een NEN-ISO certificaat krijgen..

Ik ben benieuwd wat dat (zoveelste) onderzoek oplevert en of ze de onderzoeks vraag goed stellen..
Zoals je het hier verwoord, klopt er al weer helemaal niets van..
Volgens mij loopt er ook een aparate discussie over.. zullen de rest over zuurstof eerste hulp en ballon beademing in de juiste thread voeren.. en dan kan dit over de discussie weer over de auto van IJmuiden gaan..


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #126 Gepost op: 12 februari 2005, 15:11:30
Ik lees iedere keer over 100% zuurstof. Wat betekend dit? Dat is toch gewoon de zuurstof die uit een zuurstoffles komt? Dit ff voor de goede orde... ;)

Christian


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #127 Gepost op: 12 februari 2005, 15:58:15
klopt 100% wil zeggen dat je met pure zuurstof beademd er zijn diverse systemen in de handel zodat je patienten ook een lagere dosering O2 kunt geven zoals bijvoorbeeld het venturimasker maar dat wordt bijna niet meer gebruikt. voorwaarde hiervoor is trouwens wel dat de patient zelf ademhaald maar dat terzijde.

als de patient niet ademt wordt er, in de eerste hulp, eigenlijk vanuit gegaan dat er toch een O2 tekort is dus wordt er altijd beademd met 100%. op de machines op een IC of OK kun je ook andere percentages instellen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #128 Gepost op: 13 februari 2005, 10:06:03
Ik lees iedere keer over 100% zuurstof. Wat betekend dit? Dat is toch gewoon de zuurstof die uit een zuurstoffles komt? Dit ff voor de goede orde... ;)

Christian

Je moet het anders lezen Christiaan, zoals jij het leest  beadem je altijd met behulp van de 100 % zuurstof die uit een fles komt. En een drenkeling geef je dus ook iid die volle 100% als eerste hulp, "rechtstreeks" uit de fles. Daarbij mag er geen ander gas bij de zuurstof komen dus je moet goed zonder "lekken" beademen. Met behulp van andere maskers en methoden onstaat die menging met de buitenlucht wel en wordt het percentage zuurstof in de daadwerkelijke beademing verlaagd, soms wel tot 30%.

Henk


Sjors

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 13 februari 2005, 11:51:41
Henk,
En wat gebeurd er met de uitgeademde lucht van het slachtoffer ???
Volgens mij gaat dit ook in de dode ruimte van het slachtoffer zitten dus vermengd de ingeblazen lucht van jou zich ook weer met co2 van het slachtoffer als je tenminste goed masseerd