Hoe te reageren bij een noodsituatie in de trein?

Auteur Topic: Hoe te reageren bij een noodsituatie in de trein?  (gelezen 2450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Gepost op: 15 september 2011, 13:02:05
Beste allemaal,

Dagelijks zit ik in de randstad in de trein. Wat ik me dikwijls afvraag: hoe moet je reageren bij een noodsituatie? Ik denk hierbij aan:
  • Onwelwording
  • Ander medisch noodgeval
  • Vechtpartij
  • NS personeel dat wordt aangevallen

Is het zaak om dan juist aan de noodrem te trekken, of juist niet zodat men eerder bij een station is? Hoe maak je in dat geval NS personeel duidelijk dat er wat aan de hand is? Als je 1-1-2 belt, bijvoorbeeld voor een vechtpartij, vraag je dan om spoorwegpolitie of gewoon het district.

Groetjes,
Kaasje


Hobby Bobby eenheid Den Haag


MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2011, 13:56:34
Dit is wel een goede vraag inderdaad voor iedereen die vaak met de trein reist. Dat vroeg ik me ook weleens af.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2011, 14:38:18
Onwelwording:

Indien mogelijk de conducteur op de hoogte stellen en 112 bellen (en uitleggen dat je naar het eerst volgende station rijdt en daar de ambu opwacht), ruimte maken en pas bij het station aan de noodrem trekken (ambu moet zo snel mogelijk ter plaatsen kunnen komen).

Ander medisch ongeval:

Ruimte maken, wachten tot bij station, conducteur op de hoogte stellen.

Vechtpartij:

Lastig, hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen erbij betrokken zijn, of er al gelijk wapens (messen) bij gebruikt worden en hoe de verdeling is (1 vs 1 of 4 vs 1).
Natuurlijk zo snel mogelijk de conducteur op de hoogte stellen (die kan, indien mogelijk de spoorwegpolitie erbij halen). Noodrem zou ik niet aan trekken, lost niks op.
Geen idee of ik er tussen zou springen/uit elkaar zou proberen te halen. Hangt van de situatie af.

NS personeel dat aangevallen wordt:

112 bellen (spoorwegpolitie), zelfde als het vorige punt maar in dit geval zal ik de conducteur helpen (fysiek of verbaal).

Maar goed, dat is de visie van een student. Geen idee of dit het beste is.


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2011, 19:55:36
Ik heb alleen maar verstand van medische calamiteiten. In dat geval wijs je een paar vrijwilligers aan om te helpen en doe je wat je altijd doet: afzetten, ontruimen, alarmeren, eerste hulp verlenen, bij blijven, overdragen aan professionals. Niet aan de noodrem trekken, die ambu komt echt niet door een weiland aanhobbelen om het s.o. van je over te nemen. Naast 112 uiteraard ook de conducteur laten waarschuwen, hij is het bevoegde gezag en beslist uiteindelijk wat er gebeurt.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2011, 17:53:44
Bevoegde gezag is de overheid, niet de conducteur, maar dat terzijde ;)

112 bellen, KLPD vragen, treinstelnummer doorgeven. Dan komen zij er wel achter waar die trein rijdt. In nieuwe treinen zit bij de deur een intercom voor contact met de machinist.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2011, 21:07:55
Deze intercom werkt uitsluitend na bediening noodrem :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag