Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off

Auteur Topic: Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off  (gelezen 24289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2012, 22:55:59
Conform incidentmanagement:
Dat is toch een richtlijn, en geen wet of besluit?

Dus ik snap niet zo goed wat je nou wil horen thetwin84? Volgens IM mag het niet met je onopvallende auto, maar wie of wat gaat er wat van zeggen als je het wel doet?


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2012, 23:14:06
Ondanks mijn grote opvallende reflecterende belijning en letters op de Caprice heb ik er vorig jaar, bij een ongeval op de A8, bewust niet voor gekozen om in een fendoff te gaan staan.

foto door dichtbij.nl

Met een Caprice van 5.50meter lang blijft er weinig rijbaan over als ik hem er fend-off had gezet en ik had geen zin om mijn net bestickerde auto te laten beschadigen. De oranje verlichting en op de weg geplaatste LED flares en opklap-pionnen hielpen, zo denk ik dan maar, bij het totaalplaatje aan verkeersregulerende initďatieven voor zover deze burger dat op dat moment kon.
foto © JelZo


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2012, 23:38:36
Ondanks mijn grote opvallende reflecterende belijning en letters op de Caprice heb ik er vorig jaar, bij een ongeval op de A8, bewust niet voor gekozen om in een fendoff te gaan staan.

foto door dichtbij.nl

Met een Caprice van 5.50meter lang blijft er weinig rijbaan over als ik hem er fend-off had gezet en ik had geen zin om mijn net bestickerde auto te laten beschadigen. De oranje verlichting en op de weg geplaatste LED flares en opklap-pionnen hielpen, zo denk ik dan maar, bij het totaalplaatje aan verkeersregulerende initďatieven voor zover deze burger dat op dat moment kon.
foto © JelZo



Met de bovenstaande informatie kan ik iets mee...
Zo kun je dus op een nette manier te werk gaan en inderdaad je auto niet beschadigen.
Het enige wat ik niet in de auto heb zijn de led-flares maar dat is dan waar ik in de toekomst over na zou denken... Overigens kan ik wel zeggen dat verlichting altijd beter functioneert en zichtbaar is op afstand dan een pionnetje en een gevarendriehoek, maar als je niets anders hebt... tsja... je moet toch wat he...

Maar Fend-off.. tsja.. dat laten we wel voorbij gaan.. hebben we de mensen voor met blauw blauw ;)

Ik moet trouwens zeggen een pracht wagen die Caprice!
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Gast

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2012, 23:48:25
Dank je thetwin84! Met een auto die op de kop lag, dwars op de vluchtstrook (neusje tegen vangrail) en als eerste "opvallende auto" ter plaatse vond ik het het meest logische om achter het ongeval het opkomende verkeer op de oprit visueel af te remmen en te waarschuwen. Meer kon ik op dat moment ook niet doen.

Ik zou het een volgende keer weer op deze manier doen, geen fend-off maar maximaal opvallen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2012, 08:11:14
Het lijkt me overigens zo dat als je een balk met traffic advisor hebt, deze het meest opvalt als je voertuig recht op de weg staat. Als je in fend off staat straalt het licht deels weg richting vluchtstrook/berm. Bij hv-voertuigen wordt dit verlies weer door andere zaken gecompenseerd (bijv grotere attentiewaarde van blauwblauw en de striping).
Senior GGP / Oost-Brabant


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2012, 09:43:16
@Caprice, blijft een mooie wagen! Ook handig dat de afdekking van de balk de TA vrijlaat  ;).

@Nick: correct, het beste effect van de TA is direct naar achteren. Verder terug wordt al over de compenserende werking van de striping op opvallende HV-wagens gerept, maar de reden die aangegeven werd is niet compleet: niet alleen is de striping retroreflecterend (deze werking door aanstralen met licht, werkt uiteraard het best 's nachts) maar bij politie ook nog eens fluorescerend (dit werkt overdag). Daar mogen civiele voertuigen niet eens van voorzien zijn, bij deze voertuigen is fend-off dus veelal onzin (zeker in de kleurstellingen zilver, anthraciet, donkergroen, donkerblauw...)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2012, 12:05:40
Conform incidentmanagement:

Als je niet in een opvallend IM-hulpverleningsvoertuig rijdt, dan mag je dit voertuig niet in de fend-off positie zetten. Je voertuig is daar niet voor uitgerust. Alleen een opvallend hulpverleningsvoertuig met zwaailicht mag in fend-off gezet worden.

Privé auto’s (van hulpverleners) mogen niet gebruikt worden om een incident te beveiligen en dus niet in fend-off worden gezet.
De IM richtlijnen zeggen voor wat betreft de eerste veiligheidsmaatregelen niets over de aankleding van het buffervoertuig, maar alleen over de parkeer- en zwaailichtdiscipline (en de afschermings- en schouwingsprocedure). Een onopvallende politieauto (dus niet voorzien van reflecterende strepen) die als eerste bij een incident aankomt zal gewoon in fend-off gaan staan (met blauw zwaailicht op het dak) als de situatie daartoe aanleiding geeft. Deze buffer is immers voor de veiligheid van de hulpverleners en de slachtoffers. De bufferfunctie wordt wél overgenomen door een opvallend voertuig zodra deze ter plaatse is (niet zijnde ambulance of brandweer).

Terug naar de vraag van Thetwin84:
Als u met een onopvallende privé-auto een incident wilt beveiligen, dan moet u zich afvragen of u dat veilig kunt en wilt doen. Als u besluit om een incident te beveiligen, doe dat dan volgens de eerste veiligheidsmaatregelen (dus ofwel eenzijdig ofwel tweezijdig aanrijdgevaar). Dat geeft namelijk de beste veiligheid voor uzelf en het incident. Bedenk echter heel goed wat de risico's zijn van een incidentbeveiliging. Regelmatig wordt een opvallend buffervoertuig aangereden, dus houd er terdege rekening mee dat uw onopvallende voertuig óók kan worden aangereden. En vraag u dan ook af of uw verzekering deze actie dan gaat vergoeden, en zo ja, of u dan voldoende vergoed krijgt (uw auto is zo goed als zeker total loss). Mijn advies: zet geen onopvallend voertuig, al of niet met zwaailicht, in de incidentbeveiliging tenzij het absoluut noodzakelijk en onvermijdelijk is. Rijd door of parkeer achter het incident en bel direct 112 met de juiste gegevens (wegnummer, hectometerpaal, rijbaan, etc.).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mreijnen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2012, 00:44:29
Tja en dan kan het nog anders.

Mijn auto is voorzien van retroreflecterende striping aan de achterzijde (rood-wit) en zijkanten (wit) van 3M. Aan de achterzijde en zijkanten van contour reflectie "stippen". Is aan de voorkant en achterkant voorzien van flitslichten, twee zwaailichten en een traffic advisor. En toch is het mijn privé auto welke echter wel als werkpaard voor mijn werk als beroepsverkeersregelaar wordt ingezet.

Zal al duidelijk zijn dat een van mijn werkzaamheden beroepsverkeersregelaar is naast de overige banen als directiechauffeur en rijinstructeur.
En ook ik heb mijn auto al een aantal keren als fend-off voertuig ingezet en de benodigde maatregelen voor de beveiliging van de ongevalsplaats genomen, o.a. het uitzetten van de pylonen, RWS en indien nodig de andere hulpdiensten infomeren.
Daarbij is mijn traffic advisor op magneetvoeten geplaats zodat deze altijd richten het "aanstormende" verkeer gericht kan worden.
 
Naast de eerste zorg voor mijn eigen veiligheid (verkeersregelaarsjas aan) is mijn zorg om te kijken of er slachtoffers zijn en eerste hulp verlenen. Daarvoor heb ik mijn auto twee grote koffers liggen en een AED.

Naast mijn opleidingen voor beroepsverkeersregelaar & eerste hulpverlener heb ik ook een aantal trainingen & workshops  voor IM gevolgd daar wij daar ook voor opgeroepen kunnen worden (ter ondersteuning).
Voor mijn auto heb ik afspraken gemaakt mijn verzekeraar omdat ik tijdens mijn werk als verkeersregelaar de auto ook vaak wordt ingezet.

Problemen heb ik er nog nooit mee gehad en wordt eigenlijk altijd door de KLPD of RWS bedankt. Als die aangekomen zijn en mij hulp niet meer nodig is ben ik ook gelijk weer weg en laat de werkzaamheden aan de beroeps over.
 
Maar ik ben het een aantal eens dat je erg goed moet weten wat je doet en zal het ook zeker niet iedereen willen aanraden om zomaar je eigen auto op de auto(snel)weg in een fend-off positie te zetten. Het blijf altijd gevaarlijk c.q. risicovol en daarbij maakt het niet uit hoeveel extra verlichting er zwaaiend en knipperend op je auto zit. Ook de voertuigen van de beroepsgroep worden nog steeds totall lose gereden door niet oplettende weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2012, 01:29:47
Tja en dan kan het nog anders.

Mijn auto is voorzien van retroreflecterende striping aan de achterzijde (rood-wit) en zijkanten (wit) van 3M. Aan de achterzijde en zijkanten van contour reflectie "stippen". Is aan de voorkant en achterkant voorzien van flitslichten, twee zwaailichten en een traffic advisor. En toch is het mijn privé auto welke echter wel als werkpaard voor mijn werk als beroepsverkeersregelaar wordt ingezet.

Voor mijn auto heb ik afspraken gemaakt mijn verzekeraar omdat ik tijdens mijn werk als verkeersregelaar de auto ook vaak wordt ingezet.

Even een vraag hoe en wat heb jij bij je verzekeraar aangegeven en dat was hun reactie erop ?
En werd het makkelijk geacceptereert door hun ? En bij welke verzekeraar is dat ?

Ik denk dat met als je hier meer info overgeeft dat een hoop mensen die als VKR werken hier wel wat mee kunnen richting
hun verzekeraar.

Misschien wel handig als je ter illustratie een aantal foto's hebt van je auto die kan je dan plaatsen in het onderwerp
Hoe zou volgens jou de ideale dienstauto of motor voor de verkeersregelaar eruit zien ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2012, 18:07:17
De verzekeringsquestie heb ik opgelost in mijn bedrijfsrisico verzekering.

Hierdoor hoef ik niet bij elk voertuig via de autoverzekering een hogere premie te betalen.

Zelf ben ik verzekerd via NNL maar ik weet dat er meer verzekeringen zijn die dit aanbieden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.