Agenten trekken pistool bij rellen rond Maasgebouw bij De Kuip - Rotterdam 17-09-2011

Auteur Topic: Agenten trekken pistool bij rellen rond Maasgebouw bij De Kuip - Rotterdam 17-09-2011  (gelezen 26235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
- ziet iemand de directe aanleiding om het wapen te trekken? Een trekt het vuurwapen, de rest volgt.
In het filmpje is te zien dat er bij de agenten in de hal van het maasgebouw ook een groep onbewapende beveiligers staan. Tevens zitten er in het maasgebouw andere burgers (doelwitten van de menigte).

Op het filmpje is te zien dat de menigte zich niet laat wegsturen en kosten wat kost binnen wil komen. Te zien is dat er uit de groep mensen voorwerpen tegen de glazen deur aan gooien / slaan. Het ziet er erg geweldadig uit. De dreiging die uitgedragen word door het gedrag van de menigte ziet er in mijn ogen zeer ernstig uit.

De dreiging was dus niet alleen gericht richting de agenten maar in eerste instantie op de burgers in het maasgebouw. De agenten hebben het vuurwapen niet alleen getrokken om hen zelf te verdedigen, maar ook de burgers binnen.

Met Hoek van Holland nog vers in het geheugen denk ik dat beide partijen heel erg voorzichtig hebben gehandeld. De agenten maar ook de groep suporters relschoppers. Duidelijk is te zien dat de relschoppers op dat moment door hebben dat de uiterste grens bereikt is. Ze doen een stapje terug.

Sinds HvH weet iedereen blijkbaar dat agenten niet alleen het vuurwapen durven te trekken, maar ook durven te schieten. De 1 vind dat een hele goede ontwikkeling, de ander niet.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Heftig!

Klik hier voor het bewuste filmpje!!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/video_binnenland/10574515/__Politie_in_het_nauw_bij_Rellen_Feyenoord__.html?sn=video

Error 404, pagina niet gevonden
De pagina waarom u heeft gevraagd kon niet worden gevonden.

Een mogelijkheid is dat het artikel niet langer bestaat; een andere mogelijkheid is dat u de URL foutief heeft opgegeven.


Ook hier is het filmpje niet meer te vinden


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik reageer even zonder het eerste filmpje gezien te hebben.

Als reactie op de vraag waarom er zoveel ME staat zonder schild, de mensen die ik zonder schild zie lopen zijn de mensen in de gele jassen van de supportersbegeleiding en leden van de AE (die met de blauwe ''politie''-jack's). Die hebben helemaal geen ME protectie en behalve de lange lat, geen schild en helm.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
In het filmpje is te zien dat er bij de agenten in de hal van het maasgebouw ook een groep onbewapende beveiligers staan. Tevens zitten er in het maasgebouw andere burgers (doelwitten van de menigte).

Op het filmpje is te zien dat de menigte zich niet laat wegsturen en kosten wat kost binnen wil komen. Te zien is dat er uit de groep mensen voorwerpen tegen de glazen deur aan gooien / slaan. Het ziet er erg geweldadig uit. De dreiging die uitgedragen word door het gedrag van de menigte ziet er in mijn ogen zeer ernstig uit.

De dreiging was dus niet alleen gericht richting de agenten maar in eerste instantie op de burgers in het maasgebouw. De agenten hebben het vuurwapen niet alleen getrokken om hen zelf te verdedigen, maar ook de burgers binnen.

Met Hoek van Holland nog vers in het geheugen denk ik dat beide partijen heel erg voorzichtig hebben gehandeld. De agenten maar ook de groep suporters relschoppers. Duidelijk is te zien dat de relschoppers op dat moment door hebben dat de uiterste grens bereikt is. Ze doen een stapje terug.

Sinds HvH weet iedereen blijkbaar dat agenten niet alleen het vuurwapen durven te trekken, maar ook durven te schieten. De 1 vind dat een hele goede ontwikkeling, de ander niet.
Zoals ik al zei, het is niet als commentaar bedoeld, in tegendeel.
De dreiging is vanaf begin af aan aanwezig, ja het zwakt niet af, mee eens, ik vroeg me af, wat is de reden om op DAT moment het vuurwapen te trekken? Na het filmpje nog een paar gekeken te hebben bleek op dat moment de ruit / deur er uit te gaan.
Dit is niet goed te zien op het NOS filmpje.

Ik reageer even zonder het eerste filmpje gezien te hebben.

Als reactie op de vraag waarom er zoveel ME staat zonder schild, de mensen die ik zonder schild zie lopen zijn de mensen in de gele jassen van de supportersbegeleiding en leden van de AE (die met de blauwe ''politie''-jack's). Die hebben helemaal geen ME protectie en behalve de lange lat, geen schild en helm.
In het eerste filmpje zag je een enkele agent in uniform, de AE, stewards en burger beveiliging.

- de ruit gaat er uit: AE + agenten 2 meter naar achter, vuurwapen getrokken, stewards en beveiliging lijkt achter de politie te zijn gezet
- 5 seconde later, ME'ers komen vanachter tussen de AE en agenten door, vormen een linie, duidelijk als ME herkenbaar (helm / kleding), zowel met als zonder lat
- +/- 15 seconde later, eerste linie wordt voor de deur gevormd door de ME, weer zowel met als zonder lat. Dit is niet de linie welke je in het NOS filmpje ziet.

De gebeurtenissen zijn helaas niet goed te zien in de geposte filmpjes, alleen in het originele filmpje welke niet meer online te vinden is.

Nogmaals voor iedereen: mijn vragen zijn puur uit interesse, niet als commentaar..!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Sinds HvH weet iedereen blijkbaar dat agenten niet alleen het vuurwapen durven te trekken, maar ook durven te schieten. De 1 vind dat een hele goede ontwikkeling, de ander niet.

Dat was inderdaad ook het eerste wat mij opviel aan het filmpje. Men weet inmiddels allemaal dat er überhaubt een grens is! En dat is inderdaad wel een goede ontwikkeling. Hebben die strandrellen toch nog een beetje ''zin'' gehad, voor zover je daarover kunt spreken.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
'Rellende zoon aangeven'
AMSTERDAM -  De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb roept de ouders van de relschoppers die zaterdagavond het Feyenoordstadion bestormden, op hun kinderen aan te geven bij de politie.

Inmiddels zijn vijf raddraaiers opgepakt, maar nog zeker vijftig zijn voortvluchtig.

Aboutaleb gelooft niet dat ouders of bekenden van hun helemaal van niets weten. "Ze moeten iets hebben gemerkt en hun verantwoordelijkheid nemen. Als ouders weten dat hun kinderen naar Feyenoord gaan, moeten ze naar dit incident vragen. Blijken ze betrokken, dan verwachten we ze samen op het politiebureau", aldus Aboutaleb in het AD.

Volgens de camerabeelden was overigens geen van de hooligans betrokken bij de strandrellen in Hoek van Holland in 2009.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10585015/___Rellende_zoon_aangeven___.html?p=21,2


Joey112Uden

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Rellen @ maasgebouw 17 sept

Deze is van binnen gefilmd, misschien hebben de meeste hem al gezien
Op 1:10 begint het, seconden later vliegt die ruit kapot
343 Forever in our Hearts Gone but not Forgotten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Zo te horen aan het commentaar had menig persoon in die hal aanwezig graag gezien dat er wat 9mm lood was uitgedeeld aan die mensen die het wilden hebben. De publieke opinie lijkt me duidelijk: hard optreden tegen dit soort tuig.

Iets meer on topic: de grens bij de deur leggen is heel verstandig geweest van de On Scene Commander (of hoe dat ook heet bij de politie, marinehoofd hier ;) ) want met al die (rol)trappen en gangen, portiekjes, deuren daar binnen was het een hele kluif geweest om de boel georganiseerd aan te pakken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Wat ik mij nou afvraag. Hoe zit het met de mogelijkheid om een waarschuwingsschot af te geven?
Zoals ik het zie (als leek zijnde) zijn er namelijk niet echt veel optie's.
Boven de mannen bevind zich namelijk een plafond en roltrappen, en tegen over hen al meteen de menigte.

Over 1 ding zijn we het denk ik met z'n allen wel eens: wanneer wordt er eens kordaat opgetreden deze 'randdebielen'?
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente