Met OGS naar kazerne?

Auteur Topic: Met OGS naar kazerne?  (gelezen 5183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Gepost op: 15 december 2004, 13:11:40
Ik weet dat het al vaker besproken is, maar kan de juiste berichten daarover niet terugvinden, maar:

Klopt het dat men, in geval van een alarmering, niet met een voertuig voorzien en met gebruik van OGS-signalen naar de kazerne mag rijden om daar uit te gaan rukken met een gewone brandweerwagen?
Het gaat zich dus om de rit van , zeg maar plaats van verblijf, naar de kazerne met bijvoorbeeld een brandweerbusje.

Ik ben namelijk in de veronderstelling dat ik dit ooit ergens op een forum heb gelezen en heb daar iets over nodig. Is daar ergens een richtlijn over of iets dergelijks. Ik vraag dit in verband met de aanschaf van een busje juist voor deze doeleinden, en een discussie daaromheen.




janneman82

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2004, 13:16:53
als ik me niet vergis gebeurt zoiets ook in laren (NH) de bevelvoerder rukt met een prio 1 uit naar de kazerne om daar in te stappen in de tas.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2004, 13:24:51
Is opgenomen in de Bracherichtlijn Optische en Geluidssignale Brandweer. Opkomst met gebruikmaking van OGS is niet toegestaan, ook niet met een brandweervoertuig. zie  de herziene druk brancherichtlijn op www.nvbr.nl en de meest gestelde vragen brancherichtlijn.
 :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2004, 13:29:19
klopt helemaal,een opkomende bevelvoerder of chauffeur mag niet met prio1 naar de kazerne rijden en dan uitrukken met de TAS.
Het geburt wel bij een aantal korpsen


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2004, 17:13:29
Ik hoop niet dat brandweer Nederland deze regel zo strikt gebruikt. Bijvoorbeeld er wordt bij veel (beroeps) korpsen met springbezetting gewerkt. Iets wat niet uit te sluiten is dat als de TS met een prio 2 klus bezig is dat er een prio 1 (bv auto te water) binnen komt bij de AC. Het zou dan niet uit te leggen zijn dat de TS met prio 2 of 3 terug moet naar de kazerne (met de duikers in de TS) en dan met prio 1 met de WO naar de auto te water. Dus dan gaat iig bij ons (en waarschijnlijk vele andere korpsen) de TS met prio 1 naar de kazerne en daarna de WO met prio 1 naar het incident


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2004, 19:00:02
Ik hoop niet dat brandweer Nederland deze regel zo strikt gebruikt. Bijvoorbeeld er wordt bij veel (beroeps) korpsen met springbezetting gewerkt. Iets wat niet uit te sluiten is dat als de TS met een prio 2 klus bezig is dat er een prio 1 (bv auto te water) binnen komt bij de AC. Het zou dan niet uit te leggen zijn dat de TS met prio 2 of 3 terug moet naar de kazerne (met de duikers in de TS) en dan met prio 1 met de WO naar de auto te water. Dus dan gaat iig bij ons (en waarschijnlijk vele andere korpsen) de TS met prio 1 naar de kazerne en daarna de WO met prio 1 naar het incident


nu haal je een heel ander verhaal aan,dan is het te verklaren dat een voertuig met prio 1 naar de kazerne gaat ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 16 december 2004, 22:00:07


nu haal je een heel ander verhaal aan,dan is het te verklaren dat een voertuig met prio 1 naar de kazerne gaat ;)

Maar wat is er nu zo anders? In beide situaties wil je zo snel mogelijk de burger helpen. Wat voor voordeel heeft het geven van een voertuig aan een (piket) chauffeur of bevelvoerder dan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2004, 22:04:11


Maar wat is er nu zo anders? In beide situaties wil je zo snel mogelijk de burger helpen. Wat voor voordeel heeft het geven van een voertuig aan een (piket) chauffeur of bevelvoerder dan?
geen idee,wat voor voordeel er is aan een piketauto voor een bevelvoerder of chauffeur.Zeker niet als deze eerst naar de kazerne moeten.

Op het moment dat je 1 of 2 duikers op een ander klus hebt zitten,en er komt daar bovenop een duikalarm dan kan ik me voorstellen dat de TAS met prio1 terug gaat naar de kazerne ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2004, 22:07:24

geen idee,wat voor voordeel er is aan een piketauto voor een bevelvoerder of chauffeur.Zeker niet als deze eerst naar de kazerne moeten.

Op het moment dat je 1 of 2 duikers op een ander klus hebt zitten,en er komt daar bovenop een duikalarm dan kan ik me voorstellen dat de TAS met prio1 terug gaat naar de kazerne ;)
Maar als ik de duikers een piket auto geef en er is een duikalarm dan kunnen die wel met prio 1 naar de kazerne?
(want ze mogen het dus wel vanaf een andere incident)


Gast48368

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2004, 22:10:22

geen idee,wat voor voordeel er is aan een piketauto voor een bevelvoerder of chauffeur.Zeker niet als deze eerst naar de kazerne moeten.

Op het moment dat je 1 of 2 duikers op een ander klus hebt zitten,en er komt daar bovenop een duikalarm dan kan ik me voorstellen dat de TAS met prio1 terug gaat naar de kazerne ;)

Tsja, er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn, denk ik ;)