Met OGS naar kazerne?

Auteur Topic: Met OGS naar kazerne?  (gelezen 5185 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2004, 22:11:29

Maar als ik de duikers een piket auto geef en er is een duikalarm dan kunnen die wel met prio 1 naar de kazerne?
(want ze mogen het dus wel vanaf een andere incident)
wat mij betreft wel ;D
Ik weet alleen dat als je van huis opkomt naar de kazerne dat het niet mag, :-\


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2004, 22:14:31

wat mij betreft wel ;D
Ik weet alleen dat als je van huis opkomt naar de kazerne dat het niet mag, :-\
Volgens mij zitten wij dan op een lijn. Gebruik van dienstvoertuigen moeten ingezet worden als de burger daardoor sneller wordt geholpen.

Misschien kan Cerberus misschien het verschil aangeven. Wat de reden is waarom er bij het een wel O&A gebruikt mag worden en andere niet, ondanks dat in beide gevallen de burgers sneller worden geholpen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 17 december 2004, 02:12:50
met een piket auto (mits uitgerust met toeters en bellen) met ogs naar de kazerne mag natuurlijk altijd, mits daar door de meldkamer toestemming voor verleend is, of in overleg beslist.

het is niet voor niets een piket auto, deze kan speciaal hiervoor beschikbaar gesteld worden, zelfs is het zo dat er nog regio's in nederland zijn waar een ''burger'' auto uitgerust met een zwaailamp met kleefmagneet (en stalen zekerheidskabel) en een gemonteerde sirene als piketauto kan functioneren

wel een voorwaarde is dat het voertuig tevens is uitgerust met een mobilofoon of portofoon (met handsfreeset, hoewel dit weer niet verplicht is, zolang het maar geen GSM is) om zich in te melden en te overleggen met de meldkamer.

in de richtlijn staat o.a. een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is van een dringende taak, dit kan dus een piketauto zijn die om welke reden dan ook de opdracht krijgt voor een dringende taak, dus ook naar de kazerne om daarna over te stappen in een ander voertuig

wat Peter bedoeld over opkomst naar de kazerne omschreven in de richtlijn geld voor de gene die niet persoonlijk zijn opgeroepen, maar reageren op een algemene oproep, dit is iets anders dan een commandant c.q. onder commandant die piket dienst heeft (dan zit hij meestal thuis) en persoonlijk wordt opgeroepen voor een dringende taak, deze kan immers eerst naar de kazerne moeten, hij heeft dan al hetzij telefonisch , hetzij via porto of mobi kontakt gehad met de meldkamer.

verder zijn er nog vele andere situaties op te sommen, het kriterium is, wanneer de meldkamer toestemming geeft (dan is er dus kontakt geweest) mag OGS gebruikt worden.

en wat betreft met OGS van het ene incident naar de kazerne om voertuig te wisselen om naar een ander incident te gaan, zolang de meldkamer toestemming geeft of als de meldkamer geen toestemming geeft maar de bevelvoerder of ovd vindt dit nodig en hij meld dit (registratie) kan de meldkamer dit ook weer niet verbieden.

deze situaties zullen niet zo gauw voorkomen, want als er een ander voertuig/groep kan worden opgeroepen zullen ze dit meestal doen, er vindt ook bijna altijd eerst overleg plaats.

aan de andere kant wie kan een piketauto die gebruik maakt van OGS controleren of hij OGS voert, anders dan politie voertuigen waar het gebruik door het systeem van de auto automatisch kan worden gemeld aan de meldkamer (big brother is watching them ;D), tenzij het brandweervoertuig een klapper maakt en het zo weer aan het licht komt.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2004, 09:58:20
nouja,je gaat meer en meer de black-box in voertuigen krijgen.Dus is het goed na te gaan of er met OGS is gereden,maar inderdaad Zwaailampmaker als de AC het maar weet en het op band staat de prio vermelding.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2004, 12:31:13
de blackbox registratie van bijv. VDO (een veel toegepaste blackbox, vooral bij de politie) registreerd de laatste 45 seconden, dit is ongeveer 100 meter, en overschrijft steeds het voorgaande, in hoofdzaak bedoeld om de gegevens tijdens een incident/gebeurtenis vast te leggen, m.a.w. is dus niet te controleren of er met OGS gereden is tijdens een rit zonder incident (ja de laatste 45 sec.)

hij is dan ook in hoofdzaak bedoeld om mede de schuldvraag tijdens een incident te bepalen, wat weer belangrijk is voor de verzekering.
Nemo me impune lacessit


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2004, 15:06:43
De RAC is geen vrijbrief voor het rijden met OGS.

Prioriteit 1 (dringende taak). Een UITRUK waarvan de centralist vindt dat er sprake is van een dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn.

De bestuurder van het brandweervoertuig blijft steeds strafrechterlijk verantwoordelijk voor het gebruik van OGS. Bij een strafrechterlijk onderzoek zal door het OM de brancherichtlijn worden meegewogen.
Dus de chauffeur zal altijd moeten afwegen of gebruik van OGS gerechtvaardigd is en kan niet terugvallen op de RAC

Wat betreft opkomst: zie in de meest gestelde vragen van de brancherichtlijn. Hier wordt opkomst en herbezetting afgewezen voor het grebuik van OGS.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2004, 15:39:54


Wat betreft opkomst: zie in de meest gestelde vragen van de brancherichtlijn. Hier wordt opkomst en herbezetting afgewezen voor het grebuik van OGS.

ik heb de richtlijn eens nageplozen,en je komt niet verder dan een prio2


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2004, 15:44:23
Wat betreft opkomst: zie in de meest gestelde vragen van de brancherichtlijn. Hier wordt opkomst en herbezetting afgewezen voor het grebuik van OGS.

Kan je de link hier ook plaatsen. (kan namelijk het door jou bedoelde document niet (zo snel) vinden op internet)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2004, 15:46:41


Kan je de link hier ook plaatsen. (kan namelijk het door jou bedoelde document niet (zo snel) vinden op internet)
http://www.minbzk.nl/contents/pages/6060/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

ff doorscrollen naar pagina 34 van 50,en dan een stukkie doorscrollen,zie je het vanzelf verschijnen ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2004, 16:04:35
naar mijn mening zijn we nu alles door elkaar aan het gooien, wat cerberus aanhaalt staat in de regeling optisch en geluid en is in de branche richtlijn over genomen.

de brancherichtlijn is ondergeschikt aan de regeling optisch en geluid.

eerder gestelde vragen over vrije opkomst naar... is altijd zonder OGS, er is namenlijk geen toestemming verkregen, anders dan toestemming na kontakt, dan is er geen sprake meer van vrije opkomst, dit zelfde geld voor het naar kazerne gaan van ene incident voor herbezetting andervoertuig (dus geen kazerne herbezetting), dan is er weer kontakt geweest en kan besloten worden om met prio 1 te gaan.

overigens voor de duidelijkheid, pag. 35 zelfde document de bewuste vraag is de richtlijn verplicht, nee.....
Nemo me impune lacessit