Met OGS naar kazerne?

Auteur Topic: Met OGS naar kazerne?  (gelezen 5184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 17 december 2004, 20:34:18
Het is en blijft een ingewikkeld onderwerp....

Maar : de brancherichtlijn heeft geen betrekking op de opkomst naar de kazerne (met een privévoertuig of met een dienstauto).

Dus de opkomst naar de kazerne wordt niet geregeld in de brancherichtlijn. De vraag is nu of er ergens anders iets wordt geregeld over het gebruik van optische en geluidssignalen bij de opkomst naar de kazerne.

Eventuele toestemming van de meldkamer speelt hierbij geen enkele rol. Bij de brandweer heeft de meldkamer voor het (in eerste instantie) bepalen van de PRIO alleen een functie op basis van de brancherichtlijn : dus bij de uitruk.

Het met optische en geluidssignalen (in een dienstvoertuig) naar de kazerne opkomen zal m.i. dus binnen een gemeente alleen kunnen door dit in de vorm van een procedure/korpsorder schriftelijk vast te leggen, en binnen de wettelijke kaders te blijven.
De brancherichtlijn staat hier volgens mij los van.....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #21 Gepost op: 18 december 2004, 11:57:55
De brancherichtlijn is niet verplicht, dat klopt. Echter wordt door BZK sterk aangeraden de brancherichtlijn te volgen. Het is een zgn. deskundigenadvies dat mede door het brandweerveld is opgesteld. Het OM weegt het mee in hun oordeel en het is tevens geplaatst in de Staatscourant (dus elke (letsel)advocaat heeft er kennis van kunnen nemen).
Het is aan de werkgever (gemeente) hoe hier mee om te gaan. Tevens is de brancherichtlijn er mede gekomen op aandringen van de vakbonden n.a.v. eerder ongevallen. In een proces tegen een brandweerchauffeur is de brancherichtlijn (het deel max. snelheid) meegwogen. Ondanks het feit dat ten tijde van het ongeval de brancherichtlijn nog niet bestond.
Het wachten is op een rechtzaak waarin de status van de brancherichtlijn duidelijk zal worden. Een veroordeling kan natuurlijk alleen op grond van wet en regelgeving maar van een verkeers OVJ heb ik vernomen dat de brancherichtlijn zwaar meeweegt in de eis.