Ambulances van P2000 af?

Auteur Topic: Ambulances van P2000 af?  (gelezen 6927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2011, 15:27:24
Per 15 november 2011 gaan de ambulances in de regio Fryslân ook van P2000 af.

Bron: persvoorlichter Politie Fryslân


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2011, 19:42:29
Laten we niet vergeten dat ooit als P2000 een tijdelijke oplossing is ingevoerd (zover ik het weet),

en daarbij, in de regio Oost Nederland (NOG, IJsselland, Twente) gaat geen een ambumelding via de pieper. Jammer voor mij als journalist, maar ik mis het niet. Als een melding interessant is komt er vanzelf een persalarm cq brandweermelding.

En zeker voor het 'beroepsgeheim' van de medische wereld vind ik het niet eens een slecht idee als die meldingen eraf gaan.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2011, 19:52:54
En zeker voor het 'beroepsgeheim' van de medische wereld vind ik het niet eens een slecht idee als die meldingen eraf gaan.

Heeft niks met beroepsgeheim te maken, eerder met de privacy.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:13:38
Privacy en beroepsgeheim zijn geen argumenten. Aangezien op andere vlakken de overheid er niet zo mee zit om de privacy van de burger te schenden. En beroepsgeheim is al helemaal niet aan de orde, aangezien er geen medische gegevens uit de meldingen kunnen worden gehaald.

Het liefst zou de overheid ook de brandweermeldingen van het P2000 netwerk halen, mocht dat mogelijk zijn. Het argument is simpel, geen pottenkijkers, zodat mochten dingen niet helemaal soepeltjes verlopen er ook geen foto's verschijnen van dingen die niet goed gaan. En als P2000 totaal zou verdwijnen wordt het een stuk lastiger voor bijvoorbeeld hobbyfotografen om er snel achter te komen waar iets aan de hand is.

Daarom zie je ook vaak persalarmen verschijnen pas een uur na het incident, aangezien het dan al afgehandeld is. Verkeersongevallen worden meestal wel snel weergegeven, maar ja die zijn ook niet echt interessant of nieuwswaardig.

Maar ik vraag me alleen af of iedereen niet gewoon eigenlijk wil weten als hij of zij veel sirenes hoort, wat er is en waar het is. Nieuwsgierigheid zit toch in de mens. Dus in dat opzicht zou het jammer zijn als een informatiebron wordt afgesloten. Ook al was het misschien nooit de bedoeling dat het allemaal op internet terecht zou komen, het is toch wel handig dat het bestaat.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #24 Gepost op: 5 oktober 2011, 23:46:58
Om het on-topic te houden en het te houden op de ambulance:

De enige interessante melding voor de persfotograaf die afkomstig is uit de witte kolom is die van een verkeersongeval zonder assistentie van de brandweer. En zoals hierboven gegeven komt die ook via de persalarmering van de politie (in IJsselland iig wel).

Voor een nieuwssite heb je namelijk weinig aan foto's van een reanimatie op straat, een B-rit of een melding in een woning. Daarnaast komt (nogmaals in de regio IJsselland) geregeld een melding voor de persvoorlichtig, inclusief adres, binnen enkele minuten na het begin van de actie. Even contact met deze beste man of vrouw en je weet of het interessant genoeg is om te gaan rijden.

En de rit van een ambulance op YouTube is best leuk, maar voor een nieuwssite oninteressant. Dus in mijn ogen veranderd er voor de nieuwsfotograaf weinig als de talloze meldingen van de ambulance niet meer voorbijkomen. Op mijn nieuwssite is het ook prima bij te benen zonder de meldingen van de ambu.

En laten we niet vergeten dat het een communicatiemiddel is van de hulpdiensten zelf, en dat het legaal is om af te luisteren hoeft nog niet te betekenen dat het de plicht van de hulpdiensten is om ons in die informatie te voorzien.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 5 oktober 2011, 23:50:49
Om het on-topic te houden en het te houden op de ambulance:
De enige interessante melding voor de persfotograaf die afkomstig is uit de witte kolom is die van een verkeersongeval zonder assistentie van de brandweer. En zoals hierboven gegeven komt die ook via de persalarmering van de politie (in IJsselland iig wel).
Dat ben ik niet met je eens, zo zijn er een hoop fotografen die de meldingen van de traumaheli's en OVD-G's in de gaten houden. Die komen namelijk (vaak) bij heftige incidenten ter plaatse. Daarnaast is de alarmering van 1 ambulance niet heel bijzonder, maar als je opeens 3 alarmeringen ziet richting dezelfde locatie dan kan je er vanuit gaan dat het een potentieel nieuwswaardig incident is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #26 Gepost op: 5 oktober 2011, 23:58:18
Moet ik je gelijk in geven. Meldingen van de OVD-G en LL rij ik zelf ook altijd op. Mede omdat dat het enigste is wat ik van de ambu kan ontvangen.

En idd, 3 ambulances kunnen nieuwswaardig zijn, maar in pak en beet de helft van de gevallen krijg je het dan ook wel op een andere manier te horen (twitter, tiplijn, persalarm).

En ik moet zeggen dat ik als fotograaf zijnde soms ik wel wil weten waar een ambulance heen gaat, maar ik mis de alarmeringen niet. Wees creatief en je komt er als journalist ook wel achter. En persoonlijk vind ik het ook wel leuk als jij als enigste journalist een nieuwsbericht hebt omdat je er naar hebt lopen puzzelen / geluk hebt gehad.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li