ademlucht

Auteur Topic: ademlucht  (gelezen 6411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2004, 09:01:38
een Fles van 317 bar bij 20 graden heeft normaal bij 9 graden een druk van 305 bar. Dit doet vermoeden dat de lucht bij 317 bar een temperatuur had van 25 graden. Dit is overigens niet het gevolg van de fles maar gewoon conform de algemene gaswet.

Maar op zich is die afname helemaal niet erg omdat de hoeveelheid lucht in de flas niet afneemt, slechts de druk verminderd a.g.v. de lagere temperatuur. Op het moment dat je die koudere lucht inademt wordt die weer warm en gaat uitzetten, je hebt dan je normale volume weer terug.

Als je bij 9 graden een druk wilt hebben van meer dan 270 bar dan moet je hem bij een temperatuur van 40 graden vullen tot minimaal 300 bar.

Is de temperatuur na het vullen 50 graden dan minimaal vullen tot 310 bar

Jacques

Waterbakken werken maar zeer beperkt bij kunststof flessen vanwege de slechte geleiding van de fleswand

(voor de puritisten, "fles" moet inderdaad eigenlijk cylinder genoemd worden maar die oude term zit er nog een beetje in :-)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2004, 10:53:18
Voor jullie is dit probleem letterlijk een kwestie van tijd, voor het gasbedrijf is het een kwestie van geld.

De druk neemt door de lage temperatuur af, omdat het volume constant blijft. De koudere lucht heeft een hogere dichtheid.  De gereduceerde lucht heeft om dezelfde reden ook een hogere dichtheid en per saldo kun je dus korter met een cylinder doen.

Om die reden worden de gashoeveelheden vaak omgerekend naar "normaal m3". Dat is het volume dat het gas zou hebben bij een temperatuur van 25 graden grd C

Waarom hantereren jullie dit systeem ook niet bij het vullen van ademluchtcylinders ?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2004, 13:29:25
Om die reden worden de gashoeveelheden vaak omgerekend naar "normaal m3". Dat is het volume dat het gas zou hebben bij een temperatuur van 25 graden grd C

correctie:
Een normaal kubieke meter (Nm³/u) is één m³ met een druk van 1013,25 mbar (1,01325 bar) en een temperatuur van 273,15 K (= 0 Celsius)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2004, 18:55:32
(voor de puritisten, "fles" moet inderdaad eigenlijk cylinder genoemd worden maar die oude term zit er nog een beetje in :-)

het is CILINDER


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2004, 19:54:08


het is CILINDER

 :-[ Ik lees te veel engelse boeken .... ::)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2004, 19:55:30


 :-[ Ik lees te veel engelse boeken .... ::)

Hahaha tis al goed ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 december 2004, 10:08:23
Jullie praten gemakkelijk over de "flessen vullen tot 315, en anders bij een bepaalde temperatuur tot 300 Bar", allemaal leuk en aardig, maar bij ons (ook bij anderen neem ik aan, staat die druk gewoon ingesteld! Hier wordt er gewoon gevuld tot 330 Bar (meen ik...) En als we het ademluchtapparaat op ons rug "slingeren" zit er nog 305 of 310 in. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 25 december 2004, 10:43:27
Jullie praten gemakkelijk over de "flessen vullen tot 315, en anders bij een bepaalde temperatuur tot 300 Bar", allemaal leuk en aardig, maar bij ons (ook bij anderen neem ik aan, staat die druk gewoon ingesteld! Hier wordt er gewoon gevuld tot 330 Bar (meen ik...) En als we het ademluchtapparaat op ons rug "slingeren" zit er nog 305 of 310 in. ;)
inderdaad,als wij een fles krijgen zit er meestal tussen de 300 en 310  in


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 25 december 2004, 13:46:19
Jullie praten gemakkelijk over de "flessen vullen tot 315, en anders bij een bepaalde temperatuur tot 300 Bar

Je moet "je" ook niet persoonlijk opvatten, meer een soort beeldspraak, het geldt uiteraard voor diegene die verantwoordelijk zijn voor het instellen en onderhoud van de compressoren.
Zij zullen moeten bepalen wat de juiste vulling is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources