PM

Auteur Topic: PM  (gelezen 5232 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 december 2004, 11:11:27
er zijn ook nog korpsen die nog niet naar de opleiding gaan, zij wachten eerst nog op een goede opleiding.

de verplichting volgens de brancherichtlijn geld pas per 1 juli 2007

overigens is de brancherichtlijn ook weer niet verplicht, maar daar is al genoeg over gezegd.

verder zijn er ook nog korpsen waar ieder met een geldig rijbewijs met OGS mag rijden, de wet staat dit immers toe. (mits aangesteld en op de hoogte gebracht van de regeling optisch en geluid)

Het gaat neem ik aan over de opleiding brandweerchauffeur, want jij hebt het over dat een aantal korpsen niet naar deze opleiding zouden gaan.
Willen jullie het op het laatste moment allemaal gaan doen dan, lijkt me niet zo handig.
Niet iedereen zal misschien voor het examen wat ze moeten doen direkt slagen en 1 juli 2007 gaat sneller als je denkt en dan heb je toch een probleem lijkt me als je z'on afwachtende houding aanneemt.

En de brancherichtlijn optische en geluidssignalen is wel zeker per 1 juli 2002 verplicht!!
En iedereen die na 1 juli 2007 niet het certificaat brandweerchauffeur heeft die mag na deze datum niet meer uitrukken als chauffeur, ongeacht je ervaring.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2004, 11:57:28
het blijft interpreteren, hoofdstuk 1, artikel 1 :

is deze richtlijn verplicht, nee deze richtlijn is niet verplicht, m.a.w. na 1 juli 2007 mag je nog gewoon als chaufeur rijden, maar dit is en blijft een eindeloze discussie.
Nemo me impune lacessit


fireman77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 17 december 2004, 13:04:45
12. INWERKINGTREDING EN EVALUATIE

De richtlijn zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant en treedt in werking op 1 juli 2002.

Voor de opleidingseis betreffende de module brandweerchauffeur wordt de overgangstermijn gesteld op vijf jaar. Dat wil zeggen dat brandweerchauffeurs binnen vijf jaar na de bovengenoemde datum van inwerkingtreding van deze brancherichtlijn in het bezit zouden moeten zijn van het diploma van de opleiding brandweerchauffeur. Het is overigens mogelijk dat binnen deze periode een wettelijke verplichting tot het beschikken over het diploma van de opleiding brandweerchauffeur in het leven wordt geroepen. Uiteraard geldt dan alleen die wettelijke verplichting.

De richtlijn zal twee jaar na het in werking treden geëvalueerd en zo nodig bijgesteld worden. Het bijstellen van deze richtlijn zal eerder plaatsvinden als de desbetreffende wet- en regelgeving voor de toepassing waarvan deze richtlijn een handreiking biedt, binnen een termijn van twee jaar gewijzigd wordt.

DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

G.M. de Vries

Beschikking van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 8 juli 1999, nr. DPG/vv/u.99.02776
 
  
Zo wordt het letterlijk beschreven in de brancherichtlijnen voor optische en geluidssignalen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2004, 14:07:00
ja dat heb ik ook gelezen, maar.... blz. 34 hoofdst. 1 , art.1 zegt dat de richtlijn niet verplicht is, wel zal in strafrechtelijk onderzoek de richtlijn worden meegewogen in de beoordeling van het verkeersgedrag van de brandweerchauffeur. het zeer dringend advies is om te handelen volgens de richtlijn omdat een chauffeur wel hele goede redenen moet hebben om uit te kunnen leggen dat er niet volgens de brancherichtlijn is gewerkt

in dit land van regeltjes, regeltjes en nog eens ....... lijkt het wel als of ze de wet bepalen, echter de wet is heel beperkt, het is altijd aan de rechter om te oordelen, en deze weet ook dat de brancherichtlijn een hulpmiddel is echter niet bindend, wat de overheid ook probeerd voor te schrijven, het incident , het ongeval zal bepalen hoe de zaken er voor staan en de rechter zal oordelen.

neemt niet weg dat het niet verkeerd is om richtlijnen op te stellen om tot een uniform en vooral zo veilig mogelijk gedrag te komen, maar het blijft een richtlijn, en geen wet.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2004, 15:42:36
ja dat heb ik ook gelezen, maar.... blz. 34 hoofdst. 1 , art.1 zegt dat de richtlijn niet verplicht is, wel zal in strafrechtelijk onderzoek de richtlijn worden meegewogen in de beoordeling van het verkeersgedrag van de brandweerchauffeur. het zeer dringend advies is om te handelen volgens de richtlijn omdat een chauffeur wel hele goede redenen moet hebben om uit te kunnen leggen dat er niet volgens de brancherichtlijn is gewerkt


kortom het staat er niet letterlijk,maar je wordt wel aan de hoogste boom gehangen als je een ongeluk veroorzaakt als je geen certificaten hebt.Dus toch min of meer een verplichting,HOE het uitgelegt wordt


Gast48368

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2004, 16:31:07
K snap um al weer, en ga lekkur achterin zitten :-X ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2004, 16:32:58
K snap um al weer, en ga lekkur achterin zitten :-X ;D
of met je tengels van de knoppies van de sirene en blauwe lampies afblijven ;D ;D ;D ;D


Gast48368

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2004, 16:50:04

of met je tengels van de knoppies van de sirene en blauwe lampies afblijven ;D ;D ;D ;D

ik bescherm mezelf daar wel tegen> achterin dus ;D


fireman77

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2004, 18:14:11

kortom het staat er niet letterlijk,maar je wordt wel aan de hoogste boom gehangen als je een ongeluk veroorzaakt als je geen certificaten hebt.Dus toch min of meer een verplichting,HOE het uitgelegt wordt

Precies, ik denk er precies het zelfde over.


Rene112

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2004, 20:21:43
Ik zal het ook even proberen  ;)

De brancherichtlijn is (nog) niet verplicht.
Bij de introductie in 2002 is door BZK duidelijk aangegeven dat de status van deze richtlijn nog zou kunnen veranderen (wel verplicht). Dit is tot op heden nog niet gebeurd.

Wel zijn bij de totstandkoming van de richtlijn met het openbaar ministerie afspraken gemaakt. De brancherichtlijn zal door het OM worden gebruikt bij het bepalen of er tot vervolging van een brandweerchauffeur wordt ingegaan na een ongeval.

Over de opleiding brandweerchauffeur is duidelijk geschreven dat er een vrijstelling is tot 1 juli 2007 (binnen de niet verplichte brancherichtlijn). Tegelijkertijd wordt aangegeven dat deze opleiding mogelijk ook op een andere wijze wettelijk verplicht zal worden.

Ik zal het niet veel ingewikkelder maken, maar....  ;D ;)
Op grond van de arbowet zijn werkgevers verplicht om hun werknemers zo goed mogelijk voor te lichten, op te leiden en geoefend te houden voor (risicovolle) werkzaamheden.

Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet.

Het uitgangspunt is dus : 'inhaalslag' opleiding brandweerchauffeur voor 1 juli 2007 afronden, bij voorkeur eerder. En nieuwe chauffeurs vallen niet onder de 'inhaalslag'!

Daarnaast brengt het wachten met het opleiden van chauffeurs ook nog een risico met zich mee.... Het zou in 2006/2007 wel eens zo druk kunnen worden met aanmeldingen dat de opleidingsinstituten niet in staat zijn om voldoende opleidingen en examens te organiseren!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard