PM

Auteur Topic: PM  (gelezen 5199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 december 2004, 14:11:46
Rene, je hebt het helder en duidelijk verwoord.

Jouw citaat:
"Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet."


Maar wat is de minimale oefentijd voor een chauffeur. Wat is een ervaren chauffeur????

Iemand die heel af en toe op de Tas rijdt tijdens een uitruk, maar wel over alle benodigde papieren beschikt, vind ik niet ervaren. Ookal heb je al 20 jaar je reguliere rijbewijs. Je bent tijdens een Prio 1 ook anders, dan als je de TAS eens ophaalt voor een proefritje.

Chauffers die achter het stuur van een brandweerwagen gaan zitten, zijn zich ook niet voldoende bewust van de consequentie's die eraan vasthangen als er iets gebeurd.

Ik heb daar waarschijnlijk al teveel over gelezen  :-X
Daarom benijd ik de mensen niet, die het "durven" om onder Prio 1 achter het stuur te gaan zitten. Je baan kan er wel eens van afhangen.


fireman77

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 december 2004, 18:47:51
Jou citaat dat chauffeurs die een brandweerwagen besturen zijn zich niet voldoende bewust van de consequenties die er aan vasthangen als er iets zou gebeuren.

Dat wordt nou juist in de opleiding tot brandweerchauffeur uitvoerig besproken wat je moet doen in geval van een ongeval en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

En jou vraag wat is een ervaren chauffeur.
Er staat geen minimale oefentijd voor, natuurlijk wordt je eerst helemaal afgelest op het voertuig waar je mee gaat werken maar door het gewoon te doen daardoor leer je te ervaren hoe het is om prio 1 te rijden. Iedereen begint daar dus in principe als onervaren chauffeur, dat is precies hetzelfde als een brandwacht.
Je eerste binnenbrand, met daarom heen de hectiek die kan heersen in geval van een calamiteit, dat doe je dan ook als "onervaren" brandwacht, maar daar leer je juist het meeste van.

Je eerste rit als chauffeur met een prio 1 melding is spannend en nieuw, voor iedereen. De meeste korpsen, zowel beroeps als vrijwilligers, doen de regel dat je eerst minimaal drie jaar ervaring moet hebben als brandwacht en dat je dan tot chauffeur kan worden opgeleid.


Rene112

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 18 december 2004, 21:32:06
Rene, je hebt het helder en duidelijk verwoord.

Dankjewel!   ;)

Citaat
Jouw citaat:
"Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet."

Maar wat is de minimale oefentijd voor een chauffeur. Wat is een ervaren chauffeur????

Goede vraag.... volgens mij zitten er in de huidige leidraad oefenen geen oefenkaarten voor het rijden als brandweerchauffeur.....

De kans lijkt mij zeer groot dat in de nieuwe versie van de leidraad oefenen (verschijnt in 2005) wel specifieke oefenkaarten zijn opgenomen.

Het is ook gek dat de brancherichtlijn alleen iets zegt over de opleidingen en niets over het oefenen (dus het op peil houden van de kennis en vaardigheden).

Daarnaast blijft het zoeken naar mogelijkheden om brandweerchauffeurs te trainen onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met het rijden onder PRIO 1.... de ontwikkelingen in de wereld van de rijsimulatoren gaan snel....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 18 december 2004, 21:57:28


Dankjewel!   ;)



Goede vraag.... volgens mij zitten er in de huidige leidraad oefenen geen oefenkaarten voor het rijden als brandweerchauffeur.....

De kans lijkt mij zeer groot dat in de nieuwe versie van de leidraad oefenen (verschijnt in 2005) wel specifieke oefenkaarten zijn opgenomen.

Het is ook gek dat de brancherichtlijn alleen iets zegt over de opleidingen en niets over het oefenen (dus het op peil houden van de kennis en vaardigheden).

Daarnaast blijft het zoeken naar mogelijkheden om brandweerchauffeurs te trainen onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met het rijden onder PRIO 1.... de ontwikkelingen in de wereld van de rijsimulatoren gaan snel....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

maar kun je in een simulator wel realistisch oefenen,dus het echt kunnen voelen wat een TAS bv doet als je te snel door een bocht gaat of ineens een noodstop moet maken.