nieuwe kantel methode

Auteur Topic: nieuwe kantel methode  (gelezen 13182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #20 Gepost op: 10 december 2011, 19:54:46
, maar de maatschappij vraagt ook om EHBO-ers die meer eerstehulp kennis nodig hebben en bovengemiddeld slagvaardiger moeten zijn in de eerstehulp.

Waar blijkt dat uit?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #21 Gepost op: 10 december 2011, 21:37:20
Waar blijkt dat uit?

Eenheidsworst is niet de standaard.
Eerstehulpopleidingen aanpassen aan de (werk)omstandigheden is de gestelde norm.
Dat geldt dus ook voor evenementenhulpverlening, bedrijfshulpverlening en andere vormen van eerstehulp te verlenen door vrijwilligers en werknemers.
Het verschil tussen EHBO bij een assurantiekantoor en chemische fabriek mogen toch wel duidelijk zijn.
Met een standaard EHBO diploma van je werknemers geef je als werkgever van een chemische fabriek niet het goede voorbeeld, toch.
Eenheidsworst is leuk maar is een totaal achterhaalde gedachte.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 11 december 2011, 22:04:42
Waar blijkt dat uit?

Ga eens langs activiteiten waar ook EHBO aanwezig is.
Vraag de mensen op de posten eens wat ze aan bijscholingen doen om het werk op verantwoorde manier uit te voeren.

Wanneer de EHBO-ers het massaal er bij laten zitten, dan worden veel evenementen opgescheept met een forse kostenpost, omdat de proffesionele hulpverlening veel meer belast wordt


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 21 december 2011, 01:05:29
Waar blijkt dat uit?

ik zeg; een hoop inlegkunde en enorme verwachtingen tov ehbo en eerste hulp verleners.... en of iedereen die ook waar kan en wil maken?...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #24 Gepost op: 21 december 2011, 15:24:27
ik zeg; een hoop inlegkunde en enorme verwachtingen tov ehbo en eerste hulp verleners.... en of iedereen die ook waar kan en wil maken?...
@ Joffry Ambu-Vpk
Vergeet niet dat leken eerstehulpverleners (bijna) altijd als eerste ter plaatse zijn en de eerstehulp opstarten.
Er loopt een enorm potentieel aan eerstehulpverleners rond.
Een latente aanwezigheid, wat ik van de ambulancezorg niet kan zeggen.

De rol en het handelen van deze leken eerstehulpverleners in de keten van overleving en in de hulpverleningsketen is, zo als je weet, cruciaal.
Ik besef me dat er zeer verschillende niveaus zijn: van niets tot BLS, EHBO en uitgebreid opgeleide eerstehulpverleners, maar onderwaardeer hun rol absoluut niet of "schop" ze ook niet direct bij aankomst aan de kant vanwege hun aangemeten "leken" status.
Zij handelen uit mede-menselijkheid en handelen ook naar hun eigen kennen en kunnen.
Als de doelstelling van de leken eerstehulp is gehaald, dan mag je daarvoor als ambulanceverplegkundige dankbaar voor zijn.
Misschien schiet leken eerstehulpverleninng in de ogen van ambulancezorgverleners (dramatisch) te kort, maar er wordt toch door hen initiele eerstehulp verleend en daar gaat het tenslotte om.
Als alle leken eerstehulpvereners niet te hulp schieten en massaal passief blijven wachten op de professionele hulpverleners vanwege hun schijnbaar aangemeten ondergeschikte rol in de hulpverleningsketen, dan kan de gemiddelde levensverwachting van slachtoffers met levensbedreigende stoornissen en letsels dramatisch naar beneden worden gesteld.

Met andere woorden: eerstehulp verlenen zo snel als water, de ambulancezorg volgt later.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #25 Gepost op: 21 december 2011, 16:36:52
...
Er loopt een enorm potentieel aan eerstehulpverleners rond.
Een latente aanwezigheid, wat ik van de ambulancezorg niet kan zeggen.
...
Ofschoon ik het met het meeste van je verhaal eens ben, vind ik de bovenstaande zin weer een beetje een jammere sneer.

We moeten het potentieel van de eerste hulpverleners zeker niet onderschatten, maar ook niet overschatten. Het verschil in niveau is groot en dat zal het blijven. Dat is niet erg, zolang de eerst opgestarte hulp ter plaatse, voor de aankomst van de professionele hulpverleners, maar adequaat, effectief en veilig is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2011, 17:22:20
Ofschoon ik het met het meeste van je verhaal eens ben, vind ik de bovenstaande zin weer een beetje een jammere sneer.

We moeten het potentieel van de eerste hulpverleners zeker niet onderschatten, maar ook niet overschatten. Het verschil in niveau is groot en dat zal het blijven. Dat is niet erg, zolang de eerst opgestarte hulp ter plaatse, voor de aankomst van de professionele hulpverleners, maar adequaat, effectief en veilig is.
Onderschatten van het potentieel aan en van eerstehulpverleners door ambulancepersoneel is wat ik ook bedoel.
Overschatten is gevaarlijk, maar ambulancepersoneel moet wel rekening houden dat er wel leken eerstehulpverleners rondlopen die een boven het geijkte standaard niveau aan EHBO opleiding hebben genoten en ervaring hebben.
Zomaar en direct elke eerstehulpverlener bezig met eerstehulpverlenen op de grote hoop "leek" en "onvoldoende niveau" gooien en zonder pardon en overdracht wegsturen is niet en nooit de juiste weg.
Wekt irritatie op, geeft blijk van arrogantie en je mist wellicht cruciale informatie over het slachtoffer omdat deze niet kan worden overgedragen of wordt geaccepteerd van de leek.

Adequate, effectieve en veilige eerstehulpverlening leer je in een goede en uitgebreide EHBO cursus.
De meeste eerstehulpverleners bljiven op het niveau BLS, LEH, LRH of op het standaard EHBO niveau (hangen), waarin bepaalde bovengenoemde aspecten niet, nauwelijks of matig worden behandeld.
Dat is jammer.
Aangezien veel ambulancepersoneel als (betaalde) bijbaan zelf ook allerlei EHBO-achtige opleidingen verzorgen, denk ik ook dat het ambulancepersoneel absoluut de hand in eigen boezem mag steken als het gaat om de kwaliteit en niveau van de leken eerstehulpverlener.
Aan de ene kant op laag niveau opleiden en vervolgens dezelfde personen wegsturen omdat hij/zij geen "kennelijk" geen toegevoegde waarde heeft is op zich al vreemd te noemen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #27 Gepost op: 22 december 2011, 20:30:10
Citaat
Zomaar en direct elke eerstehulpverlener bezig met eerstehulpverlenen op de grote hoop "leek" en "onvoldoende niveau" gooien en zonder pardon en overdracht wegsturen is niet en nooit de juiste weg.
Wekt irritatie op, geeft blijk van arrogantie en je mist wellicht cruciale informatie over het slachtoffer omdat deze niet kan worden overgedragen of wordt geaccepteerd van de leek.

Ik schijf nooit zo heel veel op dit forum, maar nu ff wel.

Willem het is dat je erover begint en heb dit onlangs nog aan den lijve ondervonden. Op weg van werk na huis op een vrijdagmiddag stuit ik op een ongeval waarbij een jongen (12 jaar) aangereden was door een auto. Nog geen professionele hulpverleners aanwezig, dus ik zet mijn auto aan de kant en loop er met mijn EHBO koffer (altijd in de auto) naar toe. De jongen was goed aanspreekbaar en abcd stabiel. Lag alleen in de regen en het was koud. Snel even een dekenpakketje gemaakt (wollen deken en reddingsdekens ook altijd bij me) iets onder zijn hoofd gelegd en 2 omstanders zonder jas nog een reddingsdeken gegeven. Omstande met paraplu erbij geroepen en boven de knul laten houden. Prima samenwerking met de omstanders. Bij aankomt van de ambulance groet ik de chauffeur die ik 2 dagen daarvoor nog gezien had tijdens mijn stage-dag vanuit de Sigma. De herkenning is er. Ik denk nog, ik geef de pleeg zo even door dat zeer waarschijnlijk zijn rechterenkel gebroken is en dat de moeder in aantocht is. Nou niet dus. Hij loopt zo langs mij heen (ik zat bij het hoofd van de jongen te praten) en begint een gesprekje met de knul. Tja ik "stond" er echt van te kijken, maar ben maar opgestaan en heb nog even gewacht totdat hij in de ambulance lag. Ik denk nog misschien vraagt hij nog iets, maar nee. En dat terwijl ik toen ik naar het ongeval liep nog snel even mijn RK jas had aangetrokken die ik toevallig nog in de auto had laten liggen. Lekker warm en waterdicht voor mezelf en ook nog herkenbaar als lekenhulpverlener. Leek me een prima combinatie.

Ik moet zeggen dat de politie die als eerste aanwezig was (nog voor de ambulance) heel anders op het voorval reageerde. De eerste politieman die ter plaatse kwam vroeg me hoe het ging. Ik stelde me voor met mijn naam en dat ik Sigma lid was. Nou prima zij hij dan zorg ik voor het verkeer. Ik hoor het wel als je iets nodig hebt.

Kijk dat voelt heel anders.

Twee verschillende reacties op dezelfde situatie...

Zomaar een praktijkvoorbeeld van een lekenhulpverlener die jou woorden helemaal onderschrijft.

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 22 december 2011, 20:53:50
@ Joffry Ambu-Vpk
Vergeet niet dat leken eerstehulpverleners (bijna) altijd als eerste ter plaatse zijn en de eerstehulp opstarten.
Er loopt een enorm potentieel aan eerstehulpverleners rond.
Een latente aanwezigheid, wat ik van de ambulancezorg niet kan zeggen.

De rol en het handelen van deze leken eerstehulpverleners in de keten van overleving en in de hulpverleningsketen is, zo als je weet, cruciaal.
Ik besef me dat er zeer verschillende niveaus zijn: van niets tot BLS, EHBO en uitgebreid opgeleide eerstehulpverleners, maar onderwaardeer hun rol absoluut niet of "schop" ze ook niet direct bij aankomst aan de kant vanwege hun aangemeten "leken" status.
Zij handelen uit mede-menselijkheid en handelen ook naar hun eigen kennen en kunnen.
Als de doelstelling van de leken eerstehulp is gehaald, dan mag je daarvoor als ambulanceverplegkundige dankbaar voor zijn.
Misschien schiet leken eerstehulpverleninng in de ogen van ambulancezorgverleners (dramatisch) te kort, maar er wordt toch door hen initiele eerstehulp verleend en daar gaat het tenslotte om.
Als alle leken eerstehulpvereners niet te hulp schieten en massaal passief blijven wachten op de professionele hulpverleners vanwege hun schijnbaar aangemeten ondergeschikte rol in de hulpverleningsketen, dan kan de gemiddelde levensverwachting van slachtoffers met levensbedreigende stoornissen en letsels dramatisch naar beneden worden gesteld.

Met andere woorden: eerstehulp verlenen zo snel als water, de ambulancezorg volgt later.

gutgutgut  Willem D, je bent wel weer erg lovend over de eerste hulpverleners (niets daartegen hoor, ik vind het altijd lovenswaardig als iemand zijn medebeurger wil helpen in een noodsituatie) maar ga dan niet doen alsof iedere ambualncezorgverlener de EHV-ers tekort doet of kleineert want dat is gewoon NIET waar!

Blijf toch niet in die slachtofferrol/Calimerosyndroom hangen en doe eens normaal! (ah daar is tie weer t woord van 2011  ;) )
en blijf alles eens in perspectief zien ipv zaken uit te vergroten die zo niet worden beleeft door andere eerste hulpverleners.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #29 Gepost op: 22 december 2011, 23:37:17
gutgutgut  Willem D, je bent wel weer erg lovend over de eerste hulpverleners (niets daartegen hoor, ik vind het altijd lovenswaardig als iemand zijn medebeurger wil helpen in een noodsituatie) maar ga dan niet doen alsof iedere ambualncezorgverlener de EHV-ers tekort doet of kleineert want dat is gewoon NIET waar!

Blijf toch niet in die slachtofferrol/Calimerosyndroom hangen en doe eens normaal! (ah daar is tie weer t woord van 2011  ;) )
en blijf alles eens in perspectief zien ipv zaken uit te vergroten die zo niet worden beleeft door andere eerste hulpverleners.
Tussen zwart en wit zitten zoveel kleuren!  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we