Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem

Auteur Topic: Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem  (gelezen 18875 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 30 september 2011, 14:37:16
Ter info:

KAR als concept bestaat al jaren. Het is inmiddels geworden tot een standaard voor kastjes in lijnbussen en hulpverleningsvoertuigen die een signaal afgeven aan een automaat van een verkeersregelinstallatie. De automaat bepaalt vervolgens aan de hand van de regeling in de software welke richtingen prioriteit krijgen. KAR als term staat los van de eventuele fabrikant van het kastje of de automaat: alle systemen behoren op dezelfde frequentie te werken zodat ieder voertuig voorzien van een willekeurige KAR zender zich kan aanmelden bij een automaat van iedere willekeurige leverancier. De afhandeling is echter afhankelijk van het meegezonden signaal, aan de hand waarvan de software kan bepalen welke acties hij moet doen. Voor lijndiensten kan dit zelfs afhankelijk gemaakt worden van het tijdstip in de dienstregeling waarop de bus bij het kruispunt behoort aan te komen: is hij te vroeg, dan wordt er geen prioriteit gegeven.

Ik vraag me overigens wel af waarom is gekozen om alle rijrichtingen opstelstroken op de betreffende rijbaan groen te geven. In feite trek je alle verkeer vóór het hulpverleningsvoertuig het kruispunt op in een van de richtingen die de hulpdienst ook wil rijden. Dat betekent dus altijd dat het hulpverleningsvoertuig een rijtje auto's voor zich heeft, ongeacht welke kant hij opgaat. Volgens mij zou het handiger zijn om de meest gebruikte opstelstrook (dan wel de opstelstrook in het verlengde van de normale rijbaan) op groen te zetten en alle overige richtingen op het kruispunt inbegrepen langzaam verkeer op rood te zetten of te laten staan. De kans is dan bij een normaal kruispunt nog maar 1 op 3 (links, rechts of rechtdoor) dat er voertuigen voor het hulpverleningsvoertuig zitten, en dus 2 op 3 dat er een relatief vrije doorgang is.
Gegeven het feit dat automobilisten in de meeste gevallen niet zullen begrijpen dat zij juist groen hebben gekregen omdat er een hulpdienst achter hen zit, schiet je er volgens mij niet veel mee op om dan maar iedereen te laten oprijden.

Sterker nog: een VRI automaat moet in feite een verkeersagent perfect kunnen imiteren. Met regulier verkeer en lijnbussen lukt dat vrij goed zolang de software juist is ingeregeld. Als de automaat nu ook bij hulpdiensten de agent zou imiteren, dan zijn we klaar. Oom agent trekt immers ook maar één strook leeg om ruimte te maken...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 30 september 2011, 15:02:30

Ik vraag me overigens wel af waarom is gekozen om alle rijrichtingen opstelstroken op de betreffende rijbaan groen te geven. In feite trek je alle verkeer vóór het hulpverleningsvoertuig het kruispunt op in een van de richtingen die de hulpdienst ook wil rijden. Dat betekent dus altijd dat het hulpverleningsvoertuig een rijtje auto's voor zich heeft, ongeacht welke kant hij opgaat.

Altijd beter om tussen een rij wachtende auto's door te manoeuvreren. Zeker als er ook flitskasten bij het kruispunt staan, je komt er dan vaak niet eens doorheen. En omdat het systeem erg ruim v.t.v. groen licht geeft, is mijn ervaring dat je altijd door kunt rijden. En de voertuigen die je voor je hebt, zien je op een gegeven moment wel en gaan opzij. Net zoals bij elke andere spoedrit, uitzonderingen daargelaten.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #12 Gepost op: 30 september 2011, 15:43:02
Dit systeem is volgens mij al een wat langere tijd in gebruik in gelderland midden. De plattegronden welke aangeven welke kruisingen hiervoor ingericht zijn hangen er namelijk al een tijdje ;)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #13 Gepost op: 30 september 2011, 17:34:14
Ter info:

KAR als concept bestaat al jaren. Het is inmiddels geworden tot een standaard voor kastjes in lijnbussen en hulpverleningsvoertuigen die een signaal afgeven aan een automaat van een verkeersregelinstallatie. De automaat bepaalt vervolgens aan de hand van de regeling in de software welke richtingen prioriteit krijgen. KAR als term staat los van de eventuele fabrikant van het kastje of de automaat: alle systemen behoren op dezelfde frequentie te werken zodat ieder voertuig voorzien van een willekeurige KAR zender zich kan aanmelden bij een automaat van iedere willekeurige leverancier. De afhandeling is echter afhankelijk van het meegezonden signaal, aan de hand waarvan de software kan bepalen welke acties hij moet doen. Voor lijndiensten kan dit zelfs afhankelijk gemaakt worden van het tijdstip in de dienstregeling waarop de bus bij het kruispunt behoort aan te komen: is hij te vroeg, dan wordt er geen prioriteit gegeven.

Ik vraag me overigens wel af waarom is gekozen om alle rijrichtingen opstelstroken op de betreffende rijbaan groen te geven. In feite trek je alle verkeer vóór het hulpverleningsvoertuig het kruispunt op in een van de richtingen die de hulpdienst ook wil rijden. Dat betekent dus altijd dat het hulpverleningsvoertuig een rijtje auto's voor zich heeft, ongeacht welke kant hij opgaat. Volgens mij zou het handiger zijn om de meest gebruikte opstelstrook (dan wel de opstelstrook in het verlengde van de normale rijbaan) op groen te zetten en alle overige richtingen op het kruispunt inbegrepen langzaam verkeer op rood te zetten of te laten staan. De kans is dan bij een normaal kruispunt nog maar 1 op 3 (links, rechts of rechtdoor) dat er voertuigen voor het hulpverleningsvoertuig zitten, en dus 2 op 3 dat er een relatief vrije doorgang is.
Gegeven het feit dat automobilisten in de meeste gevallen niet zullen begrijpen dat zij juist groen hebben gekregen omdat er een hulpdienst achter hen zit, schiet je er volgens mij niet veel mee op om dan maar iedereen te laten oprijden.

Sterker nog: een VRI automaat moet in feite een verkeersagent perfect kunnen imiteren. Met regulier verkeer en lijnbussen lukt dat vrij goed zolang de software juist is ingeregeld. Als de automaat nu ook bij hulpdiensten de agent zou imiteren, dan zijn we klaar. Oom agent trekt immers ook maar één strook leeg om ruimte te maken...

Altijd beter om tussen een rij wachtende auto's door te manoeuvreren. Zeker als er ook flitskasten bij het kruispunt staan, je komt er dan vaak niet eens doorheen. En omdat het systeem erg ruim v.t.v. groen licht geeft, is mijn ervaring dat je altijd door kunt rijden. En de voertuigen die je voor je hebt, zien je op een gegeven moment wel en gaan opzij. Net zoals bij elke andere spoedrit, uitzonderingen daargelaten.

Op het moment dat je bij de kruising aankomt, is er meestal geen auto meer te bekennen. Naja, vanuit je eigen richting dan ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 30 september 2011, 19:26:38
@Dinges en Vroemvroem:
Ja, dat snap ik wel. Waar het mij om gaat is dat alle opstelstroken groen krijgen en zonder verder nadenken gaan rijden. Na het kruispunt heb je weer een gewoon wegvak, en daar moet je met je hulpverleningsvoertuig alsnog die rij auto's voorbij - ongeacht of je links of rechts of rechtdoor gaat, want al deze richtingen zijn opgereden. Logischerwijs zou ik dus zeggen dat je één opstelstrook leeg maakt middels groen licht, waarna het hulpverleningsvoertuig over deze vrije rijstrook door groen (geen gedoe met flitspalen en ook geen gedoe met manoeuvreren, gewoon een 3,5 meter brede volkomen autovrije opstelstrook dus) gaat en dan naar believen links of rechts of rechtdoor kan gaan over een vrij kruisingsvlak. Niet anders dan dat een politieman of verkeersregelaar handmatig een strook leeg zou trekken, dus. Het voordeel is dan volgens mij dat je op 2 van de 3 wegvakken na het kruispunt een heel stuk geen verkeer hebt, en je daar dus op je gemakje door kunt rijden. Je hebt natuurlijk nog steeds "pech" als je net de richting volgt van de lege opstelstrook, maar goed, die kans is dan in principe 1 op 3.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2011, 20:33:06
@Dinges en Vroemvroem:

Ja, ik begrijp helemaal wat je duidelijk maakt, ik visualiseer en heb het hele plaatje in m'n kop  O0...er valt inderdaad wat voor te zeggen. Maar ik denk nu direct weer aan een druk stadsbeeld (veel verkeersaanbod) en dan denk ik dat de door jou geopperde mogelijkheid geen verschil uit zou maken. Het gaat ook om drukke aanrijroutes van en naar het ziekenhuis. Dat je af en toe een kruisingkje met KAR meepakt onderweg naar een melding is meegenomen, maar het gaat om de meest voorkomende routes. En dat is vaak ''immer gerade aus'' tot je op je snelweg bent.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2011, 21:29:06
Hmm, akkoord, en je zegt dan eigenlijk dat de winst van een KAR kruising op de totale rit maar klein is. De winst zou pas groter zijn als alle VRI's op de hele "immer gerade aus" route van tevoren weten dat je eraan komt en je vervolgens een ononderbroken vrije doortocht geeft...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2011, 21:40:38
Hmm, akkoord, en je zegt dan eigenlijk dat de winst van een KAR kruising op de totale rit maar klein is. De winst zou pas groter zijn als alle VRI's op de hele "immer gerade aus" route van tevoren weten dat je eraan komt en je vervolgens een ononderbroken vrije doortocht geeft...

Ik denk dat het systeem vooral voor ambu's voordelen heeft zodat ze minder hoeven te remmen en zo lekker door kunnen glijden met een patient, dan dat het vooral om de tijdwinst gaat.


Bart S

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:14:45
(...) Logischerwijs zou ik dus zeggen dat je één opstelstrook leeg maakt middels groen licht, waarna het hulpverleningsvoertuig over deze vrije rijstrook door groen (geen gedoe met flitspalen en ook geen gedoe met manoeuvreren, gewoon een 3,5 meter brede volkomen autovrije opstelstrook dus) (..)

In de praktijk zie je dan helaas vaak dat de wachtende auto's de vrije strook oprijden om jou ruimte te geven op hun strook.... Goed bedoeld natuurlijk maar niet handig.