berging trekker+oplegger met 10 kuub gas

Auteur Topic: berging trekker+oplegger met 10 kuub gas  (gelezen 4126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Gepost op: 1 oktober 2011, 17:15:22
Gistermiddag werden we gebeld om even een auto los te trekker,Alleen hij was geladen met 10 kuub gas en mochten niet de geisoleerde trailor beschadigen.Nou toen moesten we maar even wat materieel laten komen.




morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2011, 18:12:20
op dit moment krijg ik er nog geen foto`s op sorry.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2011, 18:35:17
Leuk klusje O0 zo te lezen,maar was het op een autosnelweg of onderliggend????.
Ben wel nieuwsgierig.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2011, 21:52:41
heb je anders een link van de foto's? ;)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2011, 22:06:53
Gistermiddag werden we gebeld om even een auto los te trekker,Alleen hij was geladen met 10 kuub gas en mochten niet de geisoleerde trailor beschadigen.Nou toen moesten we maar even wat materieel laten komen.

Sorry, maar als je zelf deze post nog eens na leest, heb je dan niet zo iets van "dat had ik wat duidelijker kunnen verwoorden" ?


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:30:13
Sorry, maar als je zelf deze post nog eens na leest, heb je dan niet zo iets van "dat had ik wat duidelijker kunnen verwoorden" ?
Cut him some slack  ::)

Het is een nieuw lid, en volgens mij hebben we op dit forum hele capabele moderatoren ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:15:27
Gistermiddag werden we gebeld om even een auto los te trekker,Alleen hij was geladen met 10 kuub gas en mochten niet de geisoleerde trailor beschadigen.Nou toen moesten we maar even wat materieel laten komen.























Nou even kijken of het nu wel is gelukt beste mensen!!!!!,

Als het is gelukt hoor ik het wel denk ik,

groeten  morgan


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:28:53
Het ziet er netjes uit, al heb ik m'n twijfels bij het heffen van de trailer aan 8 wielbouten :-X Nu zullen deze niet op het moment van het hijsen afknappen, maar er komt wel een zijdelingse kracht op (verdeeld over 2 wielbouten) terwijl de wielbout gemaakt is voor een kracht in de lengte. Wat dit voor een "gevolgschade" gaat geven moet nog maar ontdekt worden.

De berger die dit soort klusjes voor mijn oude werkgever op mocht lossen in de regio pakte de trailer toch gewoon aan het chassis op, wat bij de trailer in dit geval ook goed toegankelijk is:



Ik snap dat de geisoleerde tank niet beschadigd mag worden, maar daar is met rubber lappen tussen de hijsbanden en de tank met gemak een oplossing voor te vinden...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:44:47
Scaniafan, op de MTS werktuigbouw heb ik hier het een en ander over geleerd, ik zal proberen het duidelijk te maken.
De krachten die op de bouten komen zijn in de lengte richting van de bouten en dat is de sterkste kant van staal, te weten trek en druk krachten (rekentechnisch gelijk, dus trek = druk). De dwarskracht is de gevaarlijkste, dat is dus haaks op de bout. In die gevallen heb je twee rekensommen: 1 voor knik en 1 voor afschuiving, de zwakste van alle berekeningen is bepalend voor afmeting en materiaalsoort. Knik wordt vooral belangrijk bij lange en dunne voorwerpen zoals steigerpijpen en staalconstructies in gebouwen. Bij wielbouten gaat het vooral om afschuiving (bij knippen krijg je afschuifkrachten). Als de bouten zijn berekend om het gewicht te kunnen dragen, ook in combinatie met verhogen van de kracht door impact van wegonregelmatigheden (kuilen enz.) en dat is inclusief veiligheidsmarge, dan zal hijsen zeker geen probleem zijn. De berger zal voorzichtig te werk gaan en dus minder krachten op de bouten uitoefenen dan rijden op volle snelheid. Zeker als de bergers niet opgeleid zijn in dit soort krachtberekening, dus ik voorzie hier geen schade door de hijsmethode. Duidelijk zo?  998765


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:53:37
Duidelijk zo?
O0  O0  O0 Helder! Ik had er ook zo m'n twijfels over.